کد خبر: ۱۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
روزنامه تجارت- اشكان خسروپور؛ پشتيباني كردن از كالاي ايراني هنوز هم با چالش‌هايي جدي روبه‌روست. يك ماه مانده به بازگشايي مدارس، بازار نوشت‌افزارها مثل سالهاي گذشته هنوز در دست اجناس خارجي است. شرايط به گونه‌اي شده كه ايراني‌ها هم براي فروش بهتر و خوشامد بچه‌ها، از طرح‌هاي غيرايراني استفاده مي‌كنند. غير از اين بازار كيف‌هاي زنانه، مردانه و البته كودكانه‌ قاچاق هم با آمدن پاييز، آرام آرام داغ‌تر مي‌شود.
همه اين‌ها در حالي است كه پيش‌تر بارها مقامات مسئول كشور برلزوم توجه به كالاهاي ايراني تاكيد كرده‌اند.
اين‌طور كه عباس هدايتيان، رييس اتحاديه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسي تهران گفت: عکس‌های فانتزی و اشکالی که روی لوازم التحریر و کیف مدارس استفاده می‌شود برای همه جذابیت داشته و وارداتی هستند و با این اقلام در واقع فرهنگ غرب به کشور رسوخ می‌کند.
وی در گفت‌وگويش با «ايسنا» تاكيد كرد:‌ حدود دو سالی است که اقدامات مهمی در این زمینه آغاز شده و طرح های ایرانی – اسلامی در این اقلام استفاده می‌شود و امیدواریم خانواده ها به این موضوع توجه کرده و کودکان را برای خرید این لوازم‌التحریر ترغیب کنند.
اين در حالي است كه برخي از شركت‌ها هم در قالب طرح‌هاي ايراني تلاش مي‌‌كنند. از جمله اين شركت‌ها، «آريا انيميشن» است. اين شركت كه طرح‌هايي درباره قهرمانان ايراني، مثل رستم و سهراب، تهمينه و... را ساخته و روانه بازار كرده‌اند، به «تجارت» مي‌گويد: «سازنده ايراني تلاش كرده تا در توليد مداد، براي افراد خاص مثل معلولان اشتغال‌زايي كند و محصولات با كيفيتي را توليد كند كه در عين سازگاري با محيط زيست، حتي از نمونه‌هاي چيني هم قيمت كمتري داشته باشد. با اين‌حال پيدا كردن بازار در اين زمينه كار ساده‌اي نيست.»
رييس اتحاديه نوشت‌افزار با اشاره به لزوم حمايت از نوشت‌افزار ايراني تاكيد كرد: از روز چهارشنبه، چهارم شهريورماه  نمایشگاهی تحت عنوان شمیم مهر به مدت یک هفته در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود. در اين نمايشگاه انواع لوازم التحریر ایرانی و تولید داخل با طرح های ایرانی – اسلامی عرضه می‌شود که قیمت گذاری در این نمایشگاه توسط اتحادیه های مربوطه انجام می‌شود. بازرسان اتحادیه ها و اصناف نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
وی در عین حال تاکید کرد: قیمت‌گذاری کالاها در این نمایشگاه مورد تایید اتحادیه‌های مربوطه است که علاوه بر کالاهای نوشت‌افزاری اقلام دیگری مثل کیف وکفش تولید داخل ویژه دانش آموزان و دانشجویان نیز عرضه می‌شود و بازرسان نیز نظارت‌های لازم را بر روند عرضه این محصولات انجام می‌دهند.
هدایتیان در بخشی از سخنان خود با اشاره به تولید مداد، پاک کن و خمیربازی در ایران گفت: متاسفانه برخی کارخانه‌های داخلی در این حوزه فعالیتی ندارند که اگر مشغول به کار شوند در بخش مداد نیازی به واردات نخواهیم داشت.
وی افزود:‌ مدادهای تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است ولی در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مدادها وارداتی است.
وی با بیان اینکه کشور چین رتبه اول را در زمینه صادرات مداد به ایران دارد ادامه داد: پس از آن کشور اندونزی قرار دارد و بخشی از واردات نیز از تایوان و کره جنوبی انجام می‌شود.
رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران با بیان اینکه در بخش خودکار دو کارخانه فعال داریم گفت: تولیدات داخلی در حوزه خودکار جوابگوی نیاز داخل نیست ولی با توجه به اینکه بیشتر خانواده ها و بچه ها به دنبال لوازم التحریر فانتزی هستند؛ بنابراین واردات در این حوزه صورت می‌گیرد.
كيف‌هاي ناسالم چيني در بازار ايران
يكي ديگر از معضلاتي كه اين روزها بيشتر به چشم مي‌آيد، داستان كيف‌هاي چيني است كه باعث مشكلات تنفسي وپوستي براي صاحبانشان مي‌شوند، اين‌روزها در بازار ايران فراوان شده و اين‌طور كه محسن خردمند، رييس اتحاديه سراجان مي‌گويد: در بازار كيف قاچاق بيداد مي‌كند.
رئیس اتحادیه سراجان  افزود: دولت نمی‌تواند جلوی قاچاق و واردات اجناس بی کیفیت را بگیرد و در نتيجه به تولیدکننده‌های کوچک فشار وارد می‌کند.
خردمند در اين ‌باره به «نسيم» گفت: در بازار کیف مانند بازار کفش قاچاق بیداد می‌کند اما آمار دقیق آن در دست نیست. چون نمی‌دانیم کالای قاچاق چه مقدار وارد کشور می‌شود بنابراین آماری هم برای تولید نداریم.
وی ادامه داد: در حقیقت نامشخص بودن میزان کالاهای قاچاق مانع از این می‌شود که بدانیم بازار تولید داخل باید تا چه حد باشد. ما از بازرگانی و گمرکات خواستیم تا این موضوع را پیگیری کنند، اما هیچ کدام همکاری لازم را نداشتند.
خردمند اظهار داشت: بیشتر کالاهای وارداتی و قاچاق از چین وارد می‌شود، زیرا کیف‌های ایرانی در مقایسه با کالای دیگر کشورها ازنظر نسبتِ قیمت به کیفیت قابل رقابت است.
وی اضافه کرد: از آن جهت کالای چینی می‌تواند این چنین بازار کیف ایران را در دست بگیرد که حمایت از تولیدکنندگان این کشور دقیقا برعکس کشور ما است. متأسفانه به دلیل عدم حمایت از تولید است که ما نمی‌توانیم با کشوری مانند چین رقابت کنیم.
وی با بیان این که تولید در بازار الان اصلا به صرفه نیست، گفت: متأسفانه حمایت دولت تا به حال در حد شعار بوده است. ما نسبت به سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم و این در حالی است که تمامی هزینه‌ها ما افزایش یافته است. اما از آن جهت که بازار در رکود کامل به سر می برد بازار کشش هیچ گونه افزایش قیمتی را ندارد. لذا تولیدکننده مجبور است تا حدی از سود خود بگذرد تا چراغ مغازه‌اش خاموش نشود.
رئیس اتحادیه سراجان تصریح کرد: کیف‌های جیبی نیز از بانه و کردستان به صورت چمدانی وارد کشور می‌شود، اتفاقا در این رابطه نیز قاچاقچیان سود زیادی را به دست می‌آورند.
وی با بیان این که با واردات هر نوع کیفی مخالف نیست، به تسنیم گفت: تنوع جنس خوب است اما در صورتی که کالا، کالای بی کیفیتی نباشد اما متأسفانه برخی از جنس‌های وارداتی که به صورت قانونی یا قاچاق وارد کشور می‌شوند، از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند، به طوری که این کیف‌ها موجب حساسیت‌های پوستی و تنفسی هم خواهند شد.
وی ادامه داد: این‌ کیف‌ها مواد اولیه‌شان فاقد استانداردهای لازم و کاملا ناخالص است، دولت نمی‌تواند جلوی قاچاق و واردات اجناس با کیفیت پایین را بگیرد درعوض دائما به تولیدکننده‌های کوچک فشار وارد می‌کند.
اين‌طور كه خردمند به تسنيم گفت: اگر دولت بتواند کالا را از قاچاقچی‌های اصلی بگیرد، خرده پاها کاری نمی‌توانند از پیش ببرند. اما متأسفانه در این رابطه هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از معضلات دیگر در بازار کیف مربوط به کارگاه‌هایی است که به صورت مخفی کار می‌کنند، و از اتباع کشورهای دیگر نیز استفاده کرده و تولیداتی را انجام می دهند. اما این کالاها نیز نه تنها کیفیت ندارند بلکه به دلیل این که کارگران دیگر کشورها پول کمتری می‌گیرند بنابراین با قیمت ارزانتری می‌فروشند. لذا بر روی بازار تأثیر نامطلوبی دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار