کد خبر: ۱۹۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
در صورت تصویب برداشت ۲۰درصد از سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی در سال آینده، بالاترین حد برداشت از صندوق طی سال‌های گذشته رقم خواهد خورد و سهم آن به نصف می‌رسد. این درخواست در حالی در بودجه مطرح شد که مجوز آن باید از سوی مقام معظم رهبری صادر شود، در حالی که ایشان پیش از این هم نسبت به چنین روالی در دولت‌ها انتقاد داشته‌اند و برداشت دولت برای امسال را نیز مشروط کرده بودند.

در صورت تصویب برداشت ۲۰درصد از سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی در سال آینده، بالاترین حد برداشت از صندوق طی سال‌های گذشته رقم خواهد خورد و سهم آن به نصف می‌رسد. این درخواست در حالی در بودجه مطرح شد که مجوز آن باید از سوی مقام معظم رهبری صادر شود، در حالی که ایشان پیش از این هم نسبت به چنین روالی در دولت‌ها انتقاد داشته‌اند و برداشت دولت برای امسال را نیز مشروط کرده بودند.
به گزارش ایسنا، لایحه بودجه ۱۴۰۱ از این حکایت دارد که برداشت از منابع صندوق توسعه ملی همچنان ادامه دارد؛ به گونه‌ای که دولت پیشنهاد کرده از سهم ۴۰ درصدی صندوق از درآمد‌های نفتی، ۲۰ درصد را به عنوان وام برداشت و تنها ۲۰ درصد واریز کند. این پیشنهاد البته عجیب نیست و رویکرد دولت‌ها در رابطه با منابع صندوق توسعه تکرار همین روند بوده و از ابتدای تأسیس صندوق تاکنون فقط میزان برداشت‌ها تغییر کرده است.
صندوق توسعه ملی در اواخر سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرد و قرار بود بخشی از عواید ناشی از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به سرمایه‌گذاری‌های مولد اقتصادی تبدیل و همچنین سهم نسل‌های آینده از این منابع حفظ شود.
براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شد در سال اول ۲۰درصد منابع ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن را به صندوق واریز و سالانه ۳ درصد به آن اضافه کند.
از سال ۱۳۹۶ و با اجرای برنامه ششم توسعه مقرر شد ۳۰درصد واریز و سالانه ۲ درصد اضافه شود، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده نشانی از اجرای تکالیف قانون برنامه ندارد، گرچه یکی از اهداف راه‌اندازی صندوق توسعه ملی کاهش وابستگی بودجه دولت‌ها به نفت بود، اما در عمل با تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمد‌های نفتی دولت‌ها پیشنهاد واریز کمتر منابع صندوق و در اختیار گرفتن مازاد آن را داشتند.
عیدی ۸۰ هزار تومانی از ذخایر ارز
برگشت به گذشته و مروری بر عملکرد سه دولت نشان می‌دهد دولت دهم گرچه سهم صندوق را طبق قانون واریز کرده، ولی طی اقدامی عجیب در اواخر سال ۱۳۹۱ حدود ۷/۲ میلیارد دلار از منابع صندوق را برداشت و خرج عیدانه حدود ۸۰هزار تومانی به هر ایرانی کرد که در نتیجه آن به غیر از هشدار تورمی که کارشناسان داشتند، دولت بعد را به صندوق بدهکار کرد و هنوز گزارشی در مورد تسویه کامل این بدهی منتشر
نشده است.
جدال درباره برداشت‌های تورم‌زا در دولت روحانی
در دولت یازدهم و دوازدهم عمدتاً پیشنهاد واریز ۲۰درصد از منابع صندوق مصوب شد و مابقی در اختیار دولت قرار داشت، ولی در سال گذشته بود که با وجود درخواست مجدد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای واریز ۲۰درصدی و برداشت ۱۸ درصد باقیمانده، مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت نکردند و برداشت را مشروط اعلام کردند.
بر این اساس، در قانون بودجه امسال مصوب شد از پیش‌بینی فروش ۳/۲ میلیون بشکه نفت در روز، از سهم ۳۸درصدی صندوق توسعه ملی تا یک میلیون بشکه دولت ۲۰درصد واریز و ۱۸درصد به صورت بدهی در اختیار داشته باشد، ولی مازاد بر آن، تمام ۳۸ درصد کامل به صندوق واریز شود. در یکی - دو سال اخیر با روند افزایشی تورم، آنچه به محل اختلاف دولت و بانک مرکزی تبدیل شد، اثر تورم‌زایی برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی با وجود مصوبه قانون بودجه بود.
بانک مرکزی تأکید داشت با توجه به عدم دسترسی به منابع صندوق توسعه ملی، این برداشت نوعی استقراض کوتاه‌مدت از بانک مرکزی به شمار رفته و عامل افزایش پولی و تورم است، با این حال دولت موافق این نظر نبود و بار‌ها اختلاف نظر‌های مدیران مربوطه در این‌باره رسانه‌ای شد.
انتظار دیگری بود...
دولت سیزدهم که از ابتدای ورود خود بر عدم استفاده از منابع تورم‌زا در بودجه تأکید داشت، در همین رابطه صندوق توسعه ملی را نیز مورد اشاره قرار داده است.
میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهاراتش مخالفت با برداشت از صندوق توسعه ملی را اعلام و در انتقاد از هزینه‌های دولت گفته بود که «هزینه‌های دولت در هشت سال گذشته ۱۰ برابر شده است، برداشت‌های مکرر از صندوق توسعه ملی به چه معنا است. از وزیر اقتصاد در مجلس سؤال کردم چرا از صندوق مکرر برداشت می‌کنید. اوراق، بدهی به بانک‌ها، آیا امسال امکان استفاده از تنخواه
وجود دارد؟»
وی چندی پیش هم در جریان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ تأکید داشت، گرچه در سال ۱۴۰۰ ناچار به استفاده از منابع صندوق هستند، اما برای سال ۱۴۰۱ دولت هیچ برنامه‌ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نخواهد داشت و به سمت خلق پول نمی‌رود و دولت از منابع صندوق برای بودجه استفاده نمی‌کند مگر برای پیشرانی اقتصاد و پروژه‌های بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت در توسعه کشور.
در شرایطی که انتظار می‌رفت، درخواست برداشت از منابع صندوق دیگر در لایحه بودجه وجود نداشته باشد، اما رونمایی از لایحه ۱۴۰۱ نشان داد که پیشنهاد برداشت ۲۰درصدی مطرح شده است، بنابراین با توجه به اینکه باید دولت در سال آینده ۴۰ درصد درآمد‌های نفتی را براساس قانون به صندوق واریز کند، فقط ۲۰درصد پرداختی داشته و ۲۰درصد دیگر یعنی ۵۰درصد سهم صندوق را خود در اختیار خواهد گرفت.
گرچه بدهی است، اما در هر صورت بالاترین میزان برداشت طی سال‌های اخیر است. برای سال بعد باید از کل درآمد‌های نفتی ۱۴/۵ درصد به شرکت ملی نفت، ۴۰ درصد صندوق توسعه ملی، ۳ درصد سایر ردیف‌ها و ۴۲/۵ درصد برای دولت باشد که در صورت تصویب برداشت ۲۰ درصدی، دولت مجوز استفاده ۶۲/۵ درصد منابع حاصل از فروش نفت در آینده را خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار