کد خبر: ۱۹۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
برگزیده جایزه ترویج علم ایران: مسئولان کشور نقش مهمی در ترویج علم و تکریم عالمان دارند به نحوی که وقتی برنامه توسعه کشور را می‌نویسند باید سراغ دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بروند.

مسئولان برای نوشتن برنامه توسعه به سراغ دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بروندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دکتر علی اکبر صالحی در بیست و دومین مراسم اهدای جایزه ترویج علم که به مناسبت گرامیداشت وی برگزار شده بود افزود: در تکریم عالم، دادن حس اطمینان اجتماعی به بیان او بزرگترین تکریم است و مسئولین وقتی برنامه توسعه کشور را می‌نویسند باید سراغ دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بروند تا با استفاده از علم شان تکریم شوند وگرنه آن‌ها مقالات خودشان را تولید می‌کنند و مسئولین هم راه خودشان را می‌روند و هیچ استفاده از این علم نمی‌شود.
وی با تشکر از انجمن ترویج علم و خانم دکتر قدیمی رییس این انجمن گفت: عبارت ترویج علم عبارت گویا و کاملی است هم ناظر به تولید علم و هم به نشر علم می‌تواند باشد که زیبا انتخاب شده است، اما این یکی از الطاف خفیه الهی است که خدا، کژی‌های بندگانش را می‌پوشاند و خوبی‌ها را به نمایش می‌گذارد.
آقای صالحی با اشاره به تعریف علم گفت: علم ادیان تعریف به دین می‌شود و علم ابدان تعریف به پزشکی با این وجود علم ادیان بخش نرم افزاری علم است و علم ابدان، چون جمع بدن هاست علم سخت افزاری است.
وی افزود: حضرت رسول ۱۴۰۰ سال پیش در حجاز با چه واژگانی علم را گنج بزرگی خواندند که تمام ندارد. ایشان فرمودند:" دانایی سرآمد همه خوبی‌ها و نادانی سرآمد همه بدی هاست"، حضرت علی (ع) هم می‌فرماید: "علم، قدرت است هرکه آن را بیابد چیره شود و هر که فاقد آن باشد بر او چیره شوند. "
وزیر خارجه اسبق کشورمان با بیان اینکه در جامعه‌ای که عدالت نباشد علم پا نمی‌گیرد، گفت: عدالت اجتماعی یا همان دسترسی یکسان به آموزش اگر نباشد ما شرایط را برای تولید و ترویج علم فراهم نکرده ایم چه بسا ابن سینا‌های فراوانی که به خاطر ناتوانی در دسترسی به آموزش استعدادشان هدر می‌شود به همین خاطر بسط عدالت اجتماعی برای تولید علم یک ضرورت است.
آقای صالحی با تاکید بر گذر از آموزش سنتی به سمت آموزش مشارکتی در مدارس و دانشگاه‌ها افزود: تغییر روش‌های سنتی آموزش ضرورت است القائات یک طرفه که معلم داشت دیگر نمی‌تواند پاسخگو باشد و آموزش باید به طرف ایجاد فضای امید روحیه پرسش گری خلاق بودن نظم پذیر بودن خطر پذیر بودن اهل گفتگو و تعامل بودن و برخورداری از روحیه مشارکت جمعی و کار گروهی حرکت کند.
وی افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی با خلق شاهنامه اسطوره‌ای ساخت که ما آن اسطوره را به اشتباه رستم گرفتیم در حالی که رستم نماد ایران است ما آن فرد را گرفتیم همه می‌خواهیم به تنهایی رستم شویم در حالی که همه ما باید با هم برای ایران باشیم.
قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم با بیان اینکه ما باید بستر پرسش و جستجوگری را فراهم کنیم گفت: خدا به چهار فرد برکت می‌دهد پرسنده، معلم، شنونده و کسی که دوستدار به ایشان یعنی تکریم کننده‌های اینان باشد، آیا دانایان با آگاهان یکی هستند پس تکریم عالم خیلی مهم است.
وی با نقل قول از استاد شفیعی کدکنی به شناور شدن واژه‌ها انتقاد کرد و افزود: تشخیص عالم بسیار مهم است اغلب در جوامع پیشرفته محال است کسی را که پزشک نیست دکتر بخوانند کلمات مانند انسان‌ها بار و ارزش دارند و اینگونه نیست که به هرکسی استاد دانشمند و دکتر و مهندس بگویند در راه شناخت عالم این‌ها را باید آفت دانست.
آقای صالحی همچنین بر ارتباط بین المللی برای ترویج علم تاکید و بر از پدیده خروج نخبگان ابراز نگرانی کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار