کد خبر: ۱۹۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

بعد از راه اندازی یک کسب و کار این امر محتمل است که آن کسب و کار به کارکنان و کسانی که با آن‌ها چنین کسب و کاری طراحی شده است، امکانی جهت خرید سهام و دخالت بیشتر آن‌‌ها در امور مربوط به شرکت را بدهد و این امر از طریق ساز و کارهای مربوط به اعطای سهام تشویقی (option pool) به وقوع می‌‌پیوندد که امروزه در راستای تغییرات کسب و کارها و پی بردن هر چه بیشتر آن‌ها به اهمیت موضوعاتی نظیر سهام تشویقی، یکی از موضوعات پر طرفدار در امور حقوقی آن‌ها می‌باشد.

هرچند تشویق کارمندان از طریق واگذاری سهام در عملکرد و پیشرفت شرکت تاثیرگذار خواهد بود اما کار بسیار حساسی است که باید با مشاوره با متخصص آن انجام شود.

سهام تشویقی عموماً به چه میزان است؟

در این خصوص لازم به ذکر است که سهام تشویقی اصولاً میزان دقیق و مشخصی ندارد و برای تعیین میزان آن، سازمان کسب و کار و سهامداران آن تصمیم گیرندگان محسوب می‌شوند. ممکن است در این خصوص بدواً توافقی صورت بگیرد که به عنوان مثال بین 10 تا 20 درصد از سهام اصلی شرکت به سهام تشویقی اختصاص یابد. در این حالت چنان چه سازمان کسب و کار بخواهد این میزان مقرر شده را افزایش دهد، می‌بایست موافقت تمامی سهامداران جلب شود و یا مطابق مقرره و توافق میان سهامداران که به تفاهم نامه سهامداران معروف است، عمل نماید. در غیر این صورت به نظر می‌رسد امکان چنین امری برای کسب و کار وجود نداشته باشد.

با جزئیات قرارداد واگذاری سهام به کارمندان بیشتر آشنا شوید

نحوه توزیع سهام تشویقی به چه صورت می باشد؟

واضح و مبرهن است که اعطای سهام از جمله سهام تشویقی نباید به صورت مساوی در میان تمام کارکنان صورت بگیرد. در واقع هنگام تقسیم این سهام می‌بایست ظرفیت‌های شرکت و سازمان را جهت توزیع سهام در نظر گرفت تا اختصاص سهام به کارکنان منطقی و عقلانی صورت بگیرد. واقعیت این است که در این خصوص فرمول ویژه‌ای جهت توزیع منصفانه سهام وجود ندارد و تنها لازم است مواردی که ذیلاً می‌آید در نظر گرفته شود:

- ارزش سازمان در زمان واگذاری سهام

- سایر پاداش‌‌هایی که ممکن  است کارکنان در طول مدت دریافت نمایند

- میزان ارزش گذاری کارکنان برای سازمان و کسب و کار چه در زمان حال و چه در زمان آینده

قرارداد واگذاری سهام به کارمندان

مواردی که در بالا بیان شد در تنظیم قرارداد واگذاری سهام به کارمندان تاثیر زیادی دارند. در واقع هر مدیر یا مسئولی که به دنبال اعطای سهم به کارمند خود است باید حتما قراردادی را در این راستا تنظیم کند و از آن‌جایی که اعطای سهام شرکت به کارمندان کار کوچکی نیست بهتر است توسط متخصص انجام شود.

پس اگر شما نیز به دنبال استفاده از این سازوکار برای تشویق کارمندان خود هستید تنظیم قرارداد آن را به وینداد بسپارید؛ وینداد سامانه ارائه خدمات حقوقی کسب و کارهاست که کارشناسان حقوقی آن در زمینه‌های مختلف تخصص دارند. این شرکت با توجه به شناختي که از اکوسيستم کارآفريني و تجارت ايران دارد، مي‌تواند به شما در حل مشکلات کسب‌وکارتان نیز کمک کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار