کد خبر: ۱۹۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
یک کارشناس حوزه کار می گوید: اگر جوانان و فارغ التحصیلان دنبال پرستیژ کار و داشتن شغل دولتی و دفتری هستند باید همچنان منتظر بمانند ولی اگر درصدد کسب درآمد هستند باید خودشان اقدام کنند و مشاغل زیادی هست که بتوان با هزینه کم درآمدزایی کرد.

ناصر چمنی ـ در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بحث اشتغال، نوع نگاه به کار مهم است، اظهار کرد: با توجه به تنوع مشاغل در کشور نباید از کار بترسیم و یا بگوییم در پرستیژ ما نیست. با این شرایط اقتصادی نمی توان منتظر موقعیتهای عالی بود و بیکار ماند لذا جوانان باید خودشان خلاقیت به خرج بدهند و کسب و کاری راه اندازی کنند.

وی با طرح این پرسش که فارغ التحصیلان تا کی باید به امید دولت بمانند که برایشان شغل ایجاد کند؟ ادامه داد: متاسفانه این تفکر وجود دارد که با داشتن تحصیلات عالیه باید حتما در مشاغل دولتی استخدام شد در حالی که با شرایط امروز بازار این دیدگاه جواب نمی دهد.

این کارشناس حوزه کار افزود: اگر کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل داشتن مدرک تحصیلی دنبال پرستیژ شغلی هستند باید همچنان منتظر بمانند ولی اگر دنبال کسب درآمد هستند باید خودشان اقدام کنند و مشاغل زیادی هست که به واسطه آن بتوانند درآمدزایی کنند.

چمنی درباره رشته شغل هایی که می توان با سرمایه کم ایجاد کرد، گفت: بازار صنایع دستی و دست سازها رونق و درآمد خوبی دارد که جوانان اگر علاقه مند باشند می توانند حتی با برند مخصوص خود آن را به بازار عرضه کنند.

وی پرورش گل و گیاه آپارتمانی را از دیگر مشاغل کم هزینه برعنوان کرد و گفت: در بسیاری از سایتها، انواع گل و گیاه آپارتمانی با مبالغ ۲۰ هزار تومان و ۳۰ هزار تومان به فروش می رود و از طرفی جنبه صادراتی هم دارد. این شغل‌ها، کارآفرینی است و فارغ التحصیلان می توانند در صورت تمایل و داشتن انگیزه به این مشاغل بپردازند و کسب درآمد کنند.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه اگر چه کرونا به بسیاری از کسب و کارها آسیب زد ولی موجب رونق مشاغل اینترنتی شد، اظهار کرد: امروز جوانان با یک ساعت کار در اینترنت درآمد میلیونی برای خود دارند. به عنوان مثال در سایتی مشاهده کردم که یک جوان خلاق با وصل کردن تکه‌های آهن، یک اجاق کوچک ۳۰۰ گرمی ساخته که برای کوهنوردان و کسانی که به پارکها یا تفرجگاهها می روند، به سادگی قابل حمل است و می توانند به جای بردن پیک نیک، از این وسیله کوچک و سبک که قیمتش هم ۳۰ هزار تومان بود، استفاده کنند.

چمنی تصریح کرد: اگر جوانان بخواهند منتظر استخدام دولتی بمانند سالهای سال طول می کشد و شاید هرگز اتفاق نیفتد ولی اگر خلاقیت به خرج بدهند و ایده های خود را عملی کنند، سریع‌تر وارد بازار کار می شوند و به درآمد می رسند.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان شرایط کارمندان را می بینند و تصور می کنند اگر تحصیلات عالیه داشته باشند، می توانند در یک شرکت دولتی استخدام شوند و به امید بیمه و برخی مزایا در آرزوی داشتن کار اداری و دولتی به سر می برند ولی حقیقت این است که شاید کمتر از ۱۰ درصد این آرزو محقق شود چون استخدام‌ها به ندرت صورت می گیرد و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و کسری بودجه‌ها، دولت در حقوق کارمندان خود هم مانده است.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار