کد خبر: ۱۹۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: با استفاده از ظرفیت نهضت ملی مسکن، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال در مناطق کم برخوردار کشور ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، محمد آئینی در  حاشیه ستاد بازآفرینی استان همدان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ظرفیتی که در محلات محدوده بازآفرینی شهری وجود دارد، سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده و کم برخوردار ساخته شود.

وی اظهار داشت: ساکنان این مناطق برای نوسازی واحدهای خود می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط خاصی همچون، فرم (ج)، سن و سال و دیگر موارد، با استفاده از تسهیلات نهضت ملی مسکن، واحد های مسکونی خود را بازسازی کنند.

آئینی با اشاره به اینکه این موضوع فرصت بسیار خوبی را برای سازندگان و انبوه سازان ایجاد کرده است، گفت: در قالب این طرح تسهیلات بانکی خوبی در نظر گرفته شده و تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۹.۵ درصد پرداخت می شود.

وی ادامه داد: این تسهیلات به گونه ای است که تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود یک درصد و ۱۵۰ میلیون تومان دیگر با نرخ ۱۸ درصد و اگر تسهیلات دیگری نیز لازم باشد با همان نرخ ۱۸ درصد به سازندگان در بافت فرسوده واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید این طرح را حمایت کنند و زمان صدور پروانه ساخت را به حداقل برسانند، تصریح کرد: از مردم و سازنده ها تقاضا داریم از این فرصت استفاده و برای نوسازی بافت فرسوده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ستاد بازآفرینی استان همدان کارهای خوبی انجام داده است، خاطر نشان کرد: در باز سازی بافت کم برخوردار شرایط همدان از متوسط کشوری بالاتر است و در ستاد ملی بازآفرینی شهری نیز به این استان کمک می کنیم.

آئینی با اشاره به اینکه لغت «کم برخوردار» برای این مناطق استفاده شود، تاکید کرد: نام‌هایی همچون «بافت فرسوده»، «سکونتگاه‌های غیر رسمی» و «مناطق حاشیه‌ای»، بار منفی دارد و باعث می شود سرمایه گذار برای بازسازی این مناطق وارد نشود.

وی اظهار داشت: باید سقف های لرزان و متزلزل روز به روز کمتر شود و ما هنوز به باز آفرینی نرسیدیم و در مرحله نوسازی و بازسازی هستیم و در این بین حفظ جان و سلامت مردم اولویت نخست ما است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه ۴۶ محله در استان همدان نیازمند بازآفرینی شهری است، افزود: تامین معیشت اشتغال و بهداشت اولویت این مناطق است که نهادهای حمایتی باید در این موضوع ورود کنند.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ منطقه در کشور نیاز به بازآفرینی دارد که ستاد اجرایی فرمان امام (ع) ۲۲۰ محله، بنیاد برکت و بنیاد احسان ۴۴۰ محله، کمیته امداد امام خمینی(ره) ۳۱۸ محله و هلال احمر ۲۰۰ محله را پذیرفته اند.

آئینی اظهار داشت: بهزیستی، هلال احمر، بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی  نیز، مدیریت بازآفرینی برخی از مناطق را بر عهده گرفته اند.

وی تصریح کرد: نهضت ملی مسکن بسیار قوی تر از جریان اقدام ملی مسکن ورود کرده است و باید ستادهای بازآفرینی از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تخریب هر واحد ویلایی فرسوده ۳.۲ واحد مسکونی جدید ساخته می شود و بر اساس آمار موجود، ظرفیت ساخت هفت میلیون واحد مسکونی در کشور از این ظریف وجود دارد.

آئینی با بیان اینکه انتظار مردم از شهرداری ها این است که زمان صدور پروانه ساخت را کاهش دهد، افزود: در نهصت ملی مسکن ۳۰ درصد تخفیف پروانه و در بافت فرسوده تا ۱۰۰ درصد تخفیف صدور پروانه ساخت در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: همه تخفیفاتی که در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده در بافت فرسوده نیز لحاظ می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه باید انشعابات این واحدها نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شود، اضافه کرد: تسهیلات بانکی در بافت فرسوده به زودی بازنگری می شود و بخشی از سود تسهیلات را ما می پذیریم.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار