کد خبر: ۱۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
پرونده «تجارت» درباره هزینه‌های سرسام آور ازدواج‌های امروزی
حالا سالهاست نه از صدای تیشه در بیستون خبری هست و نه از ناله‌های مجنونی که بیابانها را در پی کجاوه لیلی سر از پا نشناخته بدود.
روزنامه تجارت-حسین خدنگ؛ فرهادهای قرن بیست و یکم حالا راننده‌های خطی‌های آذری تا سه راه افسریه اند و مجنونها با موتورهایی قسطی راسته بازار را به دنبال مسافر بالا و پایین می کنند. قصه‌هایشان هم انگار از نو نوشته شده باشد ملغمه ای است از شاهنامه و هزار و یک شب و گذر از هفت خوان برای رسیدن به معشوق تا روزی هزار بار به حال مجنون و فرهاد غبطه بخورند!
شاید عجیب باشد اما این روزها قصه رسیدن برخی عاشقان به هم نه به رویایی عاشقانه و شیرین که به کابوس تلخی بیشتر می ماند با هیولاهایی در هیات فاکتورها و دفترچه‌های قسط و قرض! شاهنامه‌هایی که رستم دستان قصه‌هایش این بار در بسیاری موارد نمی تواند از خوانهای سر راه بگذرد تا آخر این شاهنامه خیلی وقت‌ها خوش نباشد!
شاهنامه ای که شروع قصه اش با برق نگاه و تیر غیب عشقی است که در قلب دختر و پسر جوان قصه می شکفد اما شاخه نازک این جوانه زیبا از سوی تندباد چشم و هم چشمی‌ها و هزینه‌ها و بریز و بپاش‌های افراطی فرهنگ امروز تهدید می شود. فرهنگی که سبب شده است ازدواج این روزها به گذر از هفت خوانی اسطوره ای شبیه باشد که گذشتن از آن کار هر کس نیست!
گزارش میدانی از بازار عرضه کنندگان خدمات عروسی نشان می دهد اگر حداقل قیمت‌ها را از مراسم خواستگاری تا خرید عقد و مراسم عروسی محاسبه کنیم حدود ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان می شود که با محاسبه هزینه کرایه و ودیعه مسکن برای یک مرد جوان (حداقل ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان) باید داماد ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان پول در جیب داشته باشد تا بتواند مراسم عروسی برگزار و خانه ای کوچک را برای زندگی اجاره کند! رقمی که البته برای قشرمرفه به ۶۰بیش از 10 برابر این مبلغ است .
هزینه‌های سرسام آور آغاز زندگی مشترک همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسوولان بوده است . درست یک دهه قبل با آغاز موج ورود زرق و برق وتجملات غیر ضروری  5 نفر از کسبه بازار که دستی در کار خیر داشتند، تصمیم به تاسیس موسسه‌ای خیریه به منظور تشویق جوانان به ازدواج کم‌خرج و رفع موانع پیش روی جوانان در امر ازدواج گرفتند. اقدامات این موسسه که به نام پیوند دو گل ثبت شده بود در راستای تامین جهیزیه برای نوعروسان و برگزاری مراسم عروسی و نامزدی انجام می شد. مراجعه‌کنندگان با پرداخت 300 هزار تومان می‌توانستند تالار،‌ خنچه عقد، آرایشگاه، فیلمبردار و عکاس، کارت دعوت و ‌پذیرایی از 100 نفر با میوه و شیرینی در تالار را صرفا در استان‌های تهران و البرز برگزار کنند. از سوی دیگر درمورد سفر ماه‌عسل نیز، هزینه سفر سوریه و کربلا برای متقاضیان به صورت 20 درصد نقد و الباقی در اقساط 12 تا 24 ماهه دریافت می‌شد.
 پس از آن در سال 91 بود که که به منظور ترویج ازدواج آسان در بین جوانان نخستین تالارهای عروسی با هزینه‌های مناسب احداث شد.
در این تالارها کلیه خدماتی که برای برگزاری یک جشن ازدواج لازم بود را با حداقل قیمت در اختیار متقاضیان قرار می دادند. از عکاسی و فیلمبرداری جشن عروسی گرفته تا پذیرایی از مهمانان. بسیاری از عروس‌ها و داماد‌ها جشن ازدواج شان را در این تالارها گرفتند و به دور از هیچ افراطی به خانه بخت رفتند. اما این روزها شرایط جامعه و موج چشم و هم چشمی‌ها در کنار تورم لجام گسیخته سبب شده است بسیاری از دختران و پسران و خانواده‌های آنان به دنبال برگزاری مراسم مجلل و فراتر از جشن‌هایی که در این تالارها برگزار می شود، بروند!
بی شک در داستان وصال عاشقان امروزی داستان هزینه‌های گزاف ازدواج ، داستانی حقیقی است . این روزها  هزینه یک عروسی، برابر با هزینه‌های یک تا چند سال زندگی همان زوج پس از ازدواج است. از جمله این هزینه‌ها می توان فهرست وار به موارد زیر اشاره کرد:
خوان اول: خواستگاری و بله برون
نخستین گام برای هر ازدواج خواستگاری است که خوان اول برای شاه داماد  محسوب می شود. در مراسم خواستگاری مرد جوان ابتدا باید لباس مناسب داشته باشد که اگر قبلا چنین لباسی را نداشته میانگین باید حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان (پیراهن، کت و شلوار، کفش کمربند و غیره) هزینه کند. غیر از لباس تهیه یک دسته گل با مبلغ ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هم بخشی از هزینه‌های خواستگاری محسوب می شود. البته اگر کار به "نشان"(معمولا حلقه کوچکی از طلا که به عروس می دهند) برسد حلقه هم بخشی از کار است که قیمت یک حلقه حدود ۱۵۰ تا یک میلیون تومان که البته برای قشر مرفه و پردرآمد تا سقف ۵ میلیون تومان هم هزینه می شود. غیر از آن شیرینی هم جزو مرسومات خواستگاری است که قیمت آن حدود ۲۵ تا ۶۰ هزار تومان است. در مراسم خواستگاری که از قبل صحبتها شده است (بله برون) یک سری هدایا از سوی داماد به عروس هدیه می شود که چادر، روسری، قرآن، کله قند، شاخه نبات و پارچه می تواند باشد که قیمت آن حدودا ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برآورد می شود. بر این اساس میانگین مبلغ برای خواستگاری و بله برون که مرد جوان باید هزینه کند حدود یک میلیون تومان است
خوان دوم: خرید حلقه و سرویس طلای عروس
دومین خوان برای شروع یک زندگی مشترک خرید که به مراتب سخت تر از خواستگاری و هزینه‌های آن است خرید حلقه نامزدی و عقد به عنوان نمادی از عشق و تعهد است؛ حلقه‌های ازدواج در دو نوع طلا و پلاتین و گاهی هم نقره برای آقایان عرضه می شود و بسته به جنس و نوع سنگی که در آن‌ها به کار رفته است، از 600 هزار تومان تا 25 میلیون تومان به فروش می رسد. این مبلغ وقتی از خرید یک انگشتر به خرید سرویس طلا و جواهرات برای خانم می رسد، چندین و چند برابر می شود که از 5 تا 85 میلیون تومان نیز برای آن هزینه می شود.
خوان سوم: لباس عروس و داماد
دوستی که به تازگی ازدواج کرده بود از نرخ‌های متفاوت کت و شلوار دامادی می گفت. این رقم‌ها از 500 هزار تومان که لباس‌های دوخت داخل کشور است شروع می شود تا 15 میلیون تومان که کت و شلوارهای مارک دار ایتالیایی است و تا رسیدنش به دست آقا داماد حداقل دو هفته زمان می بَرد، در نوسان است. حالا اگر به این نرخ، یک جفت کفش چرم دست دوز و پیراهن و پاپیون و متعلقات مربوطه را اضافه کنی، امکان خرج کردن تا 5 میلیون تومان بیشتر هم وجود دارد. در خصوص لباس عروس باید گفت این روزها خرید لباس عروس برای خیلی از خانواده‌ها غیر ممکن به نظر می رسد و به کرایه آن برای یک شب و یا دو شب (برای فیلمبرداری و تهیه کلیپ) بسنده می کنند. مبلغ کرایه لباس‌های عروس از شبی 400 هزارتومان تا شبی 5میلیون تومان در نوسان است. اما هستند خانواده‌هایی که برای خرید یک لباس عروس زیبا و مارکدار تا 30 میلیون تومان نیز هزینه می کنند. این لباس‌های گران قیمت با تورهای ابریشمی، سنگ دوزی‌های کار دست و قابلیت تغییر سایز بنا به سفارش عروس خانم‌ها تا دو هفته بعد از سفارش و خرید، از کشورهای مختلف وارد می شود. ملزومات دیگری هم برای تکمیل این لباس گرانقیمت مثل شنل و تور وجود دارد که انتخاب و خرید آن‌ها هزینه‌های بیشتری را نیز به این مبالغ اضافه می کند.
خوان چهارم: کارت دعوت عروسی
«برای دعوت میهمانانتان در یک فضای مجلل و مدرن، به کارت دعوتی نیاز است که در شأن این مراسم باشد» این را یکی از فروشندگانی می گوید که می خواهد گرانقیمت ترین کارت عروسی موجود در مغازه خود را به عروس و دامادی که به دنبال انتخاب کارت عروسی هستند، بفروشد.
قیمت‌های کارت‌های عروسی از هر عدد 300 تومان شروع می شود و به 30 هزار تومان هم می رسد. بعضی‌ها هم صندوق‌های چوبی و نقره ای را برای ارسال به میهمانان خاص خود انتخاب می کنند که از جعبه ای 35 هزار تومان تا 200 هزار تومان متفاوت است.
خوان پنجم: آرایشگاه عروس و داماد
آرایش کامل عروس در بعضی از سالن‌های آرایش به خصوص در پایتخت برای یک شب از یک میلیون شروع و به 5 میلیون هم می رسد که معمولا عروس تنها برای آرایش نمی رود و چند همراه نیز با خود دارد. علاوه بر این ویزیت کلینیک‌های پوست و زیبایی برای پاکسازی و جوان سازی چند روزی قبل از روز مجلس، آرایش در دو شب (یک شب برای فیلمبرداری و کلیپ)، حضور آرایشگر همراه عروس در هر دو شب و یا یک شب، کرایه تاج سر عروس، ارائه نوشیدنی‌های انرژی زا برای انرژی بخشیدن به عروس خانم تا انتهای مراسم هم بخش نسبتا جدید هزینه‌های آرایشگاه‌ها محسوب می شود.اصلاح صورت و آرایش و پیرایش داماد که البته به ابروبرداشتن! و گریم داماد نیز کشیده است، هزینه ای نزدیک به 2 میلیون تومان برای بعضی آقا دامادها دارد.
خوان ششم : عکاسی و فیلمبرداری
با وجود این که کشور ما از نظر نقاط دیدنی و مناظر طبیعی بکر رتبه‌های خوبی در دنیا دارد و چهارفصل طبیعت را در خود جای می دهد اما بازهم این روزها آتلیه‌های عکسی پیدا شده اند که برای عکاسی از عروس و دامادها هزینه‌های گزافی نزدیک به 20 میلیون تومان را طلب می کنند تا در یک سفر تفریحی به سواحل دبی یا آنتالیا بروند و در دریا و کویر از زوج‌ها عکاسی و در آلبوم‌های عریض و طویل چاپ کنند. هزینه آتلیه دیگر یکی از بیشترین و مهم ترین هزینه‌های ازدواج شده است که با خدماتی همچون عکس و فیلم اسپرت، تصویربرداری با 3 دوربین به همراه دوربین کرین، تدوین‌های میلیونی در خارج از کشور و آلبوم‌های متنوع خارجی و اهدای عکس یادگاری به عروس و داماد با هزینه‌هایی از دو تا 20 میلیون همراه است.
خوان هفتم : اجاره تالار پذیرایی مراسم عروسی
بدون تردید یکی از مهم ترین بخش‌های هزینه‌های ازدواج‌های خاص برگزاری مراسم آن است که ابتدا در باغ‌ها، تالارها و هتل‌ها و سپس برای مراسم بعد از شام در باغ‌ها و پارکینگ‌های مخفی برگزار می شود. باغ‌ها و تالارهایی وجود دارد که منوهایی با قیمت هر نفر تا 250 هزارتومان برای 30 مدل غذای ایرانی و بین المللی، انواع دسر، سالاد و عصرانه خود ارائه می دهند.
هزینه تالارهای عروسی در تهران همچون نوع خدمات و کیفیت‌شان بسیار متفاوت است؛ به طوری که میانگین حداقل هزینه برای هر نفر در یک مراسم عروسی که شامل هزینه تالار پذیرایی، میوه، شیرینی و شام می‌شود بین 23 تا 40 هزار تومان است. البته این هزینه در تالارهای مجلل‌تر به 70 هزار تومان هم می‌رسد!به طور معمول برگزاری یک مراسم جشن در تالارهای عروسی شامل هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه‌های میوه و شیرینی، شام، اتاق عقد، عکاسی و فیلم برداری، خواننده و موسیقی، گل آرایی و البته ورودی سالن می شود.در کنار این موارد نیز هزینه‌های جانبی همچون مالیات، پارکینگ و ... به سایر هزینه‌ها اضافه می شود. اما نکته حائز اهمیت در این است که این قیمت‌ها در بین تالارهای مختلف یکسان نیست و تفاوت قابل توجهی میان آن‌ها وجود دارد.شام عروسی که بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را در برمی‌گیرد بسته به نوع منو غذایی متفاوت است. به طور متوسط منو یک مدل غذا برای هر نفر با مخلفات 18 هزار تومان، منو دو مدل غذا همراه با مخلفات 22 هزار تومان، منو سه مدل غذا با مخلفات 24 هزار تومان و منو چهار مدل غذا با مخلفات 30 هزار تومان است.
بخش دیگری از هزینه‌ها که مربوط به میوه و شیرینی است نیز قیمتش بسته به انواع، کیفیت و شیوه سرو متفاوت است؛ به طور متوسط هزینه میوه و شیرینی برای هر میهمان در یک مراسم عروسی بین 5000 تا 10 هزار تومان است.
در کنار این موارد که از بخش‌های اصلی محسوب می‌شوند، یک مراسم عروسی می‌تواند شامل بخش‌های جانبی دیگری از جمله گل آرایی، نورپردازی ویژه، موسیقی و .. شود که با اضافه شدن این خدمات میزان هزینه افزایش می‌یابد؛ به عنوان مثال هزینه گل آرایی در یک مراسم عروسی بسته به طبیعی یا مصنوعی بودن، حجم و شکل طراحی بین 250 هزار تا یک میلیون تومان است.
به طور میانگین حداقل هزینه برای هر نفر در یک مراسم عروسی در تهران که شامل هزینه تالار پذیرایی، شام و میوه و شیرینی می‌شود بین 23 تا 40 هزار تومان است؛ به طوری که متوسط هزینه یک مراسم عقد و عروسی برای 200 نفر بین چهار میلیون و 600 هزار تومان تا هشت میلیون تومان است. البته این رقم در تالارهای مجلل‌تر و شناخته شده تر برای هر نفر به 50 تا 60 هزار تومان افزایش می یابد.
ورودی سالن‌های عروسی در روزهای تعطیل و غیر تعطیل، وسط هفته و آخر هفته متفاوت است. ورودی سالن‌ها عروسی در تهران در وسط هفته از حدود 200 هزار تومان آغاز می شود و در آخر هفته به 500 هزار تومان می رسد. البته در سالن‌های مجلل تر قیمت ورودی تا حدود دو میلیون تومان افزایش می یابد. همچنین برخی سالن‌ها ترجیح می دهند هزینه ورودی شان را در بخش‌های دیگر خدمات شان در نظر بگیرند و بهای ورودی را به مشتریان تخفیف دهند.
به گفته برخی از اداره‌کنندگان تالارهای عروسی قیمت ورودی بسته به امکانات و درجه سالن متفاوت است.
با این حال به نظر می‌رسد در تعیین قیمت ورودی یک سالن سلایق افراد نقش پررنگی دارد و نمی توان معیار مشخص و تعریف شده ای را برای قیمت گذاری آن تعریف کرد.
همچنین قیمت اتاق عقد در تالارهای متوسط شهر تهران بین 200 تا 500 هزار تومان و در تالارهای گران تر بین 700 تا یک میلیون و 500 هزار تومان است. ازجمله مواردی که در کمتر یا بیشتر بودن قیمت اتاق عقد تاثیر گذار است، به نوع تزئینات، شکل و نوع گل آرایی و البته فضای سالن اشاره کرد..
خوان هشتم: تشریفات برگزاری مراسم عروسی
بسته به فصل برگزاری مراسم عروسی، گزینه‌های متنوعی برای وسیله نقلیه عروس و داماد وجود دارد که شامل خودروی شخصی آن‌ها، خودروهای کرایه ای از نوع بسیار مدرن و خاص و یا خودروهای لوکس قدیمی کلکسیون دارها، کالسکه، اسب و گاهی هم بالگرد می شود. اما به طور معمول کرایه یک ماشین گرانقیمت و آخرین مدل بستگی به انتخاب شما دارد اما ارقامی از شبی 100 هزار تومان تا 4 میلیون تومان سابقه داشته است. مرحله بعدی سر زدن به گلفروشی‌ها برای تزئین و گل زدن ماشین است که گاهی تا 2 میلیون تومان هم بسته به نوع گل‌ها، مقدار آن و یا میوه آرایی و تزئینات خاص در نوسان است. دسته گل نیز به سلیقه عروس خانم تا یک و نیم میلیون تومان وجود دارد که می تواند شامل گل‌های طلا و نقره باشد.
این روزها بازار خوانندگان مجالس عروسی و یا djها و حتی گروه‌های سرگرم کننده تردستی، داغِ داغ است.برای خیلی از خانواده‌ها برگزاری مجالس عروسی بدون حضور این گروه‌ها لطف و صفایی ندارد و حاضرند برای یک شب شاد کردن میهمانان خود تا 18 میلیون تومان برای dj و سیستم مخصوص آن( همراه با دستیار، سیستم نور و دود ویژه و ... )، 8 میلیون برای اجرای زنده خواننده و 5 میلیون برای گروه‌های مرتبط هزینه کنند.
 آتش بازی، نورافشانی، راه شمع و گل، تقدیم هدایا به مهمانان، نور ویژه بر سر عروس و داماد در طول مراسم، چاپ عکس عروس و داماد روی لوازم پذیرایی، سیستم‌های ویژه صوتی و تصویری برای پخش موسیقی و فیلم هم به هزینه‌های برگزاری مراسم‌های باشکوه و مجلل اضافه شده است و هر روز هم به تعداد و هزینه‌های آن‌ها اضافه می شود.
اعترافهایی برای پایان خوش شاهنامه!
دوستی می گفت زوج جوانی را می شناسم که مدت چهار سال است عقد کرده اند اما توان مالی برای پرداخت مراسم عروسی و هزینه‌های جانبی اش را ندارند. آنها برای گرفتن مراسم عروسی مدت‌هاست که کار می کنند و تا حد ممکن پول‌هایشان را برای برگزاری مراسم عروسی کنار گذاشته اند. از آنها می پرسم پس چه زمانی می خواهید زندگی مشترک تان را شروع کنید؟ می گویند: دیگر پول مان به حد نصاب رسیده و می خواهیم شهریور همین سال مراسم عروسی  مجللی را برگزار کنیم.
این زوج که برای اجاره مسکن و تهیه لوازم زندگی شان وام گرفته اند و خود را به دام پرداخت اقساط چندین ساله گرفتار کرده اند، حال می خواهند پس اندازشان را برای شب عروسی و برگزار جشن مجلل خرج کنند!
ازدواج یا همان پیوند زیبای زناشویی، پیوندی آیینی است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد، در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می شود و در نهایت به تشکیل خانواده منجر می شود. البته هر فرد برای وصلت کردن با همسر آینده اش دلایل متفاوتی دارد که همین نظرات متفاوت، باعث شده تا در کل مسئله ازدواج مهم تلقی شود.خوب است که آدم بتواند شریک زندگی اش را پیدا کند و برای ساختن زندگی مشترک تلاش کند. اما متاسفانه این روزها ما درگیر تجملات شده ایم، تجملاتی که گاه ممکن است فقط برای حرف مردم صورت بگیرد. اما آن چیزی که اهمیت دارد لطمه ای است که بخاطر حرف دیگران به ما وارد می شود و ممکن است تا چندین سال جبران نشود.    
سنت خواندن خطبه عقد در مسجد، از مراسم ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) به یادگارمانده است. در روایات آمده است بعد از موافقت پیامبر(ص) با خواستگاری علی(ع) از دخترش، پیغمبر(ص) فرمود: «یا على تو زودتر به مسجد برو من نیز بعد از تو مى‎آیم، تا در حضور مردم مراسم عقد را برگزار كنیم و خطبه بخوانیم.»برگزاری مراسم عقد در مسجد، سنتی است که در زندگی موجب برکت است و منشاء خیر بسیار، اما متاسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی جامعه در سال‌های اخیر و کمرنگ شدن این سنت، بسیاری از زوج‌های جوان زندگی خود را با غفلت از این منبع خیر و برکت آغاز می کنند.همچنین پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: بهترین ازدواج‌ها آن است که آسان تر انجام بگیرد. اما متاسفانه این روزها ما از سبک زندگی اصیل مان فاصله گرفته ایم و آن چیزی که در ذهن مان می چرخد این است که دیگران راجع به ما چه می گویند؟ آنقدر به فکر حرف مردم هستیم که با پرداخت هزینه سنگین بعد از برگزاری مراسم ازدواج تنها چیزی که برایمان می ماند خستگی است و پولی که از دست داده ایم. جالب اینجاست با اینکه نهایت سعی مان را برای برگزاری مراسم بدون نقص انجام داده ایم اما باز هم حرف‌هایی است که پشت سرمان است؛ از چهره عروس خانم گرفته تا تعداد غذاهای تالار! و متاسفانه این حرف‌ها هیچ وقت دست از سرمان بر نمی دارد. پس خوب است که مراسم ازدواج را هر چه ساده تر برگزار کنیم تا زیبایی آن در سادگی اش نمایان شود.
یک دولت، یک پیش نویس و یک وام سه میلیونی !
هزینه‌های سرسام آور ازدواج‌های امروزی کم کم دارد صدای دولتمردان را در می آورد و برای ساماندهی این وضعیت این روزها  پیش‌نویس برنامه ازدواج آسان به استناد تحقیقات، اطلاعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان تهیه شده است و یکی از اهدف تهیه این پیش‌نویس، ترویج و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان و پایدار در طول برنامه پنجم توسعه است.
 در این راستا چندی پیش معاون دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تحکیم خانواده وزارت ورزش و جوانان از تهیه پیش‌نویس برنامه ازدواج آسان خبر داد و به ایسنا گفت:  این برنامه از سوی وزارت ورزش و جوانان تهیه شده و قرار است تا با همکاری دفتر امور خانواده حوزه علمیه قم در نشست مشترکی تکمیل و نهایی شود.
 به گفته علی فخرکندری، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت ورزش و جوانان مسوول تدوین برنامه ازدواج آسان شد تا با همکاری حوزه علمیه قم این برنامه مورد بررسی قرار گیرد. اصلاح نقش دولت در بسترسازی و زمینه‌سازی ازدواج آسان جوانان و تاکید بر تناسب بین برنامه‌ها، منابع و امکانات کشور و بهره جستن از حداکثر امکانات موجود از دیگر سیاست‌های مد نظر در تهیه برنامه ازدواج آسان بوده است.این مسول معتقد است: بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی در سطح کشور، تقویت و ارتقای آگاهی‌رسانی، آموزش و توانمندسازی در زمینه ازدواج جوانان، ساماندهی، تولید و حمایت از برنامه‌های رسانه‌ای، تقویت و گسترش خدمات سلامت روان در زمینه آماده‌سازی جوانان در امور مرتبط با ازدواج، ساماندهی دستیابی به دستاوردها و خدمات ازدواج در سطح جامعه، تقویت و حمایت از فعالیت‌های مردم نهاد و خودجوش و رفع نقایص و موانع قانونی موجود در زمینه ازدواج و خانواده برنامه‌هایی هستند که ذیل سیاست‌های ذکر شده در برنامه ازدواج آسان بوده و فعالیت‌های اجرایی هر کدام با تقسیم کار دستگاهی قابل اجراست.
با وجود ابراز امیدواری‌های مسوولان برای اثر گذاری بیشتر دولت در این عرصه و بهبود شرایط اما بسیاری از زوجهای جوان این روزها به حمایت‌های دولتی به چشم نوش دارویی بعد از مرگ سهراب شاهنامه نگاه می کنند. بی شک اگر دستی بر آتش داشته باشی به خوبی می دانی این روزها فرهادهایی که با وام ازدواج سه میلیونی دولت در پی به دست آوردن شیرین اند کاری سخت تر از کندن بیستون در پیش دارند! حکایت مجنون هم از نامش مشخص است .. لیلی و شیرین قصه هم مانده اند با خیال خام رسیدن شاهزاده ای با پراید سفید 20 میلیونی! و ....

دستورالعمل برگزاری یک ازدواج 20 میلیونی!
خواستگاری : نخستین گام برای هر ازدواج خواستگاری است که خوان اول برای شاه داماد  محسوب می شود. در مراسم خواستگاری مرد جوان ابتدا باید لباس مناسب داشته باشد که اگر قبلا چنین لباسی را نداشته میانگین باید حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان (پیراهن، کت و شلوار، کفش کمربند و غیره) هزینه کند.
آزمایشگاه و دفترخانه ثبت ازدواج : بعد از مراسم خواستگاری و موافقت هر دو خانواده، عروس و داماد باید آزمایش پیش از ازدواج (اعتیاد، گروه خونی، بیماری‌های خونی، تالاسمی، ژنتیک و غیره) انجام دهند. از آنجائیکه ممکن است مراحل آزمایش در صورت برخی نشانه‌ها پیچیده شود از ۷۰ هزار تا حتی چند میلیون تومان هم جزو هزینه‌های آزمایش می توان محاسبه کرد. هزینه ثبت ازدواج در دفترخانه هم حدود ۱۱۰ هزار تومان است.
خرید عروسی : خرید عروسی معمولا به پای داماد است البته برخی خریدها هم برعهده خانواده عروس است که می توان به کت و شلوار دامادی، پیراهن داماد، کفش داماد، ساعت داماد و غیره اشاره کرد. اما آنچه برعهده داماد است عبارتند از: ساعت عروس ۵۰ هزار تا یک میلیون تومان، کرایه لباس عروس میانگین ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان، سرویس طلا میانگین ۴ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان، چمدان عروس میانگین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان،کفش و کیف عروس میانگین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، حلقه ازدواج عروس ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان، آینه و شمعدان ۳۰۰ تا یک میلیون تومان، لوازم آرایشی میانگین از ۲۰۰ تا یک میلیون تومان.
جشن عروسی از آرایشگاه تا سالن : بعد از ثبت قانونی ازدواج و تعیین زمان عقد و عروسی نوبت آمادگی و تدارکات پیش از مراسم عروسی است. از سفارش کارت عروسی تا قرارداد با سالن و تشریفات ...
کرایه خودروی عروسی: کرایه خودرو برای عروسی از پژوپارس تا بی ام و آخرین سیستم را شامل می شود. کرایه پرشیا با راننده از ساعتی ۱۴ تا ۲۵ هزار تومان، کمری ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، آزرا ۲۲ تا ۳۵ هزار تومان، سانتافه ۲۶ تا ۴۰ هزار تومان، بی ام و ۶۳۰ از ۴۲ تا ۶۰ هزار تومان، لندکروز ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان است.
کیک عروسی: قیمت کیک عروسی در نقاط مختلف تهران متفاوت است از کیلویی ۱۴ هزارتومان تا ۲۰ هزار تومان هم دیده شده که به گفته قنادها حداقل ۱۰ کیلو کیک برای مراسم عقد و عروسی لازم است که قیمت آن حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می شود.
تزئین خودرو عروس: تزئین خودروی عروس بستگی به تعداد شاخه‌های گل و مدل دارد که میتوان از ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرد.
آرایشگاه عروس: بر اساس گزارش‌های میدانی در سطح شهر آرایش عروس از ۳۰۰ هزار تومان در منطقه جنوب شهر تا ۲ میلیون تومان در منطقه سعادت آباد تهران هزینه می شود.
آتلیه عکس و فیلمبرداری: هزینه عکاسی، آتلیه و فلیمبرداری میانگین از ۶۰۰ هزارتومان تا ۳ حتی ۶ میلیون تومان هم هزینه شده است.
البته هزینه‌های دیگری اعم از دسته گل عروس، کارت عروسی، و غیره هم جزوی از هزینه‌های آقا داماد است که باید در مخارج عروسی لحاظ شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار