کد خبر: ۱۹۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
ساماندهی دستفروشان به صورت پایلوت در تهران آغاز شده است. قرار است در این دوره دستفروشان ساماندهی شوند نه جمع آوری. مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران از کوچ دستفروشان میدان تجریش به روبروی امامزاده صالح تا پایان سال جاری خبر داد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، شهرداری تهران برای ساماندهی دستفروشان اقداماتی انجام داده و به صورت پایلوت کار ساماندهی را در مناطق ۱ و ۱۵ آغاز کرد. شهرداری تصمیم دارد ابتدا مکانی را برای استقرار دستفروشان آماده و سپس آنها را  منتقل می کند تا در روند امرار معاش این افراد هم خللی ایجاد نشود.

شهرداری تهران در مقابل امامزاده صالح مکانی را برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته است تا تمامی دستفروشان راسته تجریش  را به این مکان منتقل کنند. البته شهرداری ابتدا دستفروشان واقعی را شناسایی و سپس به آنها مکانی را برای فعالیت اختصاص می دهد.

ساماندهی دستفروشان میدان تجریش تا پایان سال جاری

قدرت اله محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان در راسته تجریش به خبرنگار فارس گفت: بزودی کار انتقال را آغاز می‌کنیم برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و باید هماهنگی هم با سایر نهادها صورت گیرد. 

وی با تاکید بر این موضوع که تمامی سازه ها برای ساماندهی تکمیل شده است، گفت: برخی از افراد حاضر نیستند به مکان جدید منتقل شوند چرا که معتقدند منافعشان را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه ما آماده انتقال دستفروشان هستیم و تمامی اقدامات برای حضور دستفروشان فراهم در مکانی مقابل امام زاده صالح صورت گرفته است، گفت:  حتی برق هم کشیده شده است و از هفته آینده کار ساماندهی را آغاز می‌کنیم و تا پایان سال به طور کامل دست فروشان این راسته را منتقل خواهیم کرد.

شهردار تهران: به سمت مردم غش می کنیم/مسئولیت دستفروش ها با ما است

مدیریت شهری برای ساماندهی دستفروشان برنامه دارد و علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره می گوید که  مسئولیت دستفروش ها با ما است و به آنها  گفتیم که حتی جای شما را مشخص می کنیم.

 

وی ادامه داد: ۱۱۴ پارک را مشخص کردیم، دستفروش ها را شناسه دار می کنیم و در جاهای  تعیین شده  از ساعت  ۴عصر تا ۱۰ شب اجناس خود را می فروشند.  در راسته بلور فروشان شوش با انتقال آنها به پارک میثاق، هم آنها فعالیت می کنند و هم خیابان بسته  نمی شود. در شهرداری دنبال مسیری هستیم که در آن سمت مردم غش کنیم.

برخورد سلبی با دستفروشان نداریم

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساماندهی دستفروشان به خبرنگار فارس گفت: یکی از برنامه های شهرداری تهران در معاونت خدمات شهری ساماندهی دستفروشان است و قرار است که فضاهای را در اختیار این افراد قرار دهند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان در مناطق ۱۱، ۱۵ و ۱۶  آغاز شده است، گفت: با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال قرارداریم میزان دست‌فروشان بیشتر می شود.

امانی تاکید کرد:  باید به شکلی ایجابی ساماندهی دستفروشان انجام شود و ما اصلاً بنا نداریم که با آنها برخورد سلبی کنیم.

وی گفت : در یکی دو ماه پایانی سال  در خیابان‌های اصلی شهر که جاذبه سفر دارند میزان دستفروشان بیشتر می شود. دستفروشان با ایجاد سد معبر مشکلاتی را برای تردد شهروندان ایجاد می کنند. شهرداری تهران کار ساماندهی را آغاز کرده اما این کار زمان بر است.

ساماندهی وانت بارهای خیابان شهید رجب نیا و حل مشکلات ترافیکی

ساماندهی دستفروشان در برخی مناطق صورت گرفته و باعث شده گره های ترافیکی برطرف شود.مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره می گوید:  ساماندهی وانت بارهای خیابان شهید رجب نیا و حل مشکلات ترافیکی آن محدوده از طریق فراخوان، صورت گرفت و جای تشکر از شهرداری دارد.

پیرهادی همچنین از تلاش برای ساماندهی خیابان صابونیان در محدوده میدان شوش تشکر کرد و گفت: رفع سد معبر و ساماندهی دستفروشان محور تجریش، پیشگیری از فعالیت مجدد شیمیایی فروشان در خیابان ناصرخسرو و گرفتن حکم جلب مالک یکی از گاراژهای بزرگ آلوده کننده در جنوب تهران، از اقدامات مهم شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران است.

ساماندهی یا جمع آوری دستفروشان؟

دست فروشان در تهران ساماندهی می‌شوند  نه جمع‌آوری و قرار است که ابتدا برای حضور این افراد مکانی در نظر گرفته شده و سپس انتقال انجام شود.

مهدی نادعلی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: قرار است دستفروشان محور تجریش ساماندهی شوند نه جمع آوری. یک مجموعه سامان بازار در مقابل حرم امامزاده صالح ایجاد شده و قرار است که دستفروشان به این نقطه هدایت شوند.

وی به موضوع شناسایی  دستفروشان واقعی اشاره کرد و  گفت: این کار قدری زمان بر است اما کار انجام خواهد شد و دستفروشان محور تجریش به روبروی امامزاده صالح منتقل می‌شوند و سازه های لازم برای این کار ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا معیشت تعدادی از مردم دچار مشکل شده است. شهرداری تهران هم ضمن شناسایی دستفروشان واقعی به منظور ساماندهی آن‌ها مکان هایی را در نظر گرفته است تا دستفروشان واقعی دچار مشکل نشوند.

به گفته عضو شورای شهر تهران، موضوع مهمی که باید در نظر بگیریم این است که وقتی حقوق افراد با حقوق عامه در تعارض باشد، قطعا حقوق عامه اولویت دارد. اینکه عده‌ای پیاده رو را می بندند، قابل دفاع نیست. دستفروشان در برخی نقاط مانند چهار راه ولیعصر، خیابان انقلاب و ... وجود دارند که باید ساماندهی شوند. از دستفروشان هم می‌خواهیم که با صبوری همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند تا بتوانیم کار ساماندهی را به درستی انجام دهیم.

اقتصاد باید اصلاح شود تا مردم به دستفروشی پناه نبرند

برخی از مدیران شهری هم معتقدند به جای تعیین مکان برای دستفروشان باید اقتصاد اصلاح شود تا مردم به سمت این شغل نیایند.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید دارد به جای تعیین مکان برای دستفروشان باید اقتصاد اصلاح شود تا شاهد دستفروشی مردم نباشیم.

وی به طرح مجلس برای ساماندهی دستفروشان اشاره می کند و می گوید: باید با ایجاد کار جلوی دستفروشی را گرفت، در غیر این صورت مردم به دستفروشی پناه می برند.

بر اساس این گزارش، مصوبه ای در دهه ۸۰ برای ساماندهی دستفروشان تهیه و تصویب شد و در آن مصوبه به تمام موارد مربوط به دستفروشان اشاره شده است البته دوباره در سال ۹۷ اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران مصوبه ای در این زمینه داشتند اما اقدام درستی صورت نگرفت و همچنان معضل دستفروشی در تهران باقی مانده است. حال مدیران در این دوره تصمیم دارد که این معضل را به صورت ساماندهی نه جمع آوری انجام دهند و کار هم به صورت پایلوت در برخی مناطق آغاز شده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار