کد خبر: ۱۹۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
کارشناس حوزه بورس کالا گفت: شفافیت انبار‌های بورس کالا با توجه به سامانه‌های کنترلی بورس، سبب جلوگیری از احتکار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - مهدی بیات منش گفت: انبار‌های مختلفی از جمله مواد پتروشیمی، کشاورزی (مثل نخود)، مس، میلگرد، سیمان، پسته، زیره سبز، زعفران، سکه،کشمش، برنج و موارد دیگر در بورس کالا پذیرش شده است.

 اولین مرحله در رابطه با فرآیند پذیرش انبار‌های بورس کالا، تکمیل فرم تقاضانامه پذیرش انبار و گزارش امکان سنجی توسط متقاضی پذیرش انبار است. 

مرحله بعد یعنی دریافت چک لیست و مستندات لازم توسط متقاضی پذیرش انبار و زمان بازدید و بازرسی فنی از انبار، مطابق چک لیست بازرسی است.

در این مرحله اگر تایید لازم کسب نشد، یک مهلت یک ماهه برای تجهیز انبار مطابق چک لیست وجود دارد، اما در صورت تائید باید ارائه تضامین لازم به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تکمیل مستندات پرداخت کارمزد پذیرش انبار و ارائه بیمه نامه به بورس کالا صورت بگیرد.

پس با انجام این مراحل فرآیند پذیریش در انبار بورس کالا تکمیل می‌شود.

شفافیت این انبار‌ها با توجه به سامانه‌های کنترلی بورس، سبب جلوگیری از احتکار می شود همچنین به دلیل وجود استاندارد‌های لازم برای پذیرش در نتیجه کیفیت کالا نیز در کل کشور افزایش پیدا می‌کند.

در هر انبار یک دوربین که بورس کالا به طور دقیق آن را بررسی می کند وجود دارد. تسهیل دسترسی به اعتبارات، تضمین منافع وام دهندگان، کاهش تلفات تولیدکنندگان، از مهم ترین مزایای سیستم قبض انبار است.

با توجه به دستورالعمل پذیرش انبار، صدور معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب ۵ خرداد ۱۳۹۴ توسط هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، می‌توان گفت تقریبا از سال ۱۳۹۴ انبار‌های بورس کالا آغاز به کار کرده‌اند.

در حال حاضر در بیش از ۱۰ استان انبار‌های بورس کالا وجود دارند و روز به روز نیز به تعداد و پراکندگی این انبار‌ها افزوده می‌شود.

بر اساس آمار در آذر امسال بیش از ۱۹ هزار بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا در سراسر کشور انجام دادند که منجر به تشکیل ۷۴۸ پرونده برای واحدهای متخلف  جهت احتکار شده است.



انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار