کد خبر: ۲۰۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
در ادامه میخواهیم خلاصه مراحلی که قبل از راه اندازی یک کسب و کار به آن فکر کنید را مرور کنیم تا بتوانید گام هایتان را با دقت بیشتری بردارید

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، راه اندازی کسب و کار برای بسیاری از افراد سخت و غیر قابل دستیابی است و شاید اکثریت افراد تمایل دارند از روش‌های دیگری به جز ایجاد کسب و کار خودشان به امرار معاش بپردازند ولی هنوز هم افرادی با همت بلند و رویاهای بزرگ وجود دارند که می‌خواهند مدیر خودشان باشند و حتی سهمی در اشتغال زایی و کمک به اقتصاد کشور داشته باشند.

در ادامه می‌خواهیم خلاصه مراحلی که قبل از راه اندازی یک کسب و کار به آن فکر کنید را مرور کنیم تا بتوانید گام‌هایتان را با دقت بیشتری بردارید.

۱. پیدا کردن ایده و ارزیابی آن

اولین قدم برای شروع ایجاد کسب و کار داشتن یک ایده است. ایده‌ای که که باعث فروش و در نهایت درآمد شود. خب از چه طریقی باید به خوب بودن ایده پی برد؟ اگر ایده قبلاً در بازار وجود داشته است پس جواب خودش را پس داده و مشتریان خودش را دارد ولی اگر ایده قبلاً اجرایی نشده است نیاز به تحقیق در بازار دارد. زمانی که قبلاً در بازار تست شده باشد باید با خلاقیت و به شیوه‌ای جدید محصول را به مشتری عرضه کنید و خدمات بهتری ارائه کنید که مشتری در میان رقبا به سراغ شما بیاید. در نهایت اگر قرار است محصول را به شیوه‌ای جدید و بهتر از رقبا به مشتری بفروشید وارد دنیای کسب و کار شوید در غیر این صورت احتمال شکست خوردن شما زیاد است. اگر تا به حال تجربه‌ی راه اندازی کسب و کار نداشته‌اید سعی کنید به سراغ بازارهایی بروید که رقابت در آن کمتر است.

۲. نام کسب و کار را انتخاب کنید

انتخاب نام برند شرکت بسیار حائز اهمیت است، چون از روزی که فعالیت خود را شروع می‌کنید مخاطبان و مشتریان شما را به همان نام می‌شناسند پس کمی برای آن وسواس به خرج دهید، البته نه آنقدر که وقت و هزینه زیادی برای آن صرف کنید. یک اسم برند باید ویژگی‌هایی مثل خوانایی، منحصر به فرد بودن و قابلیت ماندگاری در ذهن مخاطب را داشته باشد.

قصد راه اندازی کسب و کار دارید؟ به این مراحل فکر کنید

۳. برنامه تجاری مشخص بنویسید

باید برای ترسیم مسیر پیش روی کسب و کار یک برنامه‌ی مشخص بنویسید و بر اساس آن پیش بروید. بدون برنامه تجاری در مسیری تاریک سردرگم خواهید شد و هیچ چراغی هم برای روشنایی در اختیار ندارید.

در برنامه‌ی کسب و کار باید این موارد را مشخص کنید:

مشتری من کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

با وجود چه شرایطی مشتری از من خرید می‌کند؟

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار چیست؟

وجه تمایز من نسبت به رقبا چیست؟

میزان سرمایه‌ی من چه مقدار است؟

پاسخ این سوالات بالا را مشخص کنید و سعی کنید نسبت به برنامه‌ای که نوشتید پایبند باشید. لازم به ذکر است برنامه تجاری باید نه آنقدر غیرواقعی نوشته شود که نتوان به شاخص‌های مورد نظر رسید و نه آنقدر دست یافتنی که تلاش زیادی در جهت محقق شدن آن انجام نشود. در ابتدای کار برای دست یابی به اهداف بهتر است بر روی بازاریابی آنلاین به جای بازاریابی سنتی فکر کنید. چون هم مقرون به صرفه است و هم افراد بیشتری را می‌توانید جذب کنید.

۴. مجوزهای قانونی را بگیرید

برخی کسب و کارها در همان ابتدای راه اندازی نیاز به اخذ مجوز برای شروع فعالیت دارند ولی برخی دیگر در نیاز به مجوز خاصی برای شروع ندارند و به مرور هم می‌توانند مجوزها را دریافت کنند. در این زمینه بهتر است از صنف مورد نظر کمک بگیرید. چون ممکن است در طول فعالیت کسب و کارتان به دلیل اخذ نشدن مجوز، مانع فعالیت شما شوند و همین موضوع برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

۵. دفتر کار اجاره کنید

قدم بعدی برای راه اندازی این است که باید دفتری برای کسب و کار خود مهیا کنید. متأسفانه این روزها به دلیل قیمت‌های بالای اجاره اگر سرمایه‌ی کافی نداشته باشید قادر به انجام این کار نیستید. پس راه حل چیست؟ با پیشرفت فناوری و گسترده شدن فضای آنلاین بسیاری از کسب و کارها دیگر نیازی به اجاره‌ی مکانی برای فعالیت خود ندارند. پس بهتر است در ابتدای کار به فکر دفتر کار مجازی باشیم و سپس به فروش خوبی که رسیدیم دفتری را برای شرکت خود اجاره کنیم. دفترشما این مشکل را برای شما حل کرده و با خرید یک تلفن ابری شما صاحب یک دفترکار با امکاناتی همچون تلفن گویا و فکس اینترنتی خواهید شد. این گونه هم از هزینه‌های بالای دفتر رها خواهید شد و هم از طریق یک خط تلفن اینترنتی با مشتریان ارتباط برقرار خواهید کرد.

۶. افراد مورد نیاز را استخدام کنید

در ابتدای مسیر نیازی به استخدام افراد زیادی جهت انجام کارها ندارید بلکه صرفاً افرادی را استخدام کنید که وجودشان در کسب و کار ضروری است و بدون آن‌ها کار پیش نخواهد رفت. وجود نیروی غیرضروری هزینه‌ی بالایی برای شما دارد. در واقع تا جایی که خودتان امکان انجام کارها را دارید نیروی جدیدی جذب نکنید.

نتیجه گیری

با طی کردن مراحل بالا شما صاحب یک کسب و کار خواهید شد ولی مسیری که پیش روی شماست مسیر راحتی نیست بلکه مسیری پر پیچ و خم و پر از چالش در انتظارتان است. بازاریابی را در کسب و کار جدی بگیرید چون بدون بازاریابی قوی شما قادر به فروش محصول و سرویس نیستید. به هزینه‌های شرکت آگاه باشید و تا می‌توانید هزینه‌های کسب و کار را کاهش دهید. از شکست‌های در طول مسیر تجربه کسب کنید و سعی کنید آن‌ها را تکرار نکنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار