کد خبر: ۲۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
گزارش«تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
بازار سهام به گرمی به استقبال اولین روز پاییز رفت، در حالیکه دماسنج بورس اوراق بهادار در سه روز ابتدایی هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته بود...
روزنامه تجارت-حسين نوروزي زاد‌ه؛ بازار سهام به گرمی به استقبال اولین روز پاییز رفت، در حالیکه دماسنج بورس اوراق بهادار در سه روز ابتدایی هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته بود و مجموعا 935 واحد کاهش را نشان می داد از روز سه شنبه ورق بازار برگشت و به همت سهام گروههای پالایشی، بانکی و خودرویی دو روز پایانی مثبت را برای اهالی تالار شیشه ای رقم زد. این اتفاق در حالی رخ داد که شدت یافتن افت قیمت سهام و شاخصها در روزهای منتهی به آخر تابستان و سقوط  شاخص کل به کانال 61 هزار واحدی و نگرانی سهامداران نسبت به اوج گرفتن روند نزولی و حتی کاهش قیمت سهام شرکت ها به زیر ارزش اسمی آنها بیش از پیش افزایش یافته بود. اگر چه این روند صعودی چندان با شتاب و مستحکم نیست، اما سبب ایجاد امیدی هر چند اندک میان فعالان بازار شده است و نویدبخش بازار بهتری در نیمه دوم سال است. این روند می تواند با نزدیک شدن به زمان رفع تحریم‌های بین المللی و انتشار گزارشات مناسب از عملکرد میاندوره ای برخی از شرکت های فعال در بورس همچنان تداوم یابد.تحلیلگران افت شدید قیمتها و ارزان شدن سهام، پایان زمان تسویه حساب مشتریان با کارگزاران و کاهش فشار فروش سهامداران حقیقی، حمایت برخی از حقوقیها از سهام زیر مجموعه خود، رفت و آمد هیئتهای اقتصادی کشورها و به خصوص دیدار و نشست با مقامات و مسئولین بورس و همچنین رسیدن شاخص کل به حمایت تکنیکی و عکس العمل به آن را، از عمده دلایل رونق نسبی بازار در روزهای پایانی هفته گذشته می دانند.شایان ذکر است برآیند شاخص کل در هفته گذشته 579 واحد کاهش نسبت به هفته قبل را نشان می دهد، که با این حساب نمایشگر بورس تهران بالاتر نیمه کانال 61هزار واحدی و در رقم 61686 واحد جای گرفت. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 6742 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  105 درصد افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات نرمال به 5682 میلیارد رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 2589 میلیون سهم به ترتیب با 73 درصد و 42 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.طی هفته جاری انتشار، چاپ و تکثیر با 07/5 درصد، مواد و محصولات دارویی با 22/1 درصد، سایر واسطه گری های مالی با 04/1 درصد و ساخت محصولات فلزی با 78/0 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

پیش بینی آینده بازار سهام
کارنامه نیمه اول سالجاری بورس 08/2 درصد کاهش در شاخص بورس و بازدهی منفی برای سهامداران را نشان می دهد، که در مقایسه با سایر بازارهای مالی نشان از دست رفتن فرصتهای اقتصادی برای سرمایه گذاران در بورس دارد. این بازدهی منفی بازار سهام در حالیست که سرمایه گذاران در سپرده های بانکی و اوراق مشارکت بدون تحمل ریسک مالی در همین مدت سود حداقل 11 درصدی را کسب کرده اند. با وجود این اتفاق ناخوشایند ولی بسیاری از مشارکت کنندگان در بورس و صاحبنظران انتظار نیمه دوم متفاوتی برای بازار سهام نسبت به نیمه اول دارند. افت قابل ملاحظه قیمت سهام و ایجاد حباب منفی، این نظر را در میان کارشناسان تقویت کرده است که قیمتها جای بیشتری برای نزول نداشته و قیمتهای فعلی ریسک چندانی ندارند.
از طرفی دور نمای مناسب رفع تحریمها و برداشته شدن موانع از سر راه شرکتها نیز خود دلیلی برای رونق و شکوفایی بورس در آینده به تبع شکوفایی اقتصادی کشور خواهد بود. در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که خرید با دیدگاه کوتاه مدت ممکن است سبب ایجاد یاس و سرخوردگی در سرمایه گذاران شود، زیراکه بازار نشان داده است هیچ کفی را برای ریزش قیمتها قائل نیست و تنها یک دیدگاه معقول بلند مدت در نزد ایشان می تواند منتج به سودآوری در بازار سهام گردد.

سایر بازارهای مالی
در سایر بازارهای مالی موازی با بازار سهام، دلار امریکا هفته نسبتا آرامی را سپری کرد و عقب نشینی و کاهش قیمت در ابتدای هفته در بازار ارزهای خارجی کاملا مشهود بود. پس از سر و سامان دادن عرضه توسط بانک مرکزی از کانال چند صرافی بانکی و خالی شدن بازار از متقاضیان سفته بازی و پایان تعطیلات تابستان و به تبع آن کاهش در تقاضای ارز مسافرتی و فصلی، هفته گذشته را برای این بازار به هفته ای کاهشی و بی حاشیه تبدیل کرد. در این هفته دلار امریکا در بالاترین نرخ به 3435 تومان در روز سه شنبه و در پایین ترین نرخ، 3375 تومان معامله شد و در آخرین روز هفته با قیمت 3410 تومان بسته شد. در همین زمینه سید بهاء الدین حسینی هاشمی از کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به افزایش تقاضایی که برای نرخ ارز در بازار وجود دارد، تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی در خارج از کشور تقاضا برای ارز را در داخل کشور افزایش می دهد، همچنین کمبود ارز که دولت با آن مواجه است، کاهش قیمت نفت و افزایش تقاضای ارز بازرگانی از جمله دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه ارز دلار در داخل کشور است. درحال حاضر یک رکود بر بازار  و تجارت خارجی و صنعت کشور حاکم است و علاوه بر آن، دولت با کاهش سایر درآمدها از جمله درآمدهای مالیاتی و گمرکی مواجه است، بر این اساس است که امکان کامل پوشش تقاضای ارز در بازار برای دولت مقدور نیست. این کارشناس مسایل اقتصادی، کسری بودجه را به خودی خود، تورم زا دانست و با بیان اینکه دولت برای جبران کسری بودجه، نرخ دلار را افزایش نمی دهد، اظهارداشت: البته کسری بودجه و تورم زا بودن آن باعث می شود دولت از بانک مرکزی استقراض کند و این امر باعث کاهش ارزش ریال می شود و در پی آن، تورم ریال بیشتر از دلار می شود و از نظر محاسبات این باعث کاهش ارزش ریال در مقابل دلار خواهد شد.وی با ذکر این مطلب که پیش بینی می شود نرخ دلار در یک ماه آینده حدود یک یا دو درصد تقویت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منابع ارزی کشور محدود است، دولت باید بازار را از طریق تعادل بخشی به عرضه و تقاضا به ثبات برساند.
*در بازار فلزات گرانبها قیمت جهانی طلا پس از افزایش به دلیل تثبیت نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ابتدای هفته، در بقیه روزهای هفته گذشته با کاهش تقاضا و نوسانات اندک و در عین حال کاهش مواجه گردید که به نظر کارشناسان ناشی از ثبات در عرصه اقتصاد جهانی در این ایام می باشد.در همین حال نرخ طلا و سکه در بازار داخلی نیز هفته بی تلاطمی را سپری کرد. سکه طلای طرح جدید در اولین روز هفته 917هزار تومان و در واپسین روز هفته 911هزار تومان در بازار معامله شد. طلا 18عیار نیز از قیمتهای 94هزار تومان در هر گرم به 93360تومان در پایان هفته رسید. شایان ذکر است در آخرین لحظات نگارش این گزارش قیمت طلا در بازار های جهانی بیش از 25 دلار افزایش یافته است و هر انس از این فلز گرانبها به قیمت 1155 دلار و 20 سنت به فروش می رود. به گزارش خبرگزاریهای بین المللی دلیل افزایش قیمت طلا افزایش بیش از اندازه ارزش فلزات با ارزشی مانند پلاتینوم و پالادیوم بوده است. از سوی دیگر بازارهای ژاپن بعد از 4 روز دوباره فعال شدند که به افزایش قیمت طلا منجر شد.همچنین صندوق ذخیره طلا اعلام کرد که ذخایر خود را 0.6 تن افزایش داده و به 676.4 تن رسانده است که این خبر نیز بی تاثیر در افزایش نرخ جهانی طلا نبوده است.*در بازار مسکن و مستغلات با پایان نیمه اول سال و اتمام فصل تابستان، فعالان این عرصه همچنان منتظر تغییرات قیمت و تقاضا در بازار هستند. به عقیده بسیاری از کارشناسان قیمت مسکن و میزان معاملات در نیمه دوم سال هم هیچ تغییری نخواهد کرد و بازار همچنان در رکود و تورم خواهد ماند. مضافا بر اینکه با شروع ماههای سرد سال بصورت سنواتی از میزان تقاضای مسکن کاسته خواهد شد. در طرف دیگر اما عده ای به بازار نیمه دوم سال امیدوار هستند.
یکی از مشاوران املاک در همین خصوص گفته است: مدت‌هاست که قیمت مسکن تغییر چندانی نکرده و بازار همچنان راکد است، اما نظر شخصی من این است که در ماه‌های پایانی زمستان قیمت مسکن رشد جزئی خواهد کرد و بازار نیز کمی بهبود پیدا می‌کند و میزان معاملات مسکن افزایش می‌یابد. مشاور املاک دیگری درباره قیمت مسکن در نیمه دوم سال 94 بیان کرد: الان دوره رکود و تورم در بازار مسکن است و از نظر من این وضعیت در نیمه دو سال نیز هیچ تغییری نخواهد کرد. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار