کد خبر: ۲۰۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
احتمال كاهش آمار توليد خودرو در 6 ماهه دوم امسال
خودروسازي دومين صنعت بزرگ و اشتغال‌زا در اقتصاد ايران است. صنعتي كه به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در ميان صنايع پيشران كشور قرار دارد و توجه ويژه‌اي را طلب مي‌كند.
به گزارش روزنامه تجارت، بررسي آمار و گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد كه رشد 50 درصدی تولید خودرو در سال 92 سبب شد تا در کنار رشد تولید نفت، رشد اقتصادی کشور در سه ماه نخست سال 93 پس از 9 فصل رکود افزایش یابد که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص کاهش تولید خودرو این احتمال وجود دارد تا نقش صنعت خودرو در رشد اقتصادی امسال خنثی باشد.
با اين حال چند وقتي است كه توازن زنجيره عرضه و تقضا در بازار خودرو برهم خورده و اين بازار درگير ركود شده است. آمارهای تولید خودرو بیانگر آن است که خودروسازان داخلی در پنج ماه نخست امسال 405 هزار و 689 خودرو سواری به تولید رساندند. براساس گزارش‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت توليد خودرو در كشور همچنان در مسير افزايش به حركت خود ادامه مي‌دهد و اين در حالي است كه ركود بازار خودرو به مرور خود را نشان مي‌دهد. بر همين اساس برخي كارشناسان از احتمال كاهش توليد خودرو طي ماه‌هاي گذشته صحبت مي‌كنند و البته گروهي ديگر معتقدند كه اگر خودروسازان توجهي به نيازهاي مردم و خريداران خودرو نداشته باشند زيان ركود بازار خودرو بيش از همه براي خود خودروسازان خواهد بود.

توليد خودرو كاهش پيدا مي‌كند
در همين رابطه يك كارشناس اقتصادي معتقد است كه افت تولید خودرو در کشور از ابتدای شهریور شروع شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این رشد یا منفی شود و یا در خوشبینانه‌ترین حالت به اندازه سال قبل تولید خودرو صورت گیرد. سعید لیلاز در گفتگو با اقتصادنیوز مي‌گويد: رشد 5/17 درصدی تولید خودرو در پنج‌ماه نخست امسال، تا پایان سال‌جاری تداوم نخواهد داشت چراکه با توجه به کاهش تقاضای خودرو در کشور پیش‌بینی می‌شود تولید نیز کاهش یابد. این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه از دو سال قبل پیش‌بینی کرده که تقاضا به عنوان مشکل عمده صنعت خودرو در میانه‌های دهه 90 تبدیل شود، گفت: اگر خودروسازان با همین دست فرمان پیش بروند و نتوانند در سمت تقاضا کاری را انجام دهند، طبیعتا قادر نخواهند بود به مانند سال گذشته به تولید خودرو بپردازند. او افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت در سال 94، خودروسازان به اندازه سال 93 به تولید خودرو خواهند پرداخت که این موضوع نشان می‌دهد صنعت خودرو به مانند سال 92 و 93 کمکی به رشد اقتصادی نخواهد کرد اما در کاهش آن هم نقشی نخواهد داشت. لیلاز درباره اشباع شدن بازار خودروي ايران گفت: اشباع بازار در ادبیات اقتصادی معنا ندارد چراکه خودروسازان روزانه چندین هزار خودرو را روانه بازار می‌کنند و برای این تعداد خودرو هم مشتری وجود دارد اما چون قدرت اقتصادی‌ مردم پایین آمده آنها نمی‌توانند خودرو مورد نیازشان را تهیه کنند به همین خاطر تولید خودرو از حدی بالاتر نخواهد رفت.

ادامه رکود در بازار خودرو
در همين حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به ادامه رکود در بازار خودرو گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو بیش از این کاهش نیابد. غلامحسین قاسمیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ادامه رکود در بازار خودرو گفت: بازار خودرو بسیار راکد و تغییری نکرده است. وی افزود: در شش ماهه گذشته قیمت خودرو در حال کاهش بوده و به طور میانگین قیمت خودرو 10 درصد کاهش یافته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با تأکید بر اینکه قیمت خودروهای وارداتی هر چه گران‌تر بوده بیشتر کاهش یافته گفت: بنز ب ام و بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو پیش از این کاهش نیابد چرا که شش ماه است که قیمت خودرو کاهش نیافته است.

خودروسازان بايد رويه خود را اصلاح كنند
در همين حال يك كارشناس صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه تجارت با تاکید بر لزوم توجه خودروسازی داخلی به انتظارات مردم افزود: اگر تولیدکنندگان خودرو به انتظارات مردم توجه نکنند، دیر یا زود شکست می‌خورند. اسحاق مجيدزاده ادامه داد: استفاده از ادبیاتی خاص كه مورد تاييد مردم و خريداران بازار خودرو نباشد از سوي تولیدکنندگان و یا نمایندگان آنها در شان تولیدکنندگان موفق نيست. تولیدکنندگان موفق در تمام دنیا باید انتظارات، مشکلات، پیشنهادات و انتقادات مردم را جویا شوند و براساس سفارش مصرف‌کننده تنظیم کنند. او با بیان اینکه سوءتفاهم بزرگی در صنعت و بازار خودروي كشور در ميان خودروسازان و تولیدکنندگان خودرو ايجاد شده است، ادامه داد: خودروسازان داخلی باید تجدید نظر و اصلاحی در قیمت و کیفیت خودرو کنند، چون در غیر این صورت مشکلات ریشه‌دارتر و جدی‌تر می‌شوند.
مجيدزاده با بیان اینکه خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران به محض عملیاتی شدن برجام تمایل دارند،‌ گفت: در حال حاضر بسیاری از خودروسازان خارجی به دلیل وجود سه مزیت نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و بازار انحصاری تمایل به حضور در ایران و تولید مشترک دارند از این رو خودروسازان باید تا فرصت باقی مانده به خواسته مردم تمکین کنند.
اين كارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه ورود خودروسازان خارجی باعث ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی و به دنبال آن افزایش کیفیت خودروی ملی می‌شود، گفت: در شرایط فعلی مقاومت در برابر ورود خودروهای خارجی، اخد عوارض گران، جلوگیری از واردات خودروهای خارجی به بهانه‌های مختلف و کارشکنی در تولید خودروهای خارجی به صورت مشترک با خودروساز‌های داخلی محکوم به شکست است. مجيدزاده در پایان با بیان اینکه زمان تحول اساسی در زمینه تولید خودرو فرا رسیده، گفت: باید تحول اساسی کمی و کیفی و قیمتی رخ دهد چون در غیر این صورت خودورسازان داخلی دیر یا زود تعطیل می‌شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار