کد خبر: ۱۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
كاهش آمار واردات خودرو 6 ماهه شد
گزارش‌هاي منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد كه از فروردین تا مرداد ماه سال جاري تنها 300 دستگاه خودرو مدل سال وارد شده است. بیشتر اين واردات صورت گرفته نيز برخلاف روند سالیان قبل جزو خودروهای ارزان‌قیمت جهان محسوب می‌شوند.
به گزارش روزنامه تجارت، این در حالی است که کل واردات خودرو در این بازه زمانی 17 هزار و 778 دستگاه بوده که نسبت به سال قبل، کاهش 45 درصدی داشته است. براساس آمارهاي ارائه شده در سال 93 در همین بازه زمانی 36 هزار و 422 خودرو وارد کشور شده بود. ارزش واردات خودرو نيز طی پنج ماهه نخست امسال معادل 420 میلیون و 325 هزار دلار بود. در حالی که در همین مدت زمان و در سال گذشته ارزش دلاری خودروهای وارداتی 747 میلیون و 307 هزار دستگاه بود. آمار موجود از واردات خودرو نشان مي‌دهد كه در چهارماهه ابتدایی سال هم به‌ لحاظ وزنی 51 درصد کاهش داشته، درحالی که در مجموع پنج ماهه سال جاری این میزان 48 درصد کاهش داشته است. با توجه به کاهش وزنی مشخص می‌شود که سهم خودروهای شاسی بلند در واردات امسال کاهش داشته است.
اكثر كارشناسان معتقدند كه علت اصلي كاهش ميزان واردات خودرو اجرايي شدن قانوني از زمستان سال گذشته است كه براساس آن فقط نمايندگي‌هاي رسمي كمپاني‌هاي خارجي و شركت‌هاي داراي مجوز واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات خودرو به كشور را دارند. مدتي قبل بود كه مسعود كرباسيان، رئيس كل گمرك كشور از احتمال تغيير قوانين مربوط به واردات خودرو به داخل كشور خبر داده بود. از طرف ديگر روز گذشته ولي‌الله افخمي‌راد؛ معاون وزير صنعت و رئيس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با تسنيم خبر داد كه پیشنهاد داده شده که در آیین‌نامه واردات خودرروهای خارجی تغییری ایجاد شود که این مهم در درست بررسی است.
پيش‌تر مسعود کرباسیان، رئيس گمرك ايران اعلام كرده هیچ‌گونه مجوز خاصی برای واردات خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي در دستور كار دولت نيست و تمام خودروهایی که وارداتي، زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است. او با اشاره به اینکه در پنج ماهه نخست امسال تعداد ۱۷ هزار و ۷۷۸ خودرو به ارزش ۴۲ میلیون و ۳۲ هزار دلار وارد کشور شده، افزود: در مدت مشابه در سال گذشته خودروهای وارداتی ۳۶ هزار و ۴۳۳ دستگاه به ارزش ۷۴ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار بود و از نظر وزنی با کاهش ۴۸ درصدی طی پنج ماهه گذشته روبرو بوده‌ایم. کرباسیان همچنين از پیشنهاد گمرک برای واردات خودروها براساس درصدی از حجم موتور و ارزش آن خبر داد و افزود: این در حالی است که در گذشته فقط حجم موتور برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود، برهمین اساس جلساتی برای بررسی این روند در حال انجام است.
پيش از آن احتشام‌زاده در گفتگو با مهر از اصلاح دستورالعمل واردات خودرو که از سوی وزیر صنعت در دی ماه سال گذشته ابلاغ شده بود، خبرداد و گفت: با توجه به اینکه این دستورالعمل، ابهاماتی را برای واردکنندگان به وجود آورده بود، با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاح شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید، ملاک واردات خودرو همان آئین‌نامه‌ای است که وزیر صنعت، ابلاغ کرده، افزود: براساس اصلاحات جدیدی که در دستورالعمل چگونگی واردات خودرو صورت گرفته است، ثبت‌سفارش واردات دیگر نیازی به ثبت شماره شاسی خودروهای وارداتی ندارد، چراکه در مرحله ثبت‌سفارش، خرید واردکننده نهایی نشده است که قرار باشد شماره شاسی خودروها را به سیستم ثبت‌سفارش اعلام کند. او با تاکید بر اینکه واردات خودرو کماکان باید از سوی واردکنندگان رسمی صورت گیرد، گفت: طی روزهای گذشته اعلام شده که واردات خودرو می‌تواند از سوی هر دارنده کارت بازرگانی صورت گیرد، بر این اساس اگر فردی به غیر از نمایندگان رسمی واردکننده خودرو که از وزارت صنعت مجوز رسمی دارند، بخواهد خودرو وارد کند، ملزم به انعقاد قرارداد با واردکنندگان رسمی است، ضمن اینکه همین افراد غیر نمایندگی رسمی هم که بخواهد خودرو وارد کنند، باید حتما کارت بازرگانی داشته باشند؛ این یک موضوع کاملا طبیعی است.در همين حال رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل مشکل تورم تقاضای داخلی را نمی‌توان تحریک کرد گفت: بهترین راه خروج رکود ایجاد تقاضای خارجی برای کالاهای خودمان است. ولی‌اله افخمی‌راد در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد: برای خروج از رکود باید تقاضا را افزایش داد. این تقاضا از بازار داخلی و خارجی قابل تامین است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل مشکل تورم تقاضای داخلی را نمی‌توان تحریک کرد. بهترین راه خروج رکود ایجاد تقاضای خارجی برای کالاهای خودمان است. رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه  تولید ما باید براساس استاندارد‌های خارجی باشد تا بتواند در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کند، ادامه داد: برای این کار باید در ابتدا کیفیت کالاهای ما بهتر شود و قیمت آن کاهش پیدا کند. وی اضافه کرد: موانعی نیز که جلوی راه تولید وجود دارد باید برداشته شود تا در نهایت کالای ایرانی با داشتن شرایطی رقابت‌پذیر بتواند در بازار‌های خارجی حضور یابد. وی با بیان اینکه وظیفه سازمان توسعه تجارت برداشتن موانع است تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را معطوف این می‌کنیم که کالای خارجی در بازارهای بین‌المللی رقابت‌پذیر شود.
افخمی‌راد گفت: سازمان توسعه تجارت با کمک دستگاه‌های دیگر در بخش اقتصاد کلان به دنبال هموار کردن مسیر صادرات است. رئیس سازمان توسعه تجارت همچنين یاد آورشد: هر صادراتی نیز مد نظر ما نیست. صادرات باید اقتصادی و توجیه‌پذیر باشد. در صورتی که این کار را انجام دهیم امیدواریم که تحریکی در بازار مصرف ایجاد کنیم. او درباره تغییرات ضوابط واردات خودروی‌های خارجی گفت: ضوابط واردات خودروی‌های خارجی هیچ تغییری نداشته و خودرهای 2016 نیز براساس همان ضوابط قبل وارد می‌شود. افخمی‌راد در پایان گفت: پیشنهاد داده شده که در آیین‌نامه واردات خودرروهای خارجی تغییری ایجاد شود که این مهم در درست بررسی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار