کد خبر: ۲۰۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
استاندار خراسان رضوی:
مشهد ـ استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به زائرپذیری مشهد باید تصمیمات کارساز در حوزه حمل و نقل شهری اخذ شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری در حاشیه بازدید از خط دوم قطار شهری مشهد اظهار کرد: با توجه به زائرپذیری مشهد باید تصمیمات کارساز در حوزه حمل و نقل شهری اخذ شود تا در آینده با مشکل کمتری مواجه شویم.

استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که حمل و نقل شهری در مشهد از موضوعات مهم و جدی است، گفت: دولت از طرح‌های توسعه حمل و نقل شهری به‌ویژه خطوط ریلی حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه و بهره برداری از خطوط قطار شهری گفت: چهار خط ریلی در مشهد وجود دارد که خطوط یک و ٢ آن فعال است و خطوط سه و چهار آن نیز در دست ساخت است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شورای شهر و مدیریت شهری مشهد برای خدمت‌رسانی به مردم حمایت می‌کنیم.

توسعه حمل‌ونقل ریلی برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است

در جریان این بازدید، سیدعبدالله ارجائی نیز گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از اولویت‌های مشهد برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است که با اقدامات کوتاه مدت مانند تقویت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌توان مشکل را به‌صورت موقت حل کرد اما راه حل ریشه‌ای مشکل ترافیک و آلودگی هوا، توسعه خطوط ریلی است.

شهردار مشهد گفت: برای اجرای خط چهارم قطار شهری، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که تأمین آن از طریق فاینانس امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: تکمیل خط چهارم قطار شهری با سرمایه‌گذاری‌های شهرداری یا انتشار اوراق مشارکت که میزان آن در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است میسر نیست.

ارجائی اظهار کرد: در این راستا پیشنهاد استفاده از فاینانس به استانداری و وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است.

شهردار مشهد گفت: هم اکنون بیش از یک کیلومتر از تونل خط چهارم قطار شهری حفاری شده و اولویت در خط سوم آن نیز اتصال راه آهن، پایانه امام رضا (ع) و فرودگاه مشهد به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و تکمیل شبکه ورود و خروج زائر است.

وی افزود: در صورت عمل دولت به پرداخت ۵۰ درصدی خود در احداث خطوط قطار شهری این اقدامات تا پایان سال ۱۴۰۲ به انجام می‌رسد.

ارجائی ادامه داد: بر اساس دستور رئیس جمهوری در کارگروه زیارت، باید از محل بودجه نفت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به شهرداری مشهد کمک شود که این موضوع باید با کمک استاندار و دولت، پیگیری و محقق شود.

شهردار مشهد گفت: در خط یک قطار شهری مشهد ۶۰ واگن فعال است و ۶۰ واگن جدید هم مورد نیاز است تا بعد از پایان کرونا دچار مشکل نشویم.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد خط یک قطار شهری را تا آرامستان بهشت رضا (ع) این شهر که مطالبه جدی مردم است ادامه دهیم با واگن‌های موجود چنین امکانی وجود ندارد و این امر نیازمند حمایت دولت است.

ارجائی ادامه داد: در خط ۲ قطار شهری نیز اولویت ما تکمیل ایستگاه سلامت است، این ایستگاه با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و تکمیل خواهد شد و به تناسب افزایش مسافر، واگن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند اما این امر نیاز به تأمین واگن و تعمیر و نگهداری ناوگان موجود دارد.

شهردار مشهد به اتصال خط یک قطار شهری مشهد به گلبهار اشاره کرد و گفت: اگر قطار شهری گلبهار راه‌اندازی و متصل شود و نتوانیم واگن مورد نیاز را تا آن زمان تأمین کنیم، مسافر گلبهار تمام واگن‌های این خط را پر می‌کند و هیچ مسافر دیگری در ایستگاه‌های بعدی امکان سوار شدن به قطار شهری را نخواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار