کد خبر: ۲۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
گزارش «تجارت» از دلایل حضوروزیرراه وشهرسازی در صحن علنی مجلس
درحالی که کمتر ازدوماه ازختم بخیرشدن موضوع استیضاح مجددوزیرراه وشهرسازی درمجلس شورای اسلامی می گذرد اعلام وصول شدن طرح استیضاح عباس آخوندی درصحن علنی بهارستان دوباره خبرساز شد.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ درحالی که انتظار می رفت تعداد امضاهای جمع آوری شده برای استیضاح وزیرراه وشهرسازی کمتر از 10 عدد باشد این بار13 نماینده مجلس تصمیم گرفتند طرحی را امضا کنند که منجر به حضورمجدد عباس آخوندی در جمع بهارستان نشین ها شود.
 در واقع می توان ابلاغیه اخیروزیر راه وشهرسازی که حضور دوشغله ها در انتخابات نظام مهندسی را ممنوع می کرد از مهمترین دلایل حضور مجدد عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.
هرچند ابلاغیه نظام مهندسی عباس آخوندی که تا به امروز رنگ اجرایی به خود گرفته است می تواند مانعی جدی برسر ایجاد فسادهای افسارگسیخته درحوزه نظارت برساختمانهای کشور باشد اما وزیر راه وشهرسازی اگر بخواهد قانون را به درستی در کشور اجرا کند باید درمقابل بعضی افراد که مروج بی قانونی هستند بایستد.
البته در روزهای اخیر اظهار نظرهای مختلفی درباره اعلام وصول شدن طرح استیضاح عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی از سوی مسئولان وکارشناسان حوزه راه وشهرسازی مطرح شده است به طوری که از بعضی اعضای کمیسیون های عمران واقتصادی مجلس گرفته تا وزرای مختلف سابق دولت اصلاحات همه وهمه برناعادلانه بودن اعلام وصول شدن طرح استیضاح عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده اند.
هرچند استیضاح وسوال کردن از هروزیری در دولت حق مسلم نمایندگان مجلس در بهارستان است اماآیا وصول مطالبات شخصی ومنطقه ای یک یا چند نماینده خاص به دلیل دراختیار داشتن جایگاه ویژه وتریبون در مجلس  از وظایف وزیر راه وشهرسازی است؟
به نظر می رسد کسانی که دراعلام وصول شدن طرح استیضاح  عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی نقش داشته اند بیش ازآنکه به دنبال برطرف شدن مشکلات متعدد حوزه راه وشهرسازی باشند به دنبال اخذ امتیاز  یا منتظرعقب نشینی عباس آخوندی از تصمیمات اخیرش در حوزه های مختلف هستند.
البته پاسخ گویی وزیر راه وشهرسازی در برابرنمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد خود در وزراتخانه متبوعش طی دوسال اخیر از وظایف عباس آخوندی است اما کسانی که طرح استیضاح وزیر راه وشهرسازی را امضا کرده اند دلایلی همچون مشکلات مسکن مهر وناکارآمدی سیستم حمل ونقل هوایی وریلی کشور به عنوان محورهای اصلی استیضاح عباس آخوندی عنوان می کنند.
پرواضح است که طی دوسال اخیر ودر شرایطی که دولت خود با کمبود نقدینگی ومنابع مالی روبروست وزیر راه وشهرسازی به چه صورت می تواند پروژه ای عظیم مثل مسکن مهر را به اتمام برساند؟
در واقع اگربه واکاوی بعضی از مشکلات کنونی مسکن مهردر شهرهای جدید ونقاط مختلف کشور بپردازیم متوجه می شویم که بیشتر این مشکلات مربوط به زمان دولت تدبیر وامید ووزارت عباس آخوندی نیست واین درحالی است که وزیرراه وشهرسازی با وجود منابع مالی محدود درصدد حل مشکلات وبحرانهای پیش رو دربزرگترین پروژه مسکنی کشوراست.
موضوع دیگری که نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیرراه وشهرسازی از دلایل مهم وبرجسته برای حضور عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی عنوان می کنند ناکارآمدی سیستم های حمل ونقل از جمله حمل ونقل های هوایی وریلی است.
درواقع ایجاد تغییرات گسترده دربخش حمل ونقل نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است ودر شرایط فعلی که دولت با محدودیت منابع مالی روبروست وزیرراه وشهرسازی تنها می تواند به لحاظ مدیریتی این بخش را اداره کند وتزریق نقدینگی جدید از سوی وی به این بخش با توجه به محدودیت های مالی دولت بعید به نظر می رسد.
البته یکی دیگر از دلایلی که به طورغیرمستقیم در اعلام وصول شدن طرح استیضاح عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی نقش داشته است ابلاغیه وی در خصوص عدم حضور دوشغله ها در انتخابات نظام مهندسی ساختمان که قرار است 17 مهرماه سال جاری برگزار شود است.
هرچند این موضوع از محورهای اصلی اعلام وصول شدن طرح استیضاح وزیر راه وشهرسازی در صحن علنی مجلس نیست اما مطمئنا این ابلاغیه جنجالی، عباس آخوندی را در برابر افرادی قرار خواهد داد که منافع آنها با صدور این ابلاغیه در سازمان نظام مهندسی به خطرافتاده است.
بنابراین ودرحالی که زمزمه هایی مبنی برحضورعباس آخوندی در جمع بهارستان نشین ها درسه شنبه هفته آینده به گوش می رسد اما گویا وصول مطالبات شخصی ومنطقه ای بعضی نمایندگان مجلس سبب شده است تا استیضاح وزیر راه وشهرسازی طی روزهای آینده رنگ جدی تری به خود بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار