کد خبر: ۲۰۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
نماینده مجلس گفت: قیمت قیر براساس قیمت روز تعیین و ما به التفاوت آن را دولت می‌دهد.

آقای مالک شریعتی نیاسر می گوید: با توجه به گزارش نهاد‌های نظارتی به علت فسادزا و غیرشفاف بودن قیر رایگان، با آن مخالفت می‌کردیم.  بخشی از نیاز پروژه‌های عمرانی استفاده از قیر است، بنابراین بهتر است هزینه آن را به پیمانکار داده و در پروژه‌های عمرانی لحاظ شود.

او گفت: اکنون به دلیل تولید بیش از حد قیر، بخشی از درآمد صادراتی کشور مختل شده است. استدلال موافقان این است که دولت پروژه‌های عمرانی را سر وقت انجام نمی‌دهند و قیر مورد نظر را سر وقت به پیمانکاران نمی‌رساند و ممکن است صادرات را به پروژه‌های داخلی ترجیح دهد.

مالک شریعتی گفت: طبق مصوبه مجلس حواله نفت به اشخاص معرفی شده از سوی دستگاه‌ها داده می‌شود. قیر در حوزه اجرا و در مسیر اجرایی فساد ایجاد میکرد، ولی حواله نفت اگر در بورس انرژی اتفاق بیفتد و دستگاه‌های دریافت کننده در بورس انرژی به خریداران واقعی آن را منتقل کنند، مشکل حل می‌شود.

مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران گفت: طرح قیر تهاتری در پروژه عمرانی در راه‌های روستایی مناطق محروم و شهر‌های کم جمعیت مطرح است.

به گفته دبیر انجمن قیر ایران، ظرفیت تولید قیر کشور ۶ میلیون تن است که این ۶ میلیون در نفت کوره، مازوت و بخش‌های دیگر هزینه می‌شود و ۴ میلیون تن در مسیر صادرات به بورس کالا ارائه می‌شود و ۲ میلیون تن دیگر نیز در طرح‌های عمرانی مطرح می‌شود. قیری ارائه شده در بورس کالا ۱۲ میلیون و قیر در بودجه تهاتری ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

نادری کارشناس اقتصادی گفت: انجمن قیرسازان با اخذ قیر تهاتری ۳۳ درصد سود بیشتر کسب می‌کنند و از زمانی که قیر تهاتری آمده تعداد مجوز‌هایی که به قیرسازان دادن افزایش یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار