کد خبر: ۲۰۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
معاون وزیر کار از تکمیل سامانه جامع روابط کار در سال آینده برای سهولت دسترسی کارگران و کارفرمایان به خدمات ارائه شده خبر داد و گفت: امور مربوط به مقرری بگیران بیمه بیکاری و رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما از طریق این سامانه انجام می پذیرد.

چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟

معاون وزیر کار از تکمیل سامانه جامع روابط کار در سال آینده برای سهولت دسترسی کارگران و کارفرمایان به خدمات ارائه شده خبر داد و گفت: امور مربوط به مقرری بگیران بیمه بیکاری و رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما از طریق این سامانه انجام می پذیرد.

علی حسین رعیتی فرد درباره تکمیل سامانه جامع روابط کار و حل برخی مشکلات زیرساختی آن جهت دسترسی بهتر کارگران و کارفرمایان، گفت: سامانه جامع روابط کار بیش از ۵۳ فرایند دارد که کلیه امور و وظایف محوله در این سامانه باید از لحاظ سیستمی ارائه خدمت شود تا بتواند بر بستر وب به جامعه هدف خود خدمت رسانی کند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۱ فرآیند را در سامانه جامع روابط کار ارائه داده‌ایم و تعدادی از فرآیندهای دیگر هم آماده شده تا در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در حوزه زیرساختی مشکلاتی وجود داشت که با حل آنها زمینه برای دسترسی بهتر و سریع‌تر کارگران و کارفرمایان به اطلاعات و خدمات فراهم می شود.

رعیتی فرد تاکید کرد: بحث انتقال و ارسال و دریافت داده‌ها و اطلاعات نیاز است با سهولت بیشتری همراه باشد که این اتفاق در حال انجام است و امیدواریم دغدغه سرعت استفاده از پهنای‌باند و سرور برطرف و زیرساخت های لازم فراهم شود تا در سال آینده سامانه را به طور تکمیل شده در اختیار جامعه کارگری و کارفرمایی قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه کارگران و کارفرمایان بسیاری از موضوعات مرتبط به خود را از طریق این سامانه پیگیری می کنند، اظهار کرد: راه اندازی این سامانه گام موثری در بحث شفافیت، جلوگیری از تخلفات و ارائه خدمات مطلوبتر به جامعه هدف خواهد بود.

به گفته معاون وزیر کار، هم اکنون در حوزه بیمه بیکاری و رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما کلیه فرایند مربوط به مقرری بگیران بیمه بیکاری و ثبت دعاوی در سامانه جامع روابط کار انجام می پذیرد و انتظار می رود در حوزه های دیگر از جمله بازرسی کار نیز این کار صورت گیرد.

برای اعلام بیکاری تا چه مدت فرصت داریم؟

بیمه‌شده باید حداکثر پس از گذشت ۳۰ روز از بیکاری خود، به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع بدهد و آمادگی‌اش را برای اشتغال به کار مشابه اعلام کند. تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری، بر عهده گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تامین‌ اجتماعی است.

شعب تامین‌ اجتماعی پس از تایید ادار‌ه‌هایی که نام آنها گفته شد، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند. نکته مهم در این است که مبلغ بیمه بیکاری از روز اول شروع بیکاری محاسبه و پرداخت می‌شود.

کدام بیمه شدگان بیکار شرایط بیمه بیکاری را دارا هستند؟

آن دسته از بیمه‌شدگان می‌توانند روی مستمری ماهانه بیمه بیکاری حساب باز کنند که شرایط زیر را دارا باشند:

  • حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
  • بازنشسته، مستمری بگیر یا از کار افتاده نباشند.
  • پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
  • حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
  • تبعه کشورهای دیگر نباشند.
  • یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
  • بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند، بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
  • افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
  • کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در میانه فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
  • افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
  • چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری

برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری، درصورتی‌که متقاضی بیمه بیکاری با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت مقرری و داشتن شرایط بیمه بیکاری،‌ حداکثر ظرف مدت زمان ٣٠ روز از تاریخ بیکاری به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند، پرونده او به جریان خواهد افتاد.

اما درصورتی‌که متقاضی دریافت بیمه بیکاری نتواند در این بازه زمانی به اداره کار مراجعه کند و موضوع را اطلاع دهد، مراجعه وی پس از ٣٠ روز با ارائه عذر موجه و تایید هیات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ٣ ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارک عمومی لازم برای بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری در شرایط کرونا و غیر از آن متقاضی بیمه باید مدارک زیر را به‌صورت حضوری به اداره کار و تعاون ارائه دهد:

  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • معرفی‌نامه کارفرما

درخصوص گزینه آخر توضیح ضروری این‌که برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید در نامه‌ای به اداره کار مرکزی استان، دلیل بیکار شدن ناخواسته فرد را با درج زمان، به‌صورت مکتوب اعلام کند. تاریخ درج شده در این نامه باید یک روز پس از پایان قرارداد و آخرین روز ذکرشده در لیست بیمه باشد.

به‌عنوان مثال چنان‌چه شخص تا ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ با کارفرما قرارداد دارد، باید در نامه قید شود از تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ آن مجموعه دیگر نیازی به حضور فرد مذکور ندارد.

ثبت‌نام غیرحضوری بیمه بیکاری در دوران شیوع کرونا چگونه انجام می‌شود؟

مراجعه حضوری برای درخواست بیمه بیکاری، مخصوصا در شرایط پاندمی کرونا اجباری نیست و تمامی افراد می‌توانند با ورود به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند. البته مراحل نهایی پیگیری بیمه بیکاری نیازمند مراجعه حضوری است.

برای این کار پس از ورود کد ملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه دکمه ادامه را بزنید تا درخواست شما ثبت شود. منظور از شماره بیمه مربوط که منحصربه‌فرد و متعلق به شماست و شماره کارگاه، محلی‌ است که تا ۳۰ روز گذشته در آن مشغول به کار بوده‌اید. در صورت اطلاع نداشتن از این شماره‌ها به پورتال تامین اجتماعی مراجعه کرده و آنها را دریافت کنید.

درصورتی‌که ۳ درصد حق بیمه بیکاری شما پرداخت نشده باشد، واجد دریافت حقوق بیمه بیکاری نیستید و با پیام زیر مواجه خواهید شد:

توجه داشته باشید که در صورت وارد نکردن درست اطلاعات هم این پیام را مشاهده خواهید کرد، بنابراین از درست بودن محتوا اطمینان حاصل کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار