کد خبر: ۲۰۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
واحد مرکزی خبر نوشت: تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اکنون روسیه در تحولات مربوط به اوکراین، دست بالا را دارد و ناتو منفعل شده است و کاری از دست او بر نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدجواد لاریجانی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در ارزیابی خود از آخرین تحولات روسیه و اوکراین با اشاره به اینکه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین حادثه‌ای نیست که یک شبه ایجاد شده باشد، افزود: پس از فروپاشی امپراطوری شوروی، آمریکا و متحدان او به فرصت طلبی فراوان و بی سابقه‌ای دست زدند و در تکه پاره کردن هر چه بیشتر جمهوری‌ها تلاش و آن‌ها را به پایگاه‌های زیر بلیط خودشان و به ویژه پایگاه‌های نظامی تبدیل کردند.
او ادامه داد: این موضوع برای روسیه، بسیار خطرناک بوده است مثلاً اگر کریمه در دست ناتو باشد علی الاصول، امنیت برای شوروی معنا ندارد.

قای لاریجانی افزود: در زمان «خروشچف» در زمانی که شوروی سابق تصمیم گرفت چند موشک در کشور کوبا مستقر کند دولت آمریکا تا پای جنگ اتمی رفت و می‌گفت این موشک‌ها به مرزهای ما خیلی نزدیک هستند.

این تحلیلگر مسائلی سیاسی گفت: از طرفی دیگر علاوه بر اینکه وجود پایگاه نظامی در اوکراین برای روسیه دردسر می‌شد، جریان اقتصادی مهمی هم داشت، زیرا خط لوله‌های گاز روسیه از آن جا عبور می‌کند.
او مسئله نژاد پرستی را نیز از دیگر علل، بیان و اضافه کرد: آن‌ها نسبت به روس تبارهای ساکن اوکراین نظر بدی داشتند و مقصود پوتین از نازیسم زدایی نیز همین است.
آقای لاریجانی با بیان اینکه جمع این علل در نهایت به عملیات نظامی تبدیل شد، گفت: اکنون دست روسیه بالاست و ناتو منفعل شده است و کاری از دست او بر نمی‌آید.
او افزود: در حال حاضر، کمک‌های نظامی هم به اوکراین معنای زیادی ندارد و این ۲ جمهوری و بخش «دونباس» برای امنیت خطوط گاز روسیه کافی است.
این تحلیلگر مسائلی سیاسی، غیر نظامی شدن اوکراین همراه با بی طرفی را از جمله دستاوردهای قابل پیش بینی روسیه در مذاکرات «مینسک» بیان و اضافه کرد: در مورد جمهوری‌هایی که روسیه اعلام کرد باید مستقل شوند قابل مذاکره است؛ اگر خواسته بی طرفی اوکراین به دست بیاید این دو جمهوری به جمهوری‌های خود مختار قابل تنازل هستند که زیر بلیط روسیه هم هستند، زیرا اوکراینی‌ها با آن‌ها کار نخواهند کرد و این موضوع از نظر نژادپرستی هم خطرناک است.
آقای لاریجانی افزود: چشم انداز حل مسئله اوکراین در کمتر از ۲ تا ۳ ماه قابل پیش بینی است.
او همچنین از موضع رئیس جمهور و دولت جمهوری اسلامی درباره موضوع اوکراین، ابراز خوشحالی و اضافه کرد: این موضع گیری کاملاً اصولی بیان شد.
این تحلیلگر مسائلی سیاسی با بیان اینکه حاصل حضور ناتو در هر جا، جز اغتشاش و فتنه نبوده است، گفت: ناتو ۲۰ سال در افغانستان حضور داشت، اما نه تنها دستاوردی برای این کشور نداشت بلکه زخم‌های بسیار زیادی باقی گذاشت که موجب فتنه و آشوب است.
آقای لاریجانی تاکید کرد: حضور ناتو در نزدیکی مرزهای هر کشوری فاجعه امنیتی بسیار بزرگی می‌تواند به بار بیاورد و ما هم باید درباره حضور نیروهای ناتو و وابسته به آن‌ها حساس باشیم.
او با اشاره به حوادث اخیر در اوکراین افزود: دستاورد بزرگ تاریخی نیز در این زمینه وجود دارد و این است که کشورهای جنوب خلیج فارس و همسایگان ما بهتر است دست از وابستگی به آمریکا و اذناب او بردارند و با همکاری جمهوری اسلامی که دوست حقیقی امنیت منطقه است به یک نتیجه خوب برسند.

4949

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار