کد خبر: ۲۰۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
صنعت نفت کشور سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. این اتفاقات را می‌توان در چهار حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش پیگیری کرد.
صنعت نفت کشور در سالی که گذشت ...در حوزه نفت، پایان تیرماه ۱۴۰۰ مصادف با بهره برداری یکی از مهم‌ترین طرح‌های نفتی کشور یعنی خط لوله گوره-جاسک و آغاز صادرات نفت از دریای عمان بود. این طرح اتکای صادرات نفت ایران به تنها پایانه صادراتی کشور یعنی اسکله خارک را کاهش داد و با انتقال نفت کشور از خلیج فارس به آنسوی دریای عمان، زمینه‌های تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی را رقم زد. بیش از ۹۵ درصد این پروژه ساخت داخل بود و با اجرای آن قابلیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز فراهم آمد.
 
آبان ۱۴۰۰ مقارن با رهایی نفتکش ایرانی از دست دزدان دریایی آمریکایی در دریای عمان بود که در پی این موفقیت جواد اوجی، وزیر نفت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدردانی کرد.
 
در حوزه گاز، سوآپ سه جانبه میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان در سال گذشته مانع از قطع گاز و برق در کشور شد.
 
از دیگر رویداد‌های سال ۱۴۰۰، افزایش تدریجی صادرات نفت و وصول درآمد‌های آن بود که این روند تا پایان سال ادامه پیدا کرد. 
 
۲۲ بهمن نیز مصادف با امضای قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب بود که با افتتاح آن به طور تجمیعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت در مدت ۲۰ سال تولید می‌شود. 
 
همچنین در سال گذشته با وجود شکسته شدن رکورد مصرف گاز، زمستان بدون قطعی و خاموشی سپری شد و در نهایت برگزاری ششمین نشست سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز در دوحه آخرین رویداد مهم برای صنعت گاز کشور بود.
 
در حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درخشش سدف مهر تایید دیگری بر پیشرفت‌های صنعت نفت بود. سدف یا سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی به‌عنوان بزرگترین سامانه متمرکز خدمات عمومی در کشور به منظور کنترل و مدیریت مصرف سوخت توسعه یافت. 
آبان ماه علاوه بر ماجرای نفتکش، حادثه حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت را نیز در دل خود جای داده بود که با اقدامات به هنگام وزارت نفت این بحران نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شد. 
 
همچنین گازسوز کردن رایگان ۱۷۲ هزار خودرو عمومی در کشور، آخرین دستاورد مهم در حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور بود. 
 
بهار صنعت پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۰ با بهره برداری از طرح پالایش پارسیان سپهر آغاز شد. این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۳.۳ میلیون تن اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی و برآورد درآمدزایی یک میلیارد دلاری برای کشور بهره برداری شد. سریال موفقیت‌های پتروشیمی کشور با افتتاح طرح‌های پتروشیمی سبلان، پتروشیمی مسجدسلیمان و اکسیر حلال عسلویه ادامه پیدا کرد. 
 
علاوه بر رویداد‌های داخلی صنعت نفت کشور در سال گذشته، در عرصه بین المللی نیز اعضای اوپک‌پلاس با افزایش تدریجی عرضه نفت موافقت کردند که این می‌توانست کاهش قیمت‌ها را در پی داشته باشد، اما با شروع جنگ اوکراین و روسیه بار دیگر قیمت‌ها صعودی شد به طوری که هر بشکه نفت برنت با ثبت رقم بیش از ۱۲۹ دلار، رکورد کم سابقه‌ای را به جای گذاشت.
نویسنده: داود نعمتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار