کد خبر: ۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
رئیس پژوهشکده مهندسی سیستم‌های تشخیصی پزشکی، از تدوین نقشه راه برای تولید کیت‌های تشخیصی در کشور خبر داد.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛دکتر محمد ربیعی با ابراز تاسف از اینکه سیستم‌های آزمایشگاهی همگام با پیشرفت‌های جهانی پیش نرفته است، افزود: در حال حاضر بیش از هزار نوع کیت آزمایشگاهی در مراکز تشخیصی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود که این کیت‌ها شامل ساده‌ترین نوع کیت‌ها برای اندازه گیری پارامترهای خون چون قند و اوره تا کیت‌های پیشرفته برای اندازه گیری میران پیشرفت سرطان، آلزایمر، هپاتیت و بیماری MS می‌شود.
 
ربیعی با بیان اینکه سالانه بیش از ده‌ها میلیارد دلار صرف خرید کیت‌هایی اندازه گیری تیروئید و بررسی آنزیم‌های کبدی می‌شود، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که مبالغ زیادی از کشور خارج می‌شود تا کیت‌های مورد نیاز مراکز آزمایشگاهی به مراکز تشخیص طبی ارائه شود.
 
رئیس پژوهشکده مهندسی سیستم‌های تشخیصی پزشکی، سلامت جامعه را وابسته به وجود این کیت‌ها دانست و خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت کیت‌های محدود در کشور شدند که حدود پنج درصد از نیاز بازار در این حوزه را پاسخگو است، ولی دقت لازم تشخیصی را ندارند، از این رو مراکز تشخیص طبی ترجیح می‌دهند تا از نمونه‌های خارجی استفاده کنند.
 
ربیعی با اشاره به ضرورت دقت بالا در انجام تست‌های طبی، اضافه کرد: در صورتی که تشخیص‌های طبی از دقت بالایی برخوردار نباشند، سلامت جامعه به خطر می‌افتد، از این رو برای تولید کیت‌های تشخیصی نیاز است تا با اولویت بندی اقدام به تولید این نوع سیستم‌ها در داخل کشور شود تا از خروج سرمایه‌ها به خارج جلوگیری شود.
 
ربیعی تحقق این امر را مستلزم برنامه‌ریزی‌های کلان و تدوین نقشه راه کیت‌های تشخیصی دانست و گفت: در این راستا اقدام به تدوین نقشه راه برای تولید کیت‌های تشخیصی کردیم و 70 درصد داده‌های این طرح که شامل ارزیابی‌های اولیه، آمار ریالی کیت‌های مصرفی، وارداتی و نیازهای پزشکان و بیماران می‌شود، از طریق مراکز درمانی و آزمایشگاهی جمع آوری شد.
 
به گفته وی در این نقشه راهبردی بر اساس روش‌های آماری اقدام به اولویت بندی کیت‌های مورد نیاز کشور بر اساس میزان مصرف شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در حال حاضر در فاز تحلیل داده‌ها هستیم، ادامه داد: با پایان این مرحله جلسات تخصصی با حضور صاحبنظران علوم آزمایشگاهی و پاتولوژی برای تایید این داده‌ها برگزار خواهد شد و پس از آن مطالعات امکان سنجی ساخت تعدادی از کیت‌ها آغاز می‌شود و در نهایت این نقشه به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه می‌شود.
 
ربیعی با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی تکنولوژی‌های پیشرفته آزمایشگاهی در روز 30 مهرماه در دانشگاه امیرکبیر، تصریح کرد: یکی از اهداف این کنفرانس این است که با حضور صاحبنظران پیشنهادات و نظرات آنها را در زمینه تدوین این نقشه راه جمع آوری کنیم.
 

انتهای پیام/

برچسب ها: تولید ، نقشه ، کشور
نام:
ایمیل:
* نظر: