کد خبر: ۲۰۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم ارزی را خریداری و نگهداری کنیم می‌توانیم از یونیت‌های صندوق‌های ارزی استفاده کنیم. همچنین این صندوق‌ها با کاهش نوسانات نرخ ارز به ثبات بازار سرمایه نیز کمک خواهد کرد.

آقای کوروش آسایش گفت: در رابطه با صندوق های ارزی، سازمان بورس چندین بار برای ورود این صندوق ها به بازار پیش قدم شد اما هر بار  به دلایل مختلف و مشکلاتی که وجود داشت این موضوع رقم نخورده است.

زمانی که با نوسانات ارز در بازار مواجه هستیم عده‌ای نگران افت ارزش دارایی‌هایشان هستند، از این رو اقدام به خرید فیزیک اسکناس ارز از بازار می‌کنند؛ بنابراین با کاهش اسکناس مواجه می‌شویم که این مورد با افزایش تقاضا و کاهش عرضه به التهاب بازار دامن می‌زند. اما این صندوق‌ها به خوبی می توانند در زمینه کاهش ریسک و مشکلات اقتصادی کمک کنند.

او گفت: این صندوق‌ها به طور کل فواید زیادی را با خود همراه دارند. اگر بخواهیم ارزی را خریداری و نگهداری کنیم می‌توانیم از یونیت‌های این صندوق‌ها استفاده کنیم. این صندوق ها از دو طریق به سرمایه‌گذاران سود می دهند. اول از طریق تغییرات نرخ ارز و دوم نرخ بهره است. به طور مثال یک فردی یونیت یک صندوق ارزی مبتنی بر دلار را خریداری می‌کند حال این صندوق می تواند این مبلغ را در خارج کشور هزینه کند و در پایان سال مالی نیز نرخ بهره پرداخت کند، که این نرخ می تواند ثابت و یا متغیر باشد .

آغاز به کار این صندوق ها در ایران  می تواند کمک شایانی به بازارهای مالی کند. اصل و اساس بازار سرمایه کمک به اقتصاد کشور است که با این صندوق‌ها این مفهوم کامل تر می‌شود. حتی این صندوق‌ها با کنترل نرخ ارز به صنایع بورسی نیز کمک خواهند کرد  و با کاهش تغییرات نرخ ارز به ثبات بازار کمک خواهد کرد.

از دیگر ویژگی‌های این صندوق پوشش دهنده بودن ریسک است. افزایش تنوع و عمق بخشی نیز مورد قابل ذکر بعدی است. زمانی که این صندوق ها فعالیت خود را آغاز کنند بسیاری از افراد به جای معاملات ارزی به اشکال دیگر، از این صندوق‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع نیز  کمک به کاهش نوسانات دلاری در اقتصاد کشور می‌کند. باید تلاش شود که این ابزارها به بازار اضافه شود تا بتوانیم از منافع آن در جهت بهبود اوضاع اقتصادی به خوبی بهره مند شویم.

 این صندوق‌ها در دنیا با ارزهای مختلفی معامله می‌شود و معمولا بر مبنای جفت ارزها فعالیت دارند. تنوع این صندوق‌ها بسیار زیاد است به طور مثال برخی از این صندوق‌ها بر روی یک نوع ارز فعالیت می‌کنند و برخی دیگر بر روی چند ارز؛ همچنین این صندوق ها می توانند ساختار بلند مدت و ثابت یا نوسانی داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار