کد خبر: ۲۰۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
به برکت حضور جوانان انقلابی و دغدغه‌مند، تپه نورالشهدای شهرکرد که در سالیان اخیر به مکانی برای جولان اراذل و اوباش تبدیل شده بود، امروز به یک قطب فرهنگی مثال زدنی در سطح شهرستان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سال ۱۳۸۴ یکی از تپه‌های شهرکرد که در محله فردوسی شمالی واقع است منزل ابدی ۸ شهید گمنام شد که این محل کم کم و به کمک جوانان انقلابی مطالبه‌گر، به یک پایگاه فرهنگی اثرگذار تبدیل شد.

امین قاسمی جوان ۲۸ ساله، اولین فرمانده پایگاه بسیج شهدای گمنام تپه نوراشهداء است که دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستیم تا هم از برنامه‌های فرهنگی و هم از نحوه اجرای آن‌ها با خبر شویم.

فارس: به عنوان اولین فرمانده پایگاه بسیج تپه نورالشهدا از سال ۹۸ تا کنون چه برنامه‌های فرهنگی در این مکان انجام داده‌اید؟

شرایط و فضای تپه قبل از ایجاد پایگاه بسیج با فضای فعلی بسیار متفاوت بود، تپه‌نورالشهدا محلی برای تجمع اراذل و اوباش و انواع خلاف‌ها شده بود، در جلسات متعدد فرهنگی شهر و حتی استان، یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان فرهنگی شهر همین محل تپه نوالشهدا شده بود که گاهی با تقویت حضور پلیس امنیت اخلاقی و گاهی با تقویت حضور گشت‌های بسیج تلاش می‌کردند کمی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی که در این محل ایجاد شده بود را بکاهند.

بلاخره بعد از بی‌نتیجه ماندن یا کم اثر بودن اقدامات سلبی، تصمیم بر این شد که یک پایگاه بسیج در این محل ایجاد شود؛ با جمعی از دوستان یاعلی گفتیم و بعد از یک توسل مفصل به ساحت شهدا وارد کار شدیم؛ روزهای ابتدایی نه سیستم صوت مناسبی داشتیم و نه تجهیزات مقدماتی؛ خاطرم هست حتی برای فرش و موکت هم مشکل داشتیم و با زحمت می‌توانستیم زیراندازهایی برای برنامه‌ها تهیه کنیم؛ ولی خب به فضل خدا و عنایت خود شهدا و پس از مقاومت بچه‌های بسیج امروز تقریبا بسیاری از مشکلات‌مان مرتفع شده و برنامه‌های شاخصی را در سطح شهرستان شهرکرد انجام می‌دهیم.

یادم رفت این نکته را بگویم که بعد از آمدن بچه‌های بسیج و رونق گرفتن کارهای فرهنگی، خود به خود فضای معنوی قالب شد و امروز شما هیچ اثری از آن کارهای ضدفرهنگی در این مکان نمی‌بینید.

با همکاری هیئت انصارالمهدی، مجموعه فرهنگی باقرالعلوم(ع)، گروه فرهنگی محامین، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پایگاه مسجد فاطمه‌الزهرا(س) و ... مراسمات لیالی قدرو جزء خوانی قرآن کریم در روزهای ماه مبارک رمضان، برگزاری مراسم در شب‌های ماه محرم و صفر، برپایی دعای عرفه، دعای آل یاسین، کمیل و ندبه، برپایی جشن‌های ملی و نورافشانی، برگزاری نماز جماعت، برنامه یک‌شنبه‌های علوی، چهارشنبه‌های شهدایی و ... در این مکان مقدس و با صفا برگزار شده و همچنان تداوم دارند.

برخی از این برنامه‌ها در زمان شیوع ویروس کرنا برگزار شد و با وجود این ویروس از ستقبال بالای مردم وبرو شد که شاخص‌ترین برنامه مراسم جشن عید غدیر و شب اربعین بود که قریب به ۲ الی ۳ هزار نفر در تپه از مراسم استفاده کردنند.

فارس: روند تحولی که طی این ۱۷ سال در این مکان رخ داده است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زمانی که شهدا تازه در این محل دفن شدند شور و هیجان خاصی در محل برپا شد اما آرام‌آرام به خاطر نبودن زیرساخت‌ها و پایگاهی برای ساماندهی جوانان از این شور و هیجان کاسته شد و البته این هیجان و استقبال از برنامه‌ها در آن زمان به صورت جزر و مدی با توجه به مناسبت‌های خاص سال کم و زیاد می‌شود.

تا اینکه جوانان مطالبه‌گر پای کار آمدند و معضل موجود را به یک فرصت تبدیل کردند و بعد از مستقر شدن پایگاه بسیج در این مکان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی سبب جذب جوانان به این مکان و مشارکت در برگزاری برنامه‌های شد و می‌توان گفت که شور و هیجان به این مکان برگشت.

فارس: حضور شهدا، تقویت برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در افزایش عشق مردم به شهدا چقدر تاثیر گذار بوده است؟

این مکان، مکان مقدسی است و با توجه به نظرسنجی که در شبکه‌های اجتماعی با طرح این سوال که «کجای شهرکرد بیشتر حال دلتون خوبه؟» از حدود ۳ هزار نفر شرکت کننده در نظر سنجی ۸۰ درصد تپه نورالشهدا را انتخاب کرده بودند که این نتیجه نشان می‌دهد مردم از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این مکان و وضعیت فعلی آن راضی هستند.

زمانی که برنامه‌ها شروع شد انواع و اقسام تیپ‌های مختلف مذهبی و غیرمذهبی با عقاید و سلایق مختلف در کنار شهدا دیده شد که بسیاری از آن‌ها در این مکان حاجت گرفتند و به رسم قدردانی از شهدا نذوراتی می‌دادند.

فارس: همانطور که گفته شد تپه محل رفت و آمد تیپ‌های مختلف شده است، برای جذب افرادی که به ظاهر مذهبی نیستند چه برنامه‌های فرهنگی در نظر دارید؟

در جشنی که سال گذشته برگزار کردیم، یکی از همین خانواده‌ها به همراه فرزندانشان که تا حدودی بدحجاب بودند نیز حضور داشتند، اتفاقا فرزند این خانواده در مسابقه‌ای که ویژه کودکان برگزار کردیم نیز شرکت کرد، در آن مسابقه به یکی از دختران چادری جایزه داده و آن را به خاطر حجابش تشویق کردیم وقتی که این دختر بچه برخورد ما با دختر چادری را دید از مادرش روسری گرفت و سعی کرد خود را با حجاب نشان دهد.

 بعد از مراسم نیز پسر بزرگ خانواده راه‌های همراهی‌اش را با برنامه‌های پایگاه پرسید و پسر آن خانواده اکنون یکی از اعضای فعال پایگاه است.

تأثیرگذاری این برنامه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مخاطبان دیده می‌شود که جذب نوجوانان و جوانان به گروه خادمان شهدا ما را به ادامه کار مشتاق‌تر می‌کند.

 فارس: کمی از عنایت شهدا که به چشم دیده‌اید برایمان بگویید.

متاسفانه سال گذشته یکی از دوستان به بیماری سرطان مبتلا شد، زمانی که از این بیماری مطلع شدیم شبانه‌روز و به این شهدا متوسل شدیم و برایش دعا کردیم بعد از گذشته چند ماه و انجام آزمایش‌ها و شیمی‌درمانی‌ها مطلع شدیم که خدا را شکر دیگر اثری از این بیماری در بدنش وجود ندارد که قطعاً این صحت و سلامت عنایت خاص شهدا به خادمشان بوده.

همچنین بودند برخی از دوستانی که مشکلات شغلی، خانوادگی و... برایشان پیش آمده بود و با تضرع و زاری به درگاه خداوند این شهدا را واسطه قرار دادند و در نهایت عنایت شهدای گمنام شامل حالشان شده و مشکل به گونه‌ای برطرف شده که حیرت همه را برانگیخت.

حتی سال گذشته از دوستان و اطرافیان می‌شنیدم که فلان هیئت فلان غذا پخت و توزیع کرده و... که از شنیدن این آمار دلم شکست، به شهدا گفتم ما این همه برنامه برگزار می‌کنیم اما خب نتوانستیم نذری را به زائرانتان بدهیم، در همین فکر بودم که خانمی از زائران پیشم آمد و گفت: «آقا اینجا نذری نمی‌دهید؟

گفتم: خوب اگه مسائل مالی حل شود و بتوانیم مواد اولیه را آماده کنیم چرا که نه؟

خانم در جواب گفت: هزینه یک شب شام در مراسمتان چقدر است؟

بدون معطلی گفتم ۶ میلیون تومان؛ که در همان ساعت پول را به حسابم واریز کرد  البته در حین کار مقداری کم آوردیم که باز هم توسط زائران جبران شد و توانستیم از عزاداران اباعبدالله پذیرایی کنیم.

فارس: چه چیزی باعث شده که در سرما و گرمای زمستان و تابستان با همه این مشکلات عاشقانه برای شهدا فعالیت کنید؟

که زمانی که از حضرت زینب(ع) در مورد واقعه کربلا پرسیدند فرمود؛ به جز زیبایی چیزی ندیدم، ما نیز در این مجموعه با عنایت شهدا سختی کار رو نمی‌بینیم و سختی برایمان معنا ندارد، باورش برایتان سخت است اما دهه فاطمیه سال گذشته بچه‌ها در برف چادر برپا کردند تا برای مادرمان مراسم عزاداری بگیرند و این لطف شهداست که شامل حال ما شده و بابت این لطف و این منتی که بر سرمان نهاده‌اند خدا را شاکریم.

فارس: به نظرتان چه چیزی باعث شده که جوانان قبور شهدای گمنام را برای اجرای مراسم عقد انتخاب کنند و یا محلی برای حضور کاروان‌های عروسی جوانان باشد؟

سال گذشته چند مورد عقد را در این مکان شاهد بودیم و همچنین کاروان‌های عروسی که بعد از تمام شدن مراسمشان به تپه سر می‌زنند که می‌توان گفت: در آنجایی که حضرت زهرا و حضرت علی(ع) الگوهای زندگی مشترک برای جوانان بسیجی و هیئتی هستند، وجود همین الگوی مشترک میان جوانان و این شهدا آن‌ها را به این مکان می‌کشاند تا با تأثیر گرفتن از زندگی این بزرگوار و زندگی شهدا، زندگی در همین مسیر داشته باشد.

فارس: شنیده‌ام تیم ورزشکاران کاراته در برنامه‌های تپه با شما همراه هستند در این خصوص کمی صحبت کنید.

بنده مربی کاراته هم هستم و اکثر بچه‌هایی که در کلاس‌ام شرکت می‌کنند از ۷ ساله تا ۲۲ ساله همگی عضو بسیج مسجد محل و یا عضو گروه خادمان شهدای تپه نورالشهدا شدند.

از سر عشق و علاقه‌ای که به شرکت و یا برگزاری برنامه‌های فرهنگی دارند معمولاً بعد از پایان کلاس با همان لباس‌های رزمی به اینجا می‌آیند تا در اجرای مراسمات و یا نظافت فضای تپه به بچه‌های پایگاه بسیج کمک کنند.

این جوانان به عنوان یک تیم ورزشی، بچه‌های بسیجی و خادمان شهدا در اکثر برنامه‌های ما حضور دارند.

فارس: برخی از مشکلاتی که مانع از تحقق آرمان‌های شما و رسیدن به درجه ایده‌آل در این مکان می‌شود را نام ببرید.

فضاسازی تپه در مناسبت‌های مختلف بسیار ضعیف است البته در حال حاضر تابلو پازلی در مکان نصب شده اما کافی نیست.

از  ورودی تپه تا انتها المان و یا تابلوی وجود ندارد و این فضا به فضای یادمان‌های شهدا هیچ شباهتی ندارد. همچنین در بیشتر مراسماتی که جمعیت زیادی از برنامه‌ها استقبال می‌کنند با کمبود موکت مواجه هستیم.

 این مکان به خاطر اینکه در بلندی قرار گرفته بادگیر است و از آنجایی که مسقف نیست برگزاری مراسم در زمستان و تابستان مشکلات خاص خود را دارد، لذا پیشنهاد ایجاد خیمه‌گاه و یا یک مکان مسقف را داده‌ایم اما تا کنون کسی برای ارائه پیشنهاد در حل این مشکلات و یا پیاده کردن طرحمان ما را یاری نکرده است.

تابستان را در پیش رو داریم و امکانات رفاهی از جمله آب‌سردکن در محل نداریم که به طور قطع مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

سرویس  بهداشتی‌های تپه در حد معمول نیستند و به خاطر مشکلات آبی که دارند تنها در چند فصل از سال باز هستند و نگهبان و یا کسی نیست که آن‌ها را نظافت کند، همچنین برای نظافت فضای تپه نیز با مشکلاتی همراه هستیم که با خودمان اقدام می‌کنیم و یا باید چندین بار به شهرداری اطلاع دهیم تا کسی را برای نظافت بفرستند.

متاسفانه نور فضا نیز بسیار نامناسب است، چند عدد از لامپ‌‌ها سوخته‌اند اما تاکنون اقدامی برای تعویض آن‌ها صورت نگرفته است.

فارس: مسئولان برای رفع این مشکلات چه وعده‌هایی داده‌اند؟ کدام وعده محقق نشده است؟

از مسئولانی که وعده دادند و عمل نکردند بسیار گله دارم، قبل از اینکه پایگاهی تشکیل شود ارگان‌های مختلف مانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج و شورای شهر و ... تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که اجرای برنامه‌ها با بسیجیان پایگاه بسیج شهدای گمنام تپه نورالشهدا و فراهم کردن زیرساخت‌ها با این افراد باشد اما امروز بعد از گذشت چند سال حتی یکی از مواردی که در تفاهمنامه بوده نیز اجرا نشده به تعبیری می‌توان گفت از ۱۰۰ درصد آنچه که باید اجرا می‌شد تنها ۳۰ الی ۴۰ درصد محقق شده است.

به طور مثال سال گذشته قول تعریض جاده را به ما دادند که کمک‌هایی از سمت فرمانداری و مسئولان قبلی شهرداری شهرکرد انجام شد اما از مسئولان فعلی و یا افرادی که به عنوان هیئت امنا قرار است در این محل فعالیت کنند خبری نشده و جاده نیمه کاره رها شده است.

که وضعیت فعلی جاده و نبود روشنایی رفت‌وآمد را برای زائران پیاده در شب بسیار سخت و خطرناک کرده است که متاسفانه مورد توجه مسئولان نیست.

از ابتدای امر تصمیم گرفتیم این مکان را به قطب فرهنگی بزرگ در استان تبدیل کنیم که تحقق این هدف قطعاً همت مسئولان و برنامه‌های جامعه را می‌طلبد و لازم دارد که بودجه خاصی به برنامه‌های فرهنگی و تامین زیرساخت‌ها به این مکان تخصیص داده شود.

اما متاسفانه تاکنون این بودجه شخصی بسیجیان پایگاه و کمک‌های مردمی بوده که مراسمات مذهبی را برگزار کرد اما تا کی این دوستان قرار است از بودجه شخصی خود هزینه کنند و یا دستشان برای دریافت کمک مقابل دیگران دراز باشد؟

هرچند فعالیت و هزینه کردن در این راه توفیق بزرگی است اما تامین بخشی از این هزینه‌ها نیز بر عهده متولیان و هیئت امنایی است که هیچگاه در برنامه‌ها حاضر نشدند و ما حتی آن‌ها را نمی‌شناسیم.

جاده، دستگاه صوت و نور مناسب و مسقف شدن مکان از جمله مشکلاتی است که برگزاری برنامه‌ها را با مشکل روبرو کرده است که امیدواریم به دست مسئولان حل شود.

هرچند وجود این مشکلات و سختی‌ها ما را از ادامه مسیر باز نمی‌دارد و همان گونه که تاکنون با دست خالی این مکان را از معضلات قبلی رها و به سمت قطب فرهنگی شدن فعالیت کردیم از این به بعد نیز در خدمت شهدا و زائرانشان هستیم شاید مورد توجه امام زمان قرار گرفتیم و به آرزوی اصلی مان که شهادت و پیمودن مسیر شهدا است برسیم.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار