کد خبر: ۲۰۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
اتحادیه اروپا هشدار داد سیستم جدید پرداخت روبل برای واردات گاز روسیه نقض آشکار مفاد قراردادهای فعلی و در تضاد با تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور است و امنیت انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، اتحادیه اروپا هشدار داده تقاضای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از کشورهای غیردوست برای پرداخت پول گاز این کشور به روبل در تضاد با تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به‌دنبال حمله به اوکراین است.

کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست، با بررسی این دستور پوتین اعلام کرد با توجه به تهدید وی برای توقف عرضه گاز به خریدارانی که از این حکم تبعیت نمی‌کنند، امنیت انرژی اروپا در خطر است.

طبق این طرح پوتین که در 31 ماه مارس اعلام شد، خریداران اروپایی گاز روسیه باید دو حساب بانکی باز کنند. یکی به یک ارز خارجی و یکی هم به روبل و گازپروم بانک مسئول تبدیل این ارز خارجی به روبل و انتقال آن به شرکت گازپروم است.

بررسی‌های کمیسیون اروپا نشان می‌دهد این دستور پوتین اساساً روند خرید را تغییر داده و یک شرایط قانونی جدید به وجود می‌آورد.

دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی هنوز مفهوم دقیق این طرح را ازنظر عملیاتی درک نکرده‌اند. دولت هلند در روز پنجشنبه اعلام کرد به شرکت‌هایش اجازه نمی‌دهد از این طرح پرداخت روسیه تبعیت کنند. اکثر دولت‌های دیگر هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

پوتین در روز سه‌شنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا هیچ جایگزین سریعی برای گاز روسیه ندارد.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:«هیچ جایگزین منطقی برای اروپا وجود ندارد. بازار دنیا ذخایر مازادی در اختیار ندارد و عرضه گاز از سوی سایر کشورها مخصوصاً آمریکا چندین برابر برای اروپا هزینه خواهد داشت».

تحلیلگران اتحادیه اروپا عقیده دارند این طرح روسیه کل کنترل نقل‌وانتقال‌ها را در اختیار بانک مرکزی این کشور قرار می‌دهد و یک هزینه اضافی برای خریدار خواهد داشت.

این مکانیزم نقض تحریم‌هایی است که اتحادیه اروپا در پاسخ به حمله مسکو به اوکراین علیه دولت و بانک مرکزی این کشور وضع کرده‌است.

اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده باید به مفاد قراردادهای فعلی پایبند بود که همگی براساس پرداخت به یورو و دلار تنظیم شده‌اند. این اتحادیه در برابر هر گونه تلاش روسیه برای دور زدن تحریم‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد.

انتهای پیام/35

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار