کد خبر: ۲۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
سهام هفته گذشته را با ویترین متنوعی از اخبار و رویدادهای جالب توجه پشت سر گذاشت...
روزنامه تجارت-حسين نوروزي زاد‌ه؛ بازار سهام هفته گذشته را با ویترین متنوعی از اخبار و رویدادهای جالب توجه پشت سر گذاشت. از تاثیرگذارترین این رویدادها می توان به نامه تامل برانگیز 4 وزیر  صنعت، اقتصاد، کار و دفاع به رییس جمهور اشاره کرد که در آن نسبت به رکود اقتصادی حاکم بر صنایع و سقوط شدید بورس اوراق بهادار در یک سال و نیم گذشته هشدار داده شده است.
از نکات بحث برانگيز در این قضیه رسانه ای کردن نامه، آن هم با تاخیر یک ماهه، توسط وزرائی انجام شده است که هر یک به طریقی مسئولیت رسیدگی به بسیاری از موارد مطروحه در نامه را دارند.
این موضوع می تواند موید نوعی فرافکنی یا به زعم برخی، حکایت از اختلافات نظر شدید در تصمیم گیریهای اقتصادی و مابین برخی وزراء کابینه داشته باشد.
 علیرغم نگاه مثبتی که نامه مذکور می توانست در بین فعالان تالار شیشه ای ایجاد کند و دوباره سمت وسو نگاهها را به سمت بازار سرمایه معطوف نماید، اما انتشار نامه مذکور ظن به بن بست رسیدن تیم اقتصادی دولت و استیصال از حل معضلات اقتصادی کشور را به ذهن متبادر می کند.
از همین روست که قاطبه سرمایه گذاران به سردی از نامه اخیر استقبال کردند و اخبار و گمانه زنی های حول و حوش نامه وزراء نتوانست تغییر نگرش و امیدواری به آینده را در بین سهامداران و فعالان بورس ایجاد کند.
 از دیگر اخبار مرتبط با بازار سرمایه در گروه پتروشیمی، شایعه امکان کاهش نرخ 13 سنتی خوراک مجتمعهای پتروشیمی به 10 سنت، بارقه های امیدی را برای برون رفت بازار از شرایط فعلی روشن کرد، ولیکن اظهار نظر یکی از مشاور رئیس جمهور مبنی بر مناسب بودن سود شرکت‌های پتروشیمی و ارزان بودن نرخ خوراک 13 سنتی دوباره محل بحث و مناقشه سهامداران شد.
در گروه دارویی اظهارات  وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش دو برابری صادرات دارو در سال جاری می تواند بر روند حرکتی این گروه در بازار سرمایه تاثیر گذار باشد .
در گروه خودرویی اخباری از ابراز تمایل خودروسازان ژاپنی برای داشتن شریک در ایران جهت تولید خودرو به گوش می رسد و در این میان شنیده هایی از  قصد خرید سهام صد درصدی پارس خودرو و مگا موتور از سوی نیسان وجود دارد.
در گروه بانکی های بورس نیز پس از انتشار گزارش ناامید کننده بانک سرمایه شنیده‌هایی از افزایش مطالبات معوق و هزینه‌های مطالبات مشکوک الوصول در بانک اقتصاد نوین به گوش می‌رسد، این در حالی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از وجود اختلاف وزرا در کابینه دولت بر سر کاهش نرخ سود بانکی خبر داد. در عین حال لغو شدن جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار می تواند در تقویت این فرضیه موثر باشد.
در اخبار سیاسی موثر بر بازار سرمایه گزارش نهایی کمیسیون برجام مجلس پس از بحث و بررسی و جلسات کارشناسی متعدد، در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد. با توجه به لحن و محتواي گزارش، تقریباً خیال همگان از باب عبور برجام از سد مجلس راحت شده است.
در این حال، نمایندگان مجلس همچنین، دو فوریت طرحی را به رأی گذاشتند که الزام دولت به اصلاح اشکالات و ابهامات برجام، قبل از اجرای آن را خواستار است و در نهایت با 168 رأی موافق، این طرح با قید یک فوریت در دستور کار مجلس قرار گرفت.
با توجه به جمیع رخدادهای هفته گذشته، در پایان معاملات هفته منتهی به 15 مهرماه 1394، شاخص کل با 109 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 61390 واحد رسید. در 5 روز کاری هفته مذكور ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 3023 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  بدون تغییر بوده است.

افق پیش روی بازار سهام
تاخیر در ارسال گزارشهای شش ماهه، ظن گزارش ضعیف شرکتها را در میان فعالین بازار تقویت کرده است، این در حالیست که از ماهها قبل سهامداران در انتظار چنین اتفاقی بوده اند، ولیکن بیم از شدت تعدیلات منفی و پوششهای نامناسب سود بیشتر از سطح توقعات اهالی بازار، مشارکت کنندگان در بورس را نگران و مضطرب کرده است و به مهم ترین دغدغه  سهامداران و سرمایه گذاران در روزهای اخیر تبدیل شده است.  در همين حال فشار فروش زیادی بر روي سهام در هفته های اخیر ایجاد شده كه منجر به افت قیمت سهام به ویژه در گروههای پیش رو شده است.
 اگر چه در برهه های کوتاهی مانند آخرین روز معاملاتی هفته که به دلیل حمایت سهامداران حقوقی از زیر مجموعه های خود، شاهد برگشت های مقطعی قیمت سهام در بازار بوده ایم، اما نگرانی و ناامیدی به مانند وزنه ای سنگین بر پای بازار سهام، مانع از رشد ادامه دار قیمتها شده و پس از یکی دو روز مثبت، دوباره رنگ قرمز، رنگ غالب تابلوهای بورس می شود. در چنین شرایطی، می بایست از خریدهای احساسی و هیجانی سهام به شدت پرهیز کرد و به عقیده تحلیلگران رویکرد خرید سهام را با این تحلیل که سهم ها در روزهای اخیر افت زیادی کرده اند و به کف قیمتی رسیده اند و اثر منفی گزارشهای شش ماهه را پیشخور کرده اند بسیار پر ریسک ارزیابی می شود، زیرا که بازار در عمل ثابت کرده است که کف قیمتی و حد نزول مشخصی برایش متصور نیست. در پایان لازم به ذکر است رونمایی از بسته خروج از رکود در هفته آینده توسط رییس جمهور، مهمترین خبری است که می تواند برای چند روزی امیدها را در دل فعالان بازار زنده نگاه دارد.

سایر بازارهای مالی
*در تحولات بازار ارز، دلار همچنان روند صعودی خود را که از چند هفته قبل آغاز نموده است، ادامه داد و به مرز 3500تومان رسید.
به نظر می رسد دلار در این مقطع با کانال 3300تومانی خداحافظی کرده است و سودای ارقام بالای 3500تومان را دارد. در هفته گذشته دلار در بالاترین رقم به 3495 تومان و در پایینترین نرخ، ارقام 3455 تومان را تجربه کرد. ارز یورو نیز به آستانه نرخ 4000تومان نزدیک شده است و در آخرین روز معاملاتی هفته با نرخ 3985 تومان بسته شد.
 در همین زمینه یک کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر این که پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی نرخ دلار ادامه پیدا کند،‌ اظهار کرد: با توجه به میزان تفاوت نرخ تورم آمریکا و ایران پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار در حدود 10 درصد افزایش قیمت را به ثبت خواهد رساند اما به دلیل آنکه دلار یک ارز استراتژیک و حساس است دولت نمی‌تواند به یکباره این افزایش قیمت را لحاظ کند.امیرمحمد خدیوی ادامه داد: اگر نرخ دلار در بودجه سال آینده در حدود 3100 تا 3150 تومان در نظر گرفته شود یک فاصله‌ای بین دو نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد نیز ایجاد خواهد شد.او خاطرنشان کرد: اگر دولت همین رویه آکادمیک خود را ادامه دهد، نرخ بودجه سال آینده 3100 تومان و نرخ دلار آزاد در حدود 3600 تومان خواهد بود، از سوی دیگر نرخ دلار بودجه برای سال 96 در حدود 3400 تومان و بازار آزاد در حدود 3900 تا 4000 تومان پیش‌بینی می‌شود.
*در بازار طلا، هفته گذشته هر قطعه سکه بهار آزادی شاهد رشد11هزار و 500 تومانی بوده است. سکه طرح جدید از  922هزار و 500تومان در اولین روز هفته به 934هزار تومان در آخر هفته رسید. هر گرم طلای 18عیار نیز این هفته در بازار با رشد 1090تومانی مواجه بود، به طوری که در روز پنجشنبه در بازار با قیمت 95 هزار و 620 تومان به فروش می رفت. روند صعودی نرخ طلا در بازار داخل تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی اونس طلا و صعود نرخ دلار در این هفته قرار داشته است. پس از انتشار آمار ضعیف اشتغال آمریکا و افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد تعویق افزایش نرخ بهره فدرال ‌رزرو، بازار جهانی طلا روز چهارشنبه در بالاترین قیمت دو هفته اخیر کار خود را شروع کرد.هر اونس طلا در بازار معاملات روز چهارشنبه با افزایش 0.5 درصدی با قیمت 1152 دلار معامله شد. این در حالی بود که در آخرین معاملات روز گذشته قیمت هر اونس طلا به 1151 رسیده بود.
* با وجود عبور از نیمه اول مهرماه همچنان رکود و رخوت حرف اول بازار معاملات مسکن و مستغلات را می زند و گشایش و رونقی در بازار دیده نمی شود.
در این زمینه بیت الله ستاریان از کارشناسان این عرصه گفت: اگر این رکود تا 6 ماه دیگر ادامه پیدا کند قدر مسلم صنعت ساختمان به صورت کامل ورشکست خواهد شد و ما تا یک سال دیگر هیچ صنعت ساختمان دیگری نخواهیم داشت و همه آنها دچار ورشکستگی و تعطیلی خواهند شد و بعد از آن باید اقدام به واردات مصالح ساختمانی کنیم. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید برای خروج مسکن از رکود انجام داد، گفت:برای خروج مسکن از رکود دولت باید تمام بدهی‌های خود را به بانک‌ها و پیمانکاران پرداخت کند،آیا وقتی تمام نقدینگی در کشور تخلیه شده است می‌توان کاری انجام داد؟ در این صورت است که نمی‌توان به بخش خصوصی نیز سرویس داد. مشکل ما بحث نقدینگی و بحث بدهی‌های دولت است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار