کد خبر: ۲۰۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
همان طور که انقلاب از کف خیابان و از دل مردم جوشید هنر انقلاب نیز باید مردمی بوده و برای رسیدن به آمال، آرزوها و خواسته‌های مردم بکوشد.

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان - مقام معظم رهبری در بیانات متعدد خودشان بر هنر دینی و انقلابی تاکید کرده و در جمع هنرمندان به این موضوع اشاره کرده‌اند به عنوان مثال در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۳۸۰ فرموده‌اند «نباید تصوّر کرد که هنر دینی آن است که حتماً یک داستان دینی را به تصویر بکشد یا از یک مقوله دینی - مثلاً روحانیت و غیره - صحبت کند.

هنر دینی آن است که بتواند معارفی را که همه ادیان - و بیش از همه، دین مبین اسلام - به نشر آن در بین انسان‌ها همت گماشته‌اند و جان‌های پاکی در راه نشر این حقایق نثار شده است، نشر دهد، جاودانه کند و در ذهن‌ها ماندگار سازد. این معارف، معارف بلند دینی است. اینها حقایقی است که همه پیامبران الهی برای آوردن آنها به میان زندگی بشر، بارهای سنگینی را تحمّل کردند. نمی‌شود ما این‌جا بنشینیم و تلاش‌های زبده‌ترین انسان‌های عالم را - که مصلحان و پیامبران و مجاهدان راه خدا بودند - تخطئه کنیم و نسبت به آن بی‌تفاوت بگذریم. هنر دینی این معارف را منتشر می‌کند؛ هنر دینی عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفی می‌کند؛ ولو شما هیچ اسمی از دین و هیچ آیه‌ای از قرآن و هیچ حدیثی در باب عدالت در خلال هنرتان نیاورید.»

نامگذاری روزهای سال به مناسبت‌های مختلف کاری ارزشمند است که هر سال ما را متوجه رویدادهای مختلف می‌کند. در هفته هنر انقلاب قرار داریم و بار دیگر اندیشه‌های  شهید آوینی که نماد یک تفکر جریان‌ساز انقلابی است مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.

البته هنر انقلاب متعلق به یک فرد یا روز خاص نیست بلکه هنرمند با عنوان هنر انقلاب اسلامی یک جریان و سلوک فردی و اجتماعی را معرفی کرده و آن را در در قالب آثار هنری تجلی می‌کند.

 

هنرمندان رزمندگان جبهه حق هستند
 
سعید رضانژاد تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به تبیین منشور هنرمندان توسط امام خمینی( ره) خاطرنشان کرد: ایشان در شهریور ماه سال ۱۳۶۷ منشور هنر را برای هنرمندان تبیین کرده‌اند. 

وی افزود: این منشور برای تمام هنرمندان انقلابی به عنوان نقشه راه است. حضرت امام خمینی( ره) در این منشور هنرمندان را رزمندگان دفاع مقدس معرفی می‌کنند که در حال نبرد هستند. یعنی افرادی که در عرصه هنر انقلاب زحمت می‌کشند همچون یک رزمنده در حال نبرد با دشمن هستند. 
 
کارگردان تئاتر ادامه داد: حضرت امام راحل در همان منشور هنرمندان را شهدای زنده عنوان کرده‌اند، همان طور که شهید با شهادت خود به شهود می‌رسد هنرمند نیز می‌تواند شهید زنده باشد و مفاهیم ناب اسلامی را به مخاطب عرضه کند.

رضانژاد بهترین ابزار معرفی اسطوره‌ها و ارزش‌ها را استفاده از ظرفیت هنر و نمایش ذکر کرد و افزود: ابزار هنر باعث می‌شود مردم ظرفیت‌های انقلاب را بشناسند و ترغیب می‌شوند تا حقانیت انقلاب را پذیرفته و آن را گسترش دهند.

تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی استفاده از ظرفیت هنر برای معرفی الگوها و اسطوره‌های ملی را راهکار مناسبی در این زمینه دانست و گفت: در این زمینه استفاده از ظرفیت هنر سینما، تئاتر، فیلم تلویزیونی یا فیلم سینمایی تاثیرگذاری خیلی بیشتری دارد.

دایره تعریف از هنر انقلاب بزرگ‌تر شود

مستندساز تبریزی با بیان اینکه در هنر نباید مرزبندی وجود داشته باشد، اظهار کرد: باید دایره تعریف از هنر انقلاب بزرگ‌تر و گسترده‌تر شود.

کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: هر هنرمندی که در راستای افزایش معنویت در جامعه تلاش کند هنرمند دینی و انقلابی است. هنرمندی که در هنر خود موضوع انتظار سبز مهدوی و قیام سرخ حسینی را به تصویر بکشد، باری از دوش مردم برداشته و مشکلات مردم را حل کند، با تولید یک اثر هنری در ترویج امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند همچنین به زبان هنر برخی از مسوولان را متوجه اشتباه خود کرده و تدکر دهد  این اثر هنری در دایره هنر انقلاب قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یک جوشش قلبی باید در دل هنرمند باشد تا بتواند یک اثر هنری تاثیرگذار خلق کند، تصریح کرد: برخی‌ها خیال می‌کنند با صدور دستورالعمل و بخشنامه و به زور و اجبار می‌توان هنرمند انقلابی تربیت کرد بلکه باید گفت هنرمند انقلابی با دستورالعمل و فرمایش و صدور بخشنامه تربیت نمی‌شود و هنر انقلاب با این روش رشد و پالایش نمی‌شود بلکه باید یک جوشش قلبی و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و انقلابی در دل فرد وجود داشته باشد تا بتواند هنری در طراز انقلاب اسلامی تولید کند.

کارگردان تئاتر با اشاره به مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ادامه داد: همان طور که انقلاب از کف خیابان و از دل مردم جوشید هنر انقلاب نیز باید مردمی بوده و برای رسیدن به  آمال، آرزوها و خواسته‌های مردم بکوشد.

 

هنر انقلاب در حمایت از ظلم جهانی بیانیه صادر نمی‌کند

مستندساز تبریزی با اشاره به تقابل تمدن اسلامی با تمدن غرب تصریح کرد: ایدئولوژی هنر انقلاب مقاومت اسلامی  در حمایت از مظلومان جهان است نه اینکه در جبهه  زور و تزویر و برای حمایت از ظلم جهانی بیانیه صادر کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی ایستاده و بر ای از بین بردن مظاهر تمدن اسلامی تلاش می‌کند و در این زمینه از تمام ابزار خود استفاده می‌کند بنابراین هنر انقلاب نیز نباید در این زمینه بی‌تفاوت باشد بلکه باید هنر و هنرمند انقلابی با جدیت تلاش کرده و ارزش‌های فرهنگ دینی، مقاومت اسلامی را به زبان هنر بیان کند چرا که ایدئولوژی هنر انقلاب است.

تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی شبکه سهند با اشاره به اینکه نباید الگوها و اسطوره‌های دینی و ملی را فراتر از آنچه بودند به تصویر بکشیم، افزود: مثلا برخی افراد می‌گویند ما دلمان می‌خواهد شهید مهدی باکری را خیلی فراتر از این چیزهایی که شنیده یا دیده‌ایم معرفی کنیم. این حرف درست نیست. شهید باکری عزیز یک شخصیت و نوعی سبک زندگی دارد که شامل مبارزات انقلابی او که منجر به پیروزی انقلاب شد و بعد هم در دفاع مقدس، موضوع کردستان، شهردار ارومیه و فرمانده لشکر عاشورا مشخص است و خیلی از افراد در قید حیات بوده و می‌توانند سبک زندگی این شهید بزرگوار و خاطرات مربوط به ایشان را تشریح کنند.

کارگردان تئاتر با اشاره به اکران فیلم " موقعیت مهدی" در سینماهای کشور اظهار کرد: فیلم " موقعیت مهدی" خیلی خوب توانسته است واقعیات زندگی شهید باکری را ترسیم کرده و به تصویر بکشد، این فیلم به دور از تکلف، اغراق و مصلحت اندیشی عمل کرده و مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته است.

 

هنر انقلاب سبک زندگی دینی و مبارزاتی است

حنانه سادات موسوی کارشناس فرهنگی و هنرمند عرصه طراحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز معتقد است: هنر انقلاب اسلامی یک سبک زندگی مبارزاتی و دینی است که با زبان اندیشه و تصویر به همگان نشان داده می‌شود. به همین دلیل هم هنر انقلاب اسلامی در هر حال، خروش علیه بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها محسوب می‌شود و نقد اجتماعی در آثار هنری انقلابی، ترقی‌خواه و حماسی و خط‌ شکن است.

زبان هنر با ریاکاری بیگانه است

کارشناس فرهنگی، شهید آوینی را الگویی از یک انسان معتقد، وارسته و آزاد از تعلقات دنیایی معرفی کرد و گفت: زبان هنر با ریاکاری و تزویر بیگانه است و شهید مرتضی آوینی تصمیم گرفته بود چیزی که حدیث نفس باشد ننویسد و دیگر از خودش سخنی به بیان نیاورد. 

موسوی ادامه داد: شهید مرتضی آوینی روز جمعه بیستم فروردین ۱۳۷۲ هنگامی که برای تولید مجموعه‌ای  جدید از "روایت فتح" به فکه،‌ منطقه‌ عملیاتی و الفجر مقدماتی به همراه گروه رفته بود، بر اثر انفجار مین به شهادت رسید. هر چند که فیلم‌های "روایت فتح" تا آن زمان در میان مردم مشهور بود، اما تا آن روز کسی نمی‌دانست که سازنده آنها کیست؛ چرا که در "روایت فتح" و نه در هیچ کدام در فیلم‌هایی که او کارگردانی و تدوین کرده بود نام عوامل گفته نمی‌شد و" آوینی" به تصمیم خود وفادار مانده بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود سه گزاره «هنر»، «انقلاب» و «اسلام» را از مهم‌ترین ویژگی‌های هنرمند متعهد همچون شهید آوینی ذکر کرد و گفت: شهیدآوینی نماینده یک تفکر است، نماینده یک جریان فکری و زندگی وی تجمیع این  سه گزاره بود. اکنون جای خالی گفتمان شهید آوینی در جامعه به شدت احساس می‌ شود، امروز نیاز است نوع گفتمان شهید آوینی به بهترین شکل ممکن به نسل جوان معرفی شود و در این راستا زبان هنر می‌تواند ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس را برای همه نسل‌ها بازگو کند.

هنرمند عرصه طراحی، انقلاب اسلامی را رستاخیز تاریخی عنوان کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی شهید  آوینی تحت تأثیر این رستاخیز تاریخی و رهبر بزرگ آن، دچار تحول و انقلاب شد و در مقام یک آرمانگرای انقلابی، مسیر تازه‌ای را در زندگی خود در پیش گرفت. مسیری که او را در نهایت به اوج زندگی بر مدار اسلام، یعنی شهادت رساند.

انتهای پیام / ۶۰۰۲۰

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار