کد خبر: ۲۱۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
العربی الجدید بررسی کرد؛
تیراندازی کورکورانه در عراق از خطرناک‌ترین پدیده‌های اجتماعی است که معلول گسترش فزاینده سلاح است و پلیس این کشور تهدید به برخورد با افرادی که دست به این اقدام خطرناک می زنند، کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، العربی الجدید در گزارشی درباره گسترش پدیده تیراندازی هوایی در عراق به هشدار پلیس عراق در این زمینه پرداخته و آورده است: پلیس عراق نسبت به گسترش پدیده تیراندازی هوایی هشدار داد و اعلام کرد با کسانی که دست به این اقدام خطرناک می‌زنند، برخورد قاطع خواهد شد.

این رسانه می نویسد: تیراندازی کورکورانه در عراق از خطرناک‌ترین پدیده‌های اجتماعی است که علت آن گسترش فزاینده سلاح‌ و ناتوانی در کنترل آن علیرغم تلاش‌های نیروهای امنیتی است، برخی از شهروندان عراقی در مناسبت‌های مختلف از جمله عروسی و یا مجلس ترحیم دست به تیراندازی هوایی می‌زنند. در همین رابطه، پلیس بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از انتشار چندین کلیپ درباره تیراندازی هوایی و کورکورانه برخی از افراد، فرماندهی پلیس پایتخت به دنبال کسب موافقت مرجع قضایی و دستگیری همه افرادی است که در کلیپ‌ها سلاح به دست دارند و تیراندازی هوایی می کنند.

العربی الجدید در ادامه آورده است: آآمار رسمی درباره شماره کشته شدگان و مجروحین تیراندازی هوایی و کورکورانه در استان‌های عراق وجود ندارد اما یک مسئول وزارت بهداشت عراق تاکید کرد سالانه بیش از صدها نفر در نتیجه این تیراندازی‌ها کشته و زخمی می شوندمار رسمی درباره شماره کشته شدگان و مجروحین تیراندازی هوایی و کورکورانه در استان‌های عراق وجود ندارد اما یک مسئول وزارت بهداشت عراق تاکید کرد سالانه بیش از صدها نفر در نتیجه این تیراندازی‌ها کشته و زخمی می شوند. تیراندازی هوایی یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌های اجتماعی است و کادر درمان با هر مسابقه تیم ملی فوتبال عراق وارد آماده‌باش می‌شوند و در صورت پیروزی تیم، ده‌ها کشته و مجروح در نتیجه تیراندازی کورکورانه به بیمارستان‌ها انتقال داده می‌شوند.

این رسانه نوشت: «علاء اللهیبی»، فعال حقوق بشری عراق تاکید کرد: این پدیده با گسترش سلاح در ارتباط است، کنترل این پدیده مستلزم اقدامات قاطعانه و سفت و سختی است و پیشتر منحصر به روستاها و حاشیه شهرها بود اما اکنون به شهرها و مرکز پایتخت هم گسترش یافته است. ما نیازمند فرهنگ‌سازی و بیان خطرات این پدیده شوم هستیم و در عین حال، باید قوانین و مجازات‌ها علیه این اقدام به طور قاطع اجرایی شود تا شاهد پایان یافتن این پدیده باشیم.

اللهیبی گفت: ما به فرهنگ سازی درباره خطرناک بودن این پدیده نیاز داریم و همچنین به اجرایی شدن مجازات و اعمال قانون علیه کسانی که تیراندازی کورکورانه انجام می دهند، نیاز داریم.

العربی الجدید در پایان نوشت: قانون مربوط به تیراندازی عراق در سال ۱۹۸۲ میلادی وارد فاز اجرایی شد و تا سال ۲۰۰۳ میلادی یعنی زمان حمله امریکا اجرا می شد اما علیرغم عدم ابطال این قانون از سوی دولت‌های متوالی، در نتیجه گسترش سلاح، این پدیده شیوع و گسترش یافت.

برچسب ها: عراق ، تیراندازی ، سلاح
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار