کد خبر: ۲۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
«تجارت» در گفتگو با كارشناسان بررسي كرد
در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل است و قیمت خودروهای خارجی با حداقل سود و نزدیک به قیمت تمام شده وارداتی آن خرید و فروش می‌شود. قیمت خودروهای داخلی هم در بازار در مقایسه با نرخ کارخانه بین 300 تا 600 هزارتومان پایین‌تر است، با اين حال بايد تا ببينيم كه واكنش خريداران خودرو به اين بازار چگونه خواهد بود.
به گزارش روزنامه تجارت؛ سرانجام وام 25 ميليون توماني خودرو قانون شد. سه شنبه شب یک‌هزار و دویست و هشتمین جلسه شوراي پول و اعتبار با حضور تمام اعضا تشکیل شد. از روزها قبل درباره دستور اين جلسه شورا گمانه‌زني‌هاي مختلفي مطرح مي‌شد. اعضاي شوراي پول و اعتبار در آخرين جلسه خود به بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مختلفي پرداختند؛ مسائلي كه نقطه اشتراك تمام آنها کمک به رونق تولید و ارتقای قدرت خرید خانوارها بود. پيش از اين در اولين روز هفته و همزمان با رونمايي از بسته جديد دولت براي مقابله با ركود بود كه ولي‌اله سيف، رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد كه وام خريد خودرو از 15 ميليون به 25 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است. پيش از اين رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد كه وام 25 ميليون توماني خرید خودرو با نرخ سود 16 درصدي و اقساط 7 ساله خواهد بود.

جزئيات وام 25 ميليون توماني خودرو
در همين حال روز گذشته معاون وزیر صنعت در گفتگو با خبرگزاري مهر به تشریح جزئیات شیوه خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی پرداخت و گفت: امکان خرید صوری خودرو از نمایندگی‌ها وجود ندارد و خودروسازان براساس سفته‌های مردم از بانک‌ها پول دریافت می‌کنند. محسن صالحی‌نیا در توضيح شیوه خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی گفت: بطور قطع پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو می‌تواند تقاضا را برای خرید این کالا تحریک کند، این در حالی است که وقتی کسی بتواند با شرایط اقساطی مناسب و بازگشت وام طی ۷ سال و با سود ۱۶ درصدی خودرو بخرد، بطور قطع از این طرح استقبال می‌کند، چراکه تا پیش از این، وام خودرو ۱۵ میلیون تومان و با سود ۲۲ درصد پرداخت می‌شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنين در خصوص نگرانی‌های موجود از بابت رواج خرید و فروش خودرو از سوی نمایندگی‌ها با فاکتورهای صوری، تصريح كرد: روشی که در این طرح در نظر گرفته شده، به هیچ عنوان اجازه خرید و فروش‌های صوری را نمی‌دهد و شیوه اجرای طرح به نحوی نیست که این کار بتواند عملیاتی شود. او ادامه داد: روشی که در اجرای طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی پیش‌بینی شده به نحوی است که صرفا در ازای خرید کالا، عملیاتی می‌شود و اگر خرید کالا اتفاق نیفتد و بخواهد فاکتورهای صوری رواج پیدا کند، طرح عملیاتی نیست. البته اکنون در ابتدای اجرای طرح هستیم؛ ولی تا جایی که می‌دانم قرار بر این است که کار براساس خرید دین انجام شود و بانک‌ها در ازای سفته‌هایی که فروشنده از خریدار دریافت کرده و آنها را نزد بانک‌ها خرید دین می‌کند، به خودروسازان پول دهد. به گفته صالحی‌نیا، سفته‌های دریافتی مربوط به خریداران است و خریداران در ازای تحویل خودرو، این سفته‌ها را ارائه می‌کنند، ضمن اینکه فروشنده نیز براساس این سفته‌ها می‌تواند خرید دین کند و از بانک به نسبتی که خودرو فروخته، پول دریافت کند.
عملكرد خوب دولت در اعطاي تسهيلات خودرو
در همين حال يكي مدرس دانشگاه معتقد است كه تيم اقتصادي دولت توانسته روش خوبی را براي ارایه تسهیلات خرید کالا یا صنایع خودرویی انتخاب و عملياتي كند. محمدمهدي كريمي در گفتگو با روزنامه تجارت با اشاره به عملكرد خوب تيم اقتصادي دولت طي دو سال گذشته گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلي اقتصاد، بهتر است حجم نقدینگی بطور متعادل وارد نظام اقتصادی کشور شود. او همچنين در توضيحاتي درباره بسته جديد ضد ركود دولت، تصريح کرد: اینکه دولت براي ايجاد تحرك در بازار و خرید کالا و صنایع خودرو در گام اول تسهیلاتی را پرداخت کند، روش خوبی است. البته باید منتظر ماند و ديد که اين موارد عملياتي شود تا نوبت اقدام بعدي دولت باشيم. اين كارشناس اقتصادي گفت: پیش از این، ایراد وارد بود که از سیاست‌های سخت انقباضی پرهیز شود زیرا این سیاست‌ها کشور را دچار مشکل می‌کند، البته سیاست‌های انبساطی پولی هم کشور را با مشکل رو به رو می‌کند، اما با چنین سیاست‌هایی حجم نقدینگی و به تبع آن تورم افزایش می‌یابد و سفته بازی و دلالی هم زیاد می‌شود. كريمي گفت: به اعتقاد من سیاست‌های انقباضی و انبساطی نباید وجود داشته باشد، بلکه در این زمینه رویه معتدل باید در پیش گرفته شود. او تاکید کرد: باید بطور متعادل حجم نقدینگی را به گونه‌ای که اقتصاد هم دچار خشکی نشود، وارد نظام اقتصادی کشور کرد.

اقدام مثبت دولت براي افزايش وام خودرو
در همين حال اسحاق مجيدزاده، كارشناس خودرو درباره پرداخت وام خودرو به میزان 25 میلیون تومان و تأثیری آن بر صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه تجارت گفت: پرداخت وام 25 میلیون تومانی به خریداران خودرو قدم مثبتی از سوي دولت است. به اعتقاد اين كارشناس اقتصادي، این تصمیم می‌تواند بر شرایط اقتصادی خودروسازان اثر مطلوبی داشته باشد. وي ادامه داد: البته عوامل دیگری هم بر صنعت خودرو تأثیرگذار است که باید به آنها توجه شود. به عنوان مثال اينكه زنجیره خودروسازی در شرایط بحرانی قرار دارد. به نظر من این بخش نياز به يك بسته حمايتي جداگانه در دولت دارد. مجيدزاده توضيح داد: دولت مي‌تواند بسته‌ای ارائه كند كه صرفا صنعت خودرو را احیا کند و نظام بانکی نيز تا وقتي زنجیره تولید خودرو در شرایط بحرانی است از نرخ سود خود بکاهند. او همچنين در ادامه گفت: صنعت خودرو نیازي به وعده و حرف ندارد. این بخش بيش از هر چيز نیازمند نقدینگی است. مجيدزاده در پايان گفت: وام 25 میلیون تومانی خودرو تا 20 درصد می‌تواند کمک کننده باشد اما براي همين ميزان تاثيرگذاري نيز نياز به تصمیم‌های مکمل حمایتی است.

تاثيرگذاري وام خودرو تا دو هفته آينده
در همين حال حميد سبزواري، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با روزنامه تجارت درباره اینکه وام 25 میلیون تومانی خودرو چه تأثیری مي‌تواند بر بازار داشته باشد، گفت: بررسي روزهاي اخير بازار خودرو نشان مي‌دهد كه افزایش وام خودرو به میزان 25 میلیون تومان هنوز تأثیر نداشته است. اما معتقدم اين مساله حداقل تا دو هفته آینده نگاه مردم نسبت به این تصمیم مشخص مي‌شود. اين فعال بازار خودرو همچنين ادامه داد: پرداخت وام به میزان 25 میلیون تومان برای اقشار کم‌درآمد خواهان خرید ماشین، خوب است. با شروع پرداخت این وام قطعا تعداد قابل توجهی از مردم اعلام آمادگی می‌کنند و این امر می‌تواند بر تحرک بازار خودرو اثر مثبتي داشته باشد. سبزواري گفت: مي‌توانيم بگوييم كه دولت تصميم هوشمندانه‌اي گرفته است. اين كارشناس بازار خودرو تصريح كرد: از اتفاق‌های خوب پيش‌بيني شده در پرداخت وام 25 میلیون تومانی سازوکار آن است. به نظر مي‌رسد در طرح جدید جای هیچگونه تقلب و رانتی وجود ندارد و تنها خریداران می‌توانند از این امکان استفاده کنند. او گفت: در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل است و قیمت خودروهای خارجی با حداقل سود و نزدیک به قیمت تمام شده وارداتی آن خرید و فروش می‌شود. قیمت خودروهای داخلی هم در بازار در مقایسه با نرخ کارخانه بین 300 تا 600 هزارتومان پایین‌تر است، با اين حال بايد تا ببينيم كه واكنش خريداران خودرو به اين بازار چگونه خواهد بود.
برچسب ها: دولت ، بازار ، خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار