کد خبر: ۲۱۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
شهر اراک که مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است، یکی از کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی ایران نیز به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، اراک به‌عنوان پایتخت صنعتی کشور شناخته می‌شود.

کاریابی اراک

شهر اراک که مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است، یکی از کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی ایران نیز به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، اراک به‌عنوان پایتخت صنعتی کشور شناخته می‌شود. از جمله دلایل این نام‌گذاری می‌توان به وجود بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده آلومینیوم کشور، بزرگ‌ترین واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه، بزرگ‌ترین ماشین‌سازی کشور و مدرن‌ترین پالایشگاه نفت کشور در شهر اراک و همچنین تولید 80 درصد انرژی کشور در این شهر اشاره نمود.

تعداد بالای واحدهای صنعتی در شهر اراک و وجود شرکت های معتبر و ادارات دولتی مختلف در این شهر، بستر مناسبی را برای جذب فارغ‌التحصیلان و کارجویان فراهم کرده است. به همین دلیل این شهر از نظر اشتغال، وضعیت مناسبی دارد. اما بسیاری از افراد جویای کار، با سازمان‌های دولتی، شرکت‌ های معتبر و کارخانه های معروف اراک و فرصت‌های شغلی این واحدهای اداری و صنعتی آشنایی لازم را ندارند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی بزرگترین فرصت‌های استخدام و کاریابی اراک در سال 1401 بپردازیم.

معرفی بزرگترین فرصت‌های استخدام اراک در سال 1401

همان‌طور که گفته شد به دلیل موقعیت صنعتی و اقتصادی ویژه اراک، فرصت‌های شغلی مناسبی در این شهر وجود دارد. برخی از این فرصت‌های شغلی مربوط به ادارات و سازمان‌های دولتی از جمله سپاه پاسداران، آموزش‌وپروش و سازمان تامین اجتماعی است. برخی دیگر از استخدامی‌های اراک نیز مربوط به سازمان‌ها و ادارات خصوصی، کارخانه ها و واحدهای صنعتی و تولیدی است.

با توجه به دلایل گفته شده، بخش صنعت، سهم بزرگی از اشتغال این شهر را به خود اختصاص داده است. آگهی‌های استخدام این بخش معمولا در سایت‌های کاریابی و کانال تلگرامی این سایت‌ها منتشر می‌شود. برای مشاهده آگهی‌های استخدام روز، می‌توانید به سایت کاریابی اراک مراجعه کنید.

در ادامه به فرصت‌های استخدام بخش دولتی و بخش خصوصی خواهیم پرداخت. سپس کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی را که استخدام شدن در آن‌ها جزو بزرگترین فرصت‌های استخدام اراک محسوب می‌شود، معرفی خواهیم نمود.

فرصت‌های استخدام بخش دولتی

معمولا استخدام بخش دولتی از طریق آزمون استخدامی سراسری صورت می‌گیرد. به این صورت که در صورت داشتن شرایط عمومی استخدام و قبولی در آزمون و مصاحبه شغلی، در سازمان یا اداره دولتی موردنظر استخدام می‌شوید.

از جمله فرصت‌های استخدام دولتی اراک در سال 1401 می‌توان به استخدام سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، شرکت راه آهن و استخدام سپاه پاسداران اشاره کرد. استخدام در برخی از سازمان‌های دولتی بدون محدودیت جنسیتی انجام می‌شود. اما در برخی از سازمان‌ها یا موقعیت‌های شغلی دولتی، موضوع جنسیت نیز مطرح است و استخدام تنها برای آقایان یا خانم‎ها (بسته به نوع شغل و سازمان) امکان‌پذیر خواهد بود.

فرصت‌های کاریابی اراک در بخش خصوصی

علاوه بر فرصت‌های استخدام دولتی، فرصت‌های شغلی بسیاری نیز در بخش خصوصی شهر اراک وجود دارد. این موقعیت‌های شغلی در بخش‌های مختلفی از جمله بخش آموزشی، خدماتی، فرهنگی، بازرگانی، تولیدی و صنعتی دیده می‌شود. اما همان‌طور که گفته شد، به دلیل موقعیت ویژه صنعتی اراک، بیشترین سهم استخدام مربوط به کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی این شهر است.

در این مراکز، فرصت‌های شغلی برای افراد مختلف از جمله کارگران، کارشناسان فنی و مهندسان وجود دارد. معمولا کار در بخش خصوصی به‌صورت تمام وقت است و دستمزد افراد نیز بسته به شغل و مهارت آن‌ها متغیر خواهد بود. اغلب حداقل دستمزد به شغل کارگری ساده در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اختصاص دارد و با افزایش تخصص و مهارت، میزان دستمزد نیز افزایش خواهد یافت.

فرصت‌های استخدام در معروف‌ترین شرکت‌ها و کارخانه‌های اراک

در ادامه تعدادی از معروف‌ترین واحدهای صنعتی و کارخانه‌های اراک را که بستر مناسبی برای استخدام کارجویان و فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کنند، معرفی خواهیم نمود.

ماشین‌سازی اراک

ماشین‌سازی اراک به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، یکی از بهترین فرصت‌های کاریابی اراک را فراهم کرده است. رده فعالیت این کارخانه، تجهیزات صنایع سنگین است و ماشین‌آلات و تجهیزات صنایعی همچون صنایع پتروشیمی، شیمیایی، صنایع فولاد، صنایع خودروسازی و صنایع غذایی را تولید می‌کند.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)

شرکت ایرالکو که به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت آلومینیوم‌سازی ایران شناخته می‌شود، فرصت‌های شغلی مناسبی برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کرده است. این شرکت در حال حاضر به تولید انواع شمش آلومینیوم و آلیاژهای ریخته‌گری، بیلت و اسلب می‌پردازد.

شرکت پتروشیمی شازند اراک

شرکت پتروشیمی شازند اراک که یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیربنایی کشور است، در کیلومتر 22 جاده اراک به همدان در کنار پالایشگاهی به همین نام قرار دارد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی و محصولات پلیمری است.

شرکت واگن پارس اراک

شرکت واگن پارس که از آن به‌عنوان بزرگترین و اولین سازنده واگن و لوکوموتیو در ایران و خاورمیانه یاد می‌شود، یکی دیگر از فرصت‌های کاریابی اراک است. این شرکت که در سال 1353 به بهره‌برداری رسیده است، به‌عنوان اولین تولیدکننده مترو و تنها سازنده قطار خود کشش در خاورمیانه نیز معروف است.

شرکت تولیدی لجور

گروه تولیدی لجور نیز یکی دیگر از شرکت های معتبر اراک است که به اشتغال‌زایی جوانان این شهر کمک بسیاری کرده است. این شرکت در زمینه ساخت جرثقیل‌های پشت کامیونی، تریلرهای کشاورزی و بالابر هیدرولیکی فعالیت می‌کند. علاوه بر این، به‌عنوان تنها شرکت ایرانی تولیدکننده جرثقیل سنگین شناخته می‌شود.

شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو)

شرکت هپکو در حوزه صنایع سنگین فعالیت می‌کند. از این شرکت به‌عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه یاد می‌شود. شرکت هپکو در حال حاضر در زمینه تولید انواع واگن، انواع جرثقیل، انواع لیفتراک، تجهیزات نیروگاه‌ها، تجهیزات سدها و تجهیزات صنایع نفت و گاز فعالیت می‌کند.

صنایع آذرآب

صنایع آذرآب یک شرکت هلدینگ ایرانی است که در اراک قرار دارد. این شرکت به دلیل فعالیت‌های مختلف خود، نقش مهمی در کاریابی اراک دارد.  صنایع آذرآب در زمینه‌های گوناگونی از جمله احداث زیرساخت‌های صنعتی، ساخت پالایشگاه‌های نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، کارخانه‌های فولاد، نیروگاه‌های گازی، نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به آن‌ها فعالیت می‌کند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به بزرگ‌ترین فرصت‌های استخدام و کاریابی اراک در سال 1401 پرداختیم. همان‌طور که توضیح داده شد، استخدام دولتی از طریق آزمون استخدامی انجام می‌شود. علاوه بر این، فرصت‌های شغلی بسیاری نیز در بخش خصوصی اراک وجود دارد.

به دلیل موقعیت صنعتی شهر اراک، به نیروی کار بسیاری در کارخانه‌ها و شرکت‌های معتبر نیاز است. از جمله این کارخانه ها و شرکت‌ها می‌توان به ماشین‌سازی اراک، پتروشیمی شازند، هپکو، واگن پارس و صنایع آذرآب اشاره کرد. باتوجه به وجود فرصت‌های شغلی مناسب در شهر اراک، امیدواریم بتوانید به‌زودی شغل موردعلاقه خود را پیدا کنید و در موقعیت شغلی دلخواهتان مشغول به کار شوید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار