کد خبر: ۲۱۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
شهید سید فریدالدین معصومی، یکی از شهدای حمه تروریستی روز گذشته به حرم شاهچراغ است، نخبه‌ای که برای تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور رفت اما عشق به وطن دوباره او را به ایران آورد.

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ جوان بود و تحصیلکرده  دو تا از دانشگاه‌های معتبرنیوزلند در رشته مهندسی مکانیک. یک مدل ربات‌ماهی پیشرفته را در دوران تحصیلش اختراع کرده بود و مقالات علمی‌اش در چندین مجله و کتاب بین‌المللی به چاپ رسیده‌بود؛  با همین افتخارات، می‌توانست بعد از تمام‌شدن دکترایش در اروپا یک زندگی مرفه و بدون دغدغه را شروع کند اما تصمیم گرفت برگردد و کنار مردم وطنش، برای حل شدن مشکلات کشور بجنگد. «سید فریدالدین معصومی»، 39 ساله، یکی از شهدای حمله تروریستی روز گذشته داعش به حرم احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) در شیراز.

برای آشنایی بیشتر با این نخبه شهید، با چند نفر از نزدیکانش گفتگوی کوتاهی کردیم.

حتی یک روز معطل نماند

برادر شهید حال خوبی ندارد و چندجمله کوتاه در مورد او می‌گوید: «فرید در دانشگاه کنتربری نیوزلند در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشگاه اوکلند در مقعع دکتری مهندسی مکانیک، شاخه مکاترونیک تحصیل کرده بود. عشق و علاقه‌اش به وطن او را از نیوزلند به ایران آورد. فرید مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر بود و برای ماموریت به شیراز سفر کرده بود.»

 

محمد سالاری نسب یکی از دوستان شهید از خلقیات و روحیات فریدالدین اینطور می‌گوید: «از راهنمایی با او همکلاس و دوست بودم. از همان زمان هم شخصیت قوی مدیریتی داشت؛ در عینحال مهربان بود و اخلاق خیلی خوبی داشت. اما از همه خصوصیاتش مهمتر، عشق عجیبی بود که به ایران داشت.» 

سالاری نسب درباره برگشت فرید پس از اتمام تحصیل به ایران می گوید: «حتی یک روز هم پس از اتمام تحصیلش در خارج از کشور صبر نکرد و فورا به کشور برگشت. به دوستانش گفته بود مدرکم را بگیرید و برایم بفرستید. اینجا در حوزه استاندارسازی انرژی مشغول کار شد»

 

«کربلایمان را هم رفتیم؛ دیگر وقت شهید شدن است»

فرید آنطور که اعضای خانواده و دوستانش می‌گویند، از نوجوانی با قرآن مانوس بود. حامد تقوا نژاد، برادر همسر شهید گوید: «از دوران راهنمایی با فرید دوست و همکلاسی بودم و او از همان دوران قرآن خوان بود و در مسابقات قرآن و اذان شرکت می کرد». بعد می‌رود سراغ خاطره‌ سفری که گمانم  سید برات شهادتش را همانجا گرفت. «ماه صفر، رفتیم کربلا بعد به نجف؛ روز آخر فرید گفت می روم حرم نماز بخوانم. وقتی برگشت جمله‌ای به من گفت ...» اینجا که می‌رسد، بغضش پشت تلفن می‌شکند:« گفت خب کربلایمان را هم آمدیم؛ دیگر وقت شهادت است.»

در رزومه شهید کنار همه افتخارات درخشان علمی‌اش، یک افتخار ویژه هم ثبت شده؛ خادمیار حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام. آقای تقوانژاد می‌گوید: «روز قبل از شهادت مشهد بود و برای ماموریت کاری به شیراز رفته بود. رفته بود شاهچراغ تا نماز مغرب و عشا را بخواند و بعد برای برگشت عازم فرودگاه شود؛ که پرواز برگشتش به سوی آسمان رفت...»

 

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار