کد خبر: ۲۱۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
هر چند انتقاد‌ها نسبت به گرانی و به ویژه رشد بهای ارز زیاد است و برخی سفته‌بازان نیز در گوشه‌ای کمین کرده بودند تا در صورت عرضه سنگین ارز از سوی دولت با نرخ‌های پایین به بازار ورود بزنند، اما این اتفاق نیفتاد و به نظر می‌رسد دولت ترجیح داده است به شیوه‌های دیگری در بازار ارز اثر بگذارد. شیوه دولت به هر شکل که باشد به نظر می‌رسد فعلاً رشد بهای دلار به موتور محرک بازار سرمایه تبدیل شده است، به طوری که روز گذشته شاخص کل از نیمه کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد عبور کرد تا چندمین صعود پی‌درپی متغیر‌های بازار بورس توجهات را به این گزاره جلب کند که شاید بازار سرمایه قصد دارد خواب زمستانی را کنار بگذارد و حرکت خود را برای صعود آغاز کند.

در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به بالاگرفتن جریان انتقاد از دولت به دلیل رشد بهای ارز پیش از حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در مجلس عرضه ارز در بازار انجام گیرد و عده‌ای هم کمین کرده بودند از این نمد برای خود با خرید ارز ارزان کلاهی ببافند، اما این اتفاق نیفتاد و به نظر می‌رسد دولت قصد دارد به شیوه دیگری در بازار ارز و اقتصاد سیاستگذاری کند، در این میان سیاست دولت هر چه هست به نظر می‌رسد تأمین کسری بودجه ۳۰۰‌هزار‌میلیارد تومانی سال جاری با توجه به اتمام سال موضوع مهمی است و در این میان نیز وضعیت نرخ ارز گویا به موتور محرک بازار سرمایه تبدیل شده چراکه چند روزی است بازار سرمایه روند رو به رشد به خود گرفته است.
اینکه سیاست ارزی دولت چیست، فعلاً برای کسی چندان شفاف نیست، اما عده‌ای سرمایه‌گذار ترجیح داده‌اند با اعتماد به سیاست‌های اقتصادی دولت در بازار سهام حضور پیدا کنند. با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار در بازار آزاد، چشم‌انداز مثبتی پیش‌روی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ترسیم شده و این باعث افزایش شاخص کل بورس شده است.
در معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران نسبت به روز کاری قبل ۲۵‌هزارو ۵۶۳ واحد صعود کرد و به رقم یک‌میلیون‌و ۵۶۳‌هزارو ۵۶۶ واحد رسید. شاخص هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۶‌هزارو ۴۷۹ واحدی در سطح ۴۶۲‌هزارو ۷۵۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۲۹ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹‌هزارو ۷۶۸ واحد قرار گرفت.
در معاملات دیروز ۱۴۸ نماد صف خرید داشتند و ۱۶ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲‌درصدی به ۶۱۲‌میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش یک‌درصد افزایش یافت و ۲۵۴‌میلیارد تومان بود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید در رقم ۳۹۷‌میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.
نماد‌های اثرگذار بر شاخص‌ها
قیمت سهام تمامی نماد‌های معدنی بازار افزایش یافت و گروه استخراج کانه‌های فلزی سبزترین گروه بازار بود. نماد کگل
(شرکت گلگهر) بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و پس از کگل، نماد‌های «تاپیکو» و «فولاد» بیشترین اثر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نماد‌های «وبانک»، «وبصادر» و «وپارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.
در فرابورس نیز نماد‌های «کگهر»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «مارون» و «زفکا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.
در لیست پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس خودرو صدرنشین است و نماد‌های خگستر و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های گدنا، دی و فرابورس پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.
ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۲‌هزارو ۸۹۱‌میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۸/۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۷‌هزارو ۳۷۲‌میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در سه ماه اخیر است.
در پایان معاملات نماد کویر (شرکت فولاد سپید فراب کویر) با صف خرید ۴۸‌میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از کویر، نماد‌های ولصنم (شرکت لیزینگ صنعت و معدن) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین صف خرید را داشتند.
در پایان معاملات، سه نماد صف فروش داشتند، وآذر بیشترین صف فروش را داشت و نماد‌های زفکا و انرژی ۲ در رتبه‌های بعدی بودند.
اگر چه رشد بهای ارز کام عده‌ای را تلخ کرده است، اما با توجه به شرایط سیستم بانکی و کاهش قدرت آن در تأمین مالی اقتصاد، شاید رشد بهای ارز موتور محرکه بازار سرمایه به جهت تأمین مالی اقتصاد و به ویژه بنگاه‌های بورسی را روشن کند که اگر این اتفاق بیفتد، خیر رشد اقتصادی به شکل کنترل تورم به کل اقتصاد ایران می‌رسد.
دولت قصد دارد برای کنترل تورم و ثبات اقتصادی نرخ سود بانکی را از طریق انتشار اوراق گواهی سپرده بانک مرکزی افزایش دهد، اما از طرفی طرح‌های دولت مانند ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن و سایر طرح‌های صنعتی نیاز به نقدینگی دارد، بنابراین مهم‌ترین مأموریت باید برداشتن موانع از سر راه کسب‌وکار‌ها و تولید و همچنین رونق چرخ‌های تولید باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار