کد خبر: ۲۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کشت دوم در زمین‌های کشاورزی فرصت طلایی است که بسیاری کشاورزان از آن غافل هستند اما کشاورزان بشرویه‌ای در خراسان جنوبی با کاشت «ارزن» موفق به ترمیم اقتصاد و معیشت خود شدند.
 شرایط اقلیمی در خراسان جنوبی و برخی از زیرساخت‌ها سبب شده است که فعالیت‌ها در بخش کشاورزی استان تبدیل به یک فعالیت اقتصادی شود چراکه ۳۵ درصد اشتغال استان در این بخش است و عمده مردم روستاها به این شغل مشغول هستند.
 
از سویی نیز خشک‌سالی‌ها موجب شده حداقل‌های معیشت کشاورزان تأمین نشود که کشت دوم می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر وضع معیشتی کشاورزان استان داشته باشد.
 
در این زمینه شهرستان بشرویه به‌عنوان شهرستانی پیشرو در کشت دوم محصولات کشاورزی موفق عمل کرده است و با کشت «ارزن» به‌عنوان محصولی سازگار با کویر بیش از ۲۸ میلیارد ریال علاوه بر کشت اصلی کشاورزی برای خود درآمد کسب کرده‌اند.
 
ارزن علاوه بر اینکه حتی در مناطق گرم و خشک مانند بشرویه نیاز کمی به آب دارد، به دلیل اینکه به‌عنوان کاشت دوم بعد از برداشت جالیز کشت می‌شود مورد استقبال کشاورزان قرارگرفته است.
 
ارزن جزو غلات دانه‌ریز و محصولی تابستانه و بسیار کم‌توقع با دوره رشدی ۷۵ روزه است.
 
ارزن گیاهی مناسب برای کشت دوم بعد از برداشت جالیز
 
قیاسی یکی از ارزن کاران شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: برای کشت محصول ارزن در سطح ۱۵ هکتاری با دو نوع بذر ایرانی و اوکراینی اقدام کردیم و خوشبختانه پیش‌بینی می‌کنیم از ۱۰ هکتار آن حدود ۴ تن برداشت محصول ارزن را داشته باشیم.
 
وی افزود: به دلیل به‌صرفه بودن محصول ارزن کار کشت این محصول را در سطح وسیعی انجام داده‌ام و با بفروش رسیدن محصول درآمد خوبی خواهم داشت.
 
قیاسی اظهار داشت: در شهرستان کویری بشرویه به دلیل گرم شدن هوا برداشت خربزه و هندوانه در مردادماه افت شدیدی پیدا می‌کند لذا درصورتی‌که کشاورز، آب ذخیره داشته باشد می‌توانند تا فصل کاشت گندم و جو ارزن را کشت کند ازاین‌رو بسیار به‌صرفه است.
 
از هر هکتار حدود ۴ تن ارزن برداشت می‌شود
 
چوپانی از دیگر کشاورزان بشرویه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در زمان برداشت محصول ارزن این کار از طریق کمباین انجام می‌شود و با کارکرد روزی هشت ساعت حدود پنج هکتار برداشت صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: خوشبختانه در فصل برداشت ارزن اشتغالی موقت برای کارگر و کمباین دار بعد از برداشت جالیز تا زمان کاشت گندم و جو ایجاد می‌شود.
 
چوپانی بابیان اینکه از هر هکتار حدود سه و نیم تا چهار تن برداشت انجام می‌شود، گفت: ارزن برداشت‌شده را بعد از تأمین نیاز شهرستان به سایر شهرستان‌ها ارسال می‌کنیم.
 
بذر جدید به برخی از کشاورزان خسارت وارد کرد
 
شرایط کشت ارزن چون دوره رشد کوتاه، صرفه‌جویی در مصرف آب، سازگاری با هوای گرم و خشک کویری ازجمله دلایلی بود که سبب ترغیب کشاورزان شهرستان بشرویه برای کشت این گیاه ریزدانه شد اما متأسفانه کشاورزان با مشکلاتی مواجه شدند.
 
مهدی کیانی یکی از کشاورزان شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به دلیل شرایط مناسب کشت ارزن تصمیم بر کشت این محصول گرفتم اما متأسفانه بعد از تأمین بذر از مغازه‌های سطح شهر و کاشت آن بعد از چند مرحله آبیاری مشاهده کردیم که گیاه به‌صورت پراکنده در ارتفاع کم و زمانی که به رشد کافی نرسیده گل داده است.
 
وی افزود: متأسفانه هزینه‌های زیادی را برای کشت و آبیاری محصول استفاده کردیم که به هدررفته و هیچ‌ شخص پاسخگوی کشاورزان نیست.
 
عباس عباسی نیز که دچار همین مشکل شده بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما به دنبال بیمه کردن محصول خود نیز بودیم که با مراجعه جهاد کشاورزی گفتند ارزن در لیست محصولاتی که شرایط بیمه شدن را دارد قرار نگرفته است.
 
وی گفت: متأسفانه با به گل نشستن محصول مجبور شدیم گیاه را در همان شرایط برداشت کرده و دور بریزیم.
 
تنش آبی عامل به وجود آمدن مشکل در کاشت ارزن
 
حسین سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر از آماده کردن هشت تن بذر ارزن مرغوب توسط تشکل‌های بخش کشاورزی در فصل کاشت این محصول خبر داد و افزود: باوجود تأمین بذر توسط جهاد کشاورزی متأسفانه برخی از کشاورزان این بذر را از سایر مراکز توزیع خریداری کرده‌اند و این بذر نیز حساس به تاریخ کاشت بوده است.
 
وی ادامه داد: کشاورزان بعد از کشت بذر ارزن در ابتدای فصل مدار آبیاری را بالابرده‌اند و یک تنش آبی به محصول ارزن واردشده و گیاه سریعاً به‌گل‌نشسته و کار برداشت با کمباین را دچار مشکل کرده است.
 
سرچاهی خطاب به کشاورزان تأکید کرد: بذر و تکنولوژی کاشت آن مقوله‌ای حساس است لذا کشاورزان در همه کاشت ها سعی کنند بذر اصلاح‌شده و مورد تأیید جهاد کشاورزی تهیه کنند.
 
وی به کشاورزان توصیه کرد: کاشت ارزن را بعد از برداشت غلات انجام ندهند چراکه وجود دو محصول در یک خانواده سبب عدم رعایت تناوب زراعی می‌شود و پایداری کشاورزی که هدف جهاد است صورت نمی‌پذیرد.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه بیان کرد: طبق تحقیقات انجام‌شده بذری که کشاورزان تهیه‌کرده بودند بذر اوکراینی بوده و هم‌اکنون نیز که برخی از کشاورزان با رعایت شرایط خاص آن این نوع بذر را کشت کرده‌اند دارای قد و دانه‌بندی عالی است این در حالی است که در بذر محلی هم دانه‌ها ضعیف‌تر و هم بوته کوتاه‌تر است.
 
وی افزود: کشاورزانی که از اوایل شهریور به بعد کار کشت ارزن اوکراینی را انجام داده و از طرفی مدار آبیاری را ابتدا به ۱۲ کرده‌اند در زمان برداشت با بوته و دانه‌بندی عالی این کار را انجام داده‌اند.
 
سرچاهی همچنین گفت: اگر کشاورزان بعد از به گل نشستن ارزن در ارتفاع کم آن را از برداشت نمی‌کردند می‌توانستند با مقدار کود اوره و کود سرک و نیز آبیاری محصول را به رشد کامل خود برسانند.
 
 بشرویه رتبه اول را در تولید و سطح زیر کشت ارزن دارد
 
سرچاهی بابیان اینکه شهرستان بشرویه مقام اول استان را در بحث تولید و سطح زیر کشت ارزن دارد، گفت: در بشرویه بالغ‌بر ۹۰۰ هکتار کاشت ارزن انجام می‌شود و کشاورزان از نیمه مهرماه کار برداشت این محصول را انجام می‌دهند.
 
مدیر جهاد کشاورزی از برداشت این محصول به‌وسیله هشت دستگاه کمباین خبر داد و افزود: بالغ‌بر ۷۰۰ نفر از کشاورزان و بهره‌برداران کار کاشت ارزن را انجام داده‌اند.
 
وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بالغ‌بر دو هزار تن محصول ارزن از سطح مزارع شهرستان بشرویه برداشت شود که حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارزش ریالی برای کشاورزان دارد.
 
سرچاهی گفت: بیشتر مصارف ارزن در بحث طیور، شیرینی‌پزی‌ها و خوراک دام است ولی با توجه به قیمت نسبتاً خوب سال گذشته کشاورزان مبادرت به کاشت ارزن کرده‌اند همچنین کاشت ارزن به‌عنوان کشت دوم بعد از جالیز و دوره رشد کوتاه آن ازجمله دیگر عوامل ترغیب کشاورزان به کشت این محصول بوده است.
 
وی بیان کرد: ارزن شهرستان بشرویه بعد از تأمین نیاز استان به سایر استان‌ها چون خراسان رضوی، یزد و کرمان ارسال می‌شود.
 
وی افزود: با بهره گیری از استعداد های بالقوه استان در تولید محصولات کشت دوم به ویژه طی شش تا هفت ماه از سال که اراضی بصورت بایر و بدون استفاده می ماند می توان از این موهبت الهی نهایت بهره برداری را داشت و به معیشت کشاورزان در این زمینه کمک کرد.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: