کد خبر: ۲۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با معاون اول نخست وزیرروسیه:
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در راس یک هیات برای برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه در مسکو بسر می برد، امروز (سه شنبه) در دیدار با معاون اول نخست وزیراین کشور گفت: روابط تهران و مسکو باتوجه به تاکید سران دو کشوروارد مرحله جدیدی از پیشرفت شده است.
 وی در این ملاقات با اشاره به گستردگی روابط تهران و مسکو در ادوار مختلف، اظهار کرد: مناسبات ایران و روسیه وارد مرحله جدیدی شده و چشم انداز روشنی در انتظار آن است.
واعظی با تبیین ابعاد مختلف همکاری های دو کشور، دستور کار روابط در مقاطع کوتاه، میان و درازمدت را تشریح و به آمادگی ایران برای نیل به اهداف مورد نظر در هر سه زمان بندی اشاره کرد.
وی همچنین پایان تحریم ها را آغاز مرحله جدید در روابط دو جانبه خواند و بر اراده مقامات بلندپایه ایران در توسعه روابط با روسیه در شرایط پسا برجام تاکید کرد.
«ایگور شووالف» معاون اول نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در مسکو را مهم خواند و بر اهتمام طرف روسی در اجرای نشستی متفاوت با رویکردی عملیاتی تاکید کرد.
مقام روسی گفت: دستور کار روابط تهران و مسکو همیشه توسط رییس جمهوری روسیه پیگیری و توصیه ها و دستورهای لازم از سوی «ولادیمیر پوتین» برای توسعه همکاری ها ارائه می شود.
شووالف همچنین با اشاره به برنامه لغو تحریم های ضد ایرانی، اظهار کرد: امیدواریم با تلاش دوجانبه، سطح روابط اقتصادی مطابق اراده و انتظارهای رهبران دو کشور همپای مناسبات سیاسی و همکاری های منطقه ای ایران و روسیه ارتقا یابد.
در دیدار واعظی و شووالف، همچنین فرصت ها و موانع موجود در توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بررسی شد.
تسهیل تردد اتباع دوکشور، کاهش تعرفه ها، گسترش حمل و نقل، رفع موانع بانکی و زمینه های اجرای پروژه های کلان و سرمایه گذاری شرکت های برتر روسی در ایران نیز از دیگر مباحث مذاکرات این دیدار اعلام شده است.
همچنین در این ملاقات، موضوع حضور رییس جمهوری روسیه در اجلاس آتی مجمع صادر کنندگان گاز در تهران نیز مورد مذاکره قرار گرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور ضمن امضای سند یادداشت تفاهم این نشست، با برخی مقامات ارشد روسیه در حوزه های مختلف از جمله صنعت، انرژی، بانک، بهداشت و کشاورزی دیدار و مذاکره خواهد کرد.
نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور صبح دوشنبه با حضور واعظی و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی به عنوان رییس روسی این نشست در مسکو آغاز شد.
بنا بر اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، کارشناسان و اعضای هیات های دو کشور، مذاکرات در بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی را انجام خواهند داد و نقشه راه ارتقای همکاری های ایران و روسیه را از روند رو به رشد کنونی به سطح بسیار بالاتری ترسیم خواهند کرد.
ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را پیش از آغاز کار دولت یازدهم و سال 1392 و با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند که اکنون بر اساس برنامه های توسعه ای دو جانبه به حدود دو میلیارد دلار رسیده است.
دو کشور براساس راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن دو کشور، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی نیز فراهم شود.
«مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح 10 میلیارد دلار در سال خبر داده است.
به گفته وی، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیک شده است.
نتایج مذاکرات سه روزه مسکو ، این بخش می تواند اصلی ترین مسیر برای رسیدن به هدف ارتقای همکاری های بازرگانی به سطح 10 میلیارد دلار بین دو کشور باشد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: