کد خبر: ۲۲۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
مهر بررسی کرد؛
تبریز- در روزهای اخیر اخباری از برخورد فیزیکی با یک خبرنگار در شورای شهر تبریز منتشر شد که موجی از واکنش‌ها را به راه انداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه بعد از پایان جلسه شورای شهر تبریز که به بررسی بودجه ۱۴۰۲ تبریز می‌پردازد بین علیرضا نوای باغبان، عضو شورای شهر تبریز و خبرنگار تبریزی درگیری رخ داده و در فضای مجازی زود پیچید.

جواد آقاجان نژاد، مدیر مسئول و صاحب امتیاز یک هفته نامه و پایگاه خبری در تبریز همان خبرنگاری است که اخبار کتک خوردنش دست به دست می‌شود.

او در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: علت برخورد نادرست او را نمی‌دانم، وقتی خبرنگار هنوز سوال خود را نپرسیده و صرفاً سلام داده است می‌توانست محترمانه بگوید گوشی را خاموش کنید یا وقت مصاحبه ندارم اما اینکه برخورد فیزیکی انجام دهد این کار درستی نیست.

او ادامه می‌دهد: از شورای سوم با اعضای شورا مصاحبه می‌کنم از شورای پنجم هم مصاحبه‌های تصویری می‌گیرم و وظیفه‌ی ما است که مصاحبه بگیریم و با اکثر اعضای شورا هم مصاحبه گرفته‌ام.

او اضافه می‌کند: اگر پاسخ نمی‌دهند کنفرانس خبری برگزار کنند تا سوالات خود را بپرسیم اما هنوز خبری از آن نشده و مصاحبه تفصیلی نبوده است، سوالات هم جواب نمی‌دهند پس چگونه از سوال خود را بپرسیم به آقای باغبان چندین بار تماس گرفتم سوال پرسیدم، جوتب نداد و پاسخگو نبودند.

آقاجان نژاد تأکید می‌کند: معمولاً گوشی را روبروی طرف می‌گیرم و در هیچ حالتی نباید به حمله می‌کرد اگر نمی‌خواستند می‌گفتند مصاحبه نگیر.

او خاطرنشان می‌کند: از طریق دادگاه و قوه قضائیه از آقایان برگی و باغبان شکایت کردم، دو تلفن همراه داشتم که یکی را گرفته و تحویل نداده‌اند، اطلاعات محرمانه در آنها دارم اگر موردی پیش آید مسئولیت آن با آنها است.

او همچنین یادآور می‌شود: جلسات شورا دوربین مدار بسته دارد و تمام فیلم‌ها را منتشر کنند تا مردم ببینند من مقصرم یا نه البته برخی از دوستان تماس گرفتند که مواظب باش احتمال دارد فیلم‌ها را حذف کند.

شورای اسلامی شهر تبریز نیز در واکنش به این اتفاق بیانیه‌ای را صادر می‌کند.

در این اطلاعیه آمده است:

پیرو انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر ضرب و شتم یکی از خبرنگاران توسط نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، به استحضار همشهریان عزیز و اهالی محترم رسانه می‌رساند که بر خلاف مطالب کاملاً کذب منتشره مبنی بر انجام ضرب و شتم، طبق اظهارات کلیه حاضرین در صحنه و قرائن مسلم موجود در همان فیلم منتشره، هیچ گونه برخورد فیزیکی و ضرب و شتمی نسبت به فرد مذکور صورت نپذیرفته است و صرفاً عضو محترم شورا در آن صحنه، با ابراز ناراحتی از تکرار رفتار خبرنگار مذکور در فیلم برداری بدون اجازه از اشخاص (آن هم بعد از اتمام جلسه شورا)، صرفاً به قصد ممانعت از فیلم برداری و پایین آوردن دوربین، با اشاره دست، اقدام به پایین آوردن دوربین می‌نماید و کاملاً مسلم است که هیچ گونه برخورد جسمی و فیزیکی با شخص مذکور اتفاق نمی‌افتد.

صحبت‌های موجود در همان فیلم نیز (پس از پایین آوردن دوربین) که ادامه اصرار خبرنگار مذکور بر مصاحبه و پرسش است و در آن صحنه هیچ‌گونه اشاره‌ای به برخورد فیزیکی با نامبرده نشده و ادعایی نیز در آن صحنه مطرح نمی‌شود و نیز نحوه رفتار حاضرین در صحنه، حاکی از آن است که ادعای ضرب و شتم نامبرده کذب محض بوده و چنین امری قطعاً به وقوع نپیوسته است و این شایعه، صرفاً با شیطنت رسانه‌ای نامبرده می‌باشد که با تیتر کاملاً نادرست ضرب و شتم در فضای رسانه‌ای منتشر شده است.

عزیزان فعال در رسانه تأیید می‌نمایند که اصول حرفه‌ای خبرنگاری و روزنامه نگاری که قاطبه خبرنگاران حاضر در صحن شورا بدان پایبند هستند، آن است که مصاحبه کننده ضمن رعایت شأن خود، شأن و منزلت فردی را که از او مصاحبه می‌گیرد، رعایت کرده و ضمن اطلاع دادن قبل شروع مصاحبه، به طرف مقابل اطلاع دهد که صدای نامبرده را ضبط می‌کند یا از ایشان تصویربرداری می‌کند و این شأن و منزلت باید در طول مصاحبه نیز رعایت شود.

مع الاسف شخص مذکور، از بدو شروع دوره ششم شورای اسلامی شهر تبریز، با حاشیه سازی و ورود خارج از وظیفه و غیر مربوط به حریم خصوصی اشخاص و زیر پاگذاشتن قواعد اخلاقی و اصول حرفه‌ای خبرنگاری و تهیه فیلم و پخش با تقطیع آن، موجبات ایجاد تشنج در صحن شورا را فراهم آورده است و در حاشیه جلسات نیز با کاربرد الفاظ دور از شأن نسبت به برخی از اعضای شورا و نیز برخی پرسنل شورا، زمینه برهم زدن نظم جلسات شورا را فراهم نموده است که تذکرات مکرر روابط عمومی شورا در خصوص نامبرده مؤثر واقع نبوده است.

روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز ضمن تبیین ماوقع، جلوگیری از هتک حیثیت صحن شورا را وظیفه و رسالت خود دانسته و عنداللزوم در صورت تکرار این مسائل، تدابیر لازم را در راستای حفظ نظم موجود در صحن شورای اسلامی شهر تبریز و همچنین فضای اطلاع رسانی و پرسشگری اهالی رسانه اتخاذ خواهد نمود.

همچنین ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در واکنش به ویدئوی سیلی زدن به خبرنگار تبریزی نوشت: آقایان مسئول! ماجرای فرماندار و خبرنگار رفسنجانی که پیش آمد گفتید خبرنگار هم مقصر بوده، اصلاً کاری ندارم این ادعا درست است یا غلط. اما سیلی زدن و تهدید کردن قطعاً محکوم است حتی اگر شهروند معمولی باشد چه رسد به نماینده افکار عمومی که مجوز رسمی از این نظام برای کار خبری دارد.

اینکه عضو شورای شهر خواسته خبرنگار از او فیلم نگیرد و قصدش انداختن گوشی بوده در کلان ماجرا فرقی نمی‌کند. با مدیرکل ارشاد صحبت کردم در راه استانداری بود و قرار شد پیگیری کند. با خبرنگار و مسئول خانه مطبوعات استان هم صحبت کردم.

قطعاً اینگونه رفتارها زیبنده نیست و به نظر می‌رسد آنچه بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد، رفتار محترمانه مسئولین با اصحاب رسانه و خبرنگاران است و در هیچ شرایطی برخورد فیزیکی آنها قابل قبول نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار