کد خبر: ۲۲۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
رکورد فروش نفت بعد از خروج آمریکا از برجام با یک میلیون و ۴۱۶ هزار بشکه در بهمن ماه امسال شکسته شد.  این جهش در حالی رخ داده که مؤسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی، پیش‌بینی کرد که فروش محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

اختصاصی جوان آنلاین: فروش نفت ایران در بهمن امسال در شرایطی به یک میلیون و ۴۱۶ هزار بشکه رسیده که این رقم بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها در بهمن ۹۸، ۳۴۱ هزار بشکه  در بهمن ۹۹، ۸۲۳ هزار بشکه و در بهمن ۱۴۰۰ یک میلیون و ۷۲ هزار بشکه بود.

رکوردشکنی فروش نفت ایران مورد توجه رسانه ها و مورد تایید موسسه های خارجی نیز قرار گرفته است. خبرگزاری بلومبرگ، چندی پیش در گزارشی اعلام کرده بود روند رو به افزایش صادرات نفت خام ایران تهران برای بازار نفت که با چشم‌انداز تحریم‌ها علیه نفت روسیه زیر فشار است، تسلی‌بخش خواهد بود.

 همچنین  بر اساس داده‌های مؤسسه‌های ورتکسا و کپلر، دو شرکت معروف تحلیلی آمارهای کشتیرانی و حمل محموله‌های نفت خام، صادرات نفت خام در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسید.

 این مساله در دیدار دوشنبه هفته گذشته رئیس جمهور با نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها مورد تاکید قرار گرفت. ابراهیم رئیسی در این دیدار در تشریح شرایط ویژه کشور به گزارش‌های منابع رسمی از شاخص‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دهه ۹۰ اشاره و اظهار کرد: کاهش مجموع نرخ رشد کشور، کاهش شدید فروش نفت و بازگشت درآمدهای آن، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، داغدار شدن روزانه حدود ۷۰۰ خانواده به دلیل شیوع کرونا و امثال آن از جمله مصادیق مشکلات پیش روی دولت مردمی در آغاز فعالیت بود که دولت سیزدهم با عزم به حل این مشکلات آغاز به‌کار کرد.

 

افزایش فروش نفت به سطح پیش از تحریم‌ها

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت با جلوگیری از کسری بودجه و کنترل افزایش نقدینگی، عوامل اصلی ایجاد تورم را مهار کرده است، تصریح کرد: دولت مردمی در مدت کوتاهی توانست فروش نفت را به سطح پیش از تحریم‌ها رسانده، روابط و تجارت خارجی را احیا کند و در عرصه داخلی نیز برای رفع ناترازی‌ها در زیرساخت‌های آب، برق و گاز قدم‌های جدی بردارد.

همچنین پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در چهاردهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها  از بهبود وضعیت کشور در حوزه ارزی و فروش نفت نسبت به گذشته خبر داد و گفت: امروز کشور از نظر ارزی شرایط بهتری دارد و فروش نفت به وضعیت خوبی رسیده است.

رکوردشکنی فروش نفت ایران در شرایطی است که گفته می شود قیمت فروش نفت ایران نیز افزایش یافته است. رویترز در این زمینه در گزارشی اعلام کرد که ایران قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک خود برای عرضه به خریداران آسیایی را افزایش داده است.

در این گزارش اعلام شده که ایران قیمت فروش رسمی نفت سبک "ایران لایت" که در مارس سال ۲۰۲۳ به خریداران آسیایی عرضه می‌شود را دو دلار بالاتر از قیمت پایه منطقه‌ای نفت عمان/دوبی تعیین کرد که ۲۰ سنت بالاتر از ماه میلادی جاری است.

همچنین بر اساس این گزارش قیمت فروش نفت سنگین ایران در مارس، ۳۵ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه خاورمیانه تعیین شد که در مقایسه با فوریه، ۶۵ سنت افزایش نشان می‌دهد. قیمت نفت فروزان ۴۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه منطقه ای تعیین شد که نسبت به فوریه، ۶۵ سنت افزایش داشته است.

قیمت نفت سروش برای مارس، پنج دلار در هر بشکه پایین‌تر از قیمت پایه نفت خاورمیانه تعیین شد که ۷۰ سنت در مقایسه با فوریه بالاتر بود. قیمت نفت پارس، سه دلار در هر بشکه پایین‌تر از قیمت نفت عمان/دوبی فروخته خواهد شد که ۸۵ سنت در هر بشکه افزایش در مقایسه با قیمت فوریه نشان می‌دهد.

 

تولید و فروش نفت سال‌ آینده تراز می‌شود

همچنین محمدباقر قالیباف در خصوص وضعیت فروش نفت ایران در سال آینده ابراز امیدواری کرده است.  او در نشست علنی دوشنبه، هشتم اسفندماه با بیان اینکه بیش از آنچه درباره توان فروش نفت ایران گفته می‌شود، توان تولید و صادرات داریم، گفت: سال آینده نفت بر اساس ظرفیت تولید و مقدار فروش، تراز خواهد شد.

او با اشاره به ارقامی که یکی از نمایندگان مجلس درباره توان تولید نفت و صادرات آن اعلام کرد، تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از این عدد که گفتید و من نمی‌خواهم بگویم، نفت صادر می‌شود. ظرفیت تولید نفت ما حداقل ۶۰۰ هزار بشکه بیش از عددی است که شما گفتید. این اظهارات در پاسخ به صحبت های لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود که اعلام کرد: در بودجه سال آینده میزان فروش نفت یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با قیمت ۸۵ دلار تعیین شده است؛ حال اگر آن را در ۳۶۵ روز ضرب کنیم و با در نظر گرفتن دلار ۲۳ هزار تومانی در بودجه، ۳۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت است در حالی که نمی‌توانیم این میزان نفت را بفروشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اوپک سقف فروش نفت ایران را چهار میلیون بشکه لحاظ کرده و اکنون تنها سه میلیون توان تولید داریم که یک میلیون و ۸۵۰ بشکه در داخل مصرف می‌شود و تنها یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه باقی می‌ماند. حال ما چگونه می‌خواهیم روزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم.

 

متنوع‌سازی رویه‌های فروش نفت در سال آینده

همچنین در راستای تسریع فروش نفت در جریان برسی بودجه 1402  نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صندوق های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی اجازه دادند از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به فروش نفت خام و میعانات گازی صادراتی اقدام کند.

در این خصوص مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از متنوع‌سازی رویه‌های فروش با گواهی سپرده نفت خام در بورس انرژی خبر داد و  گفت: به‌زودی گواهی سپرده نفت‌ خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ایران معامله می‌شود.

محسن خجسته‌مهر با اشاره به الزام توسعه راهکارهای فروش نفت‌ خام در ایران، در تشریح اقدام‌های انجام‌شده در این شرکت طی یک سال گذشته برای تحقق این هدف گفت: استفاده از ظرفیت بورس انرژی برای فروش نفت و اوراق مبتنی بر آن از اقدام‌های انجام‌شده برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی در متنوع‌سازی راه‌های فروش نفت بوده است.

او افزود: مخازن شرکت ملی نفت ایران به‌منظور معامله گواهی سپرده نفت‌ خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران پذیرش شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تأکید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به توسعه راهکارهای فروش نفت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی اظهار کرد: در یک سال گذشته اقدام‌هایی در شرکت ملی نفت ایران برای پاسخ به این نیاز انجام شده است.

خجسته‌مهر گفت: دی‌ماه سال ۱۴۰۰ به مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران مأموریت داده شد تا با قید فوریت نسبت به تهیه و تدوین طرح جامع فروش و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی بورس انرژی ایران اقدام کند.

او درباره اقدام‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی ایران گفت: در مرحله نخست، کارگروهی مشترک بین مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و بورس انرژی ایران تشکیل شد، سپس استفاده از ظرفیت بورس انرژی ایران در افزایش ‌فروش فیزیکی محصولات شرکت ملی نفت مدنظر قرار گرفت و پس از آن طرح فروش نفت ‌ در قالب ابزار استاندارد گواهی سپرده کالایی نفت‌خام با هدف توسعه ابزارهای فروش، تضمین و توثیق و انتشار اوراق آتی، همچنان ایجاد شاخص بومی برای قیمت‌گذاری نفت در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند رکوردشکنی در فروش نفت ایران برای آمریکا و متحدانش که خواهان قیمت‌های پایین نفت هستند و در عین حال سعی در محدود کردن صادرات نفت ایران با هدف فشار بر تهران دارند، پیچیده است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار