کد خبر: ۲۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از حرکت به سمت توسعه عمودی کشت برای حفظ منابع آب در برنامه ششم توسعه در کشور خبر داد و گفت: برای افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی سالانه 10 میلیارد متر مکعبی در مصرف آب کشاورزی برنامه ریزی شد.

علیمراد اکبری اظهار کرد: در این برنامه، وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از کارآیی آب در مزرعه و افزایش بهره‌وری از آب، در راستای توسعه عمودی با حفظ منابع آب حرکت می‌کند و تلاش بر این است که توسعه افقی و گسترش سطح زیر کشت نداشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد، با رویکرد دولت به بحث آب و خاک، از خشکسالی به خوبی عبور کنیم و نشانه این عزم نیز خرید بیش از 8 میلیون تن گندم و سایر محصولات کشاورزی، با وجود کاهش 25 درصدی بارندگی و کاهش 49 درصدی رواناب‌ها در کشور است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود انسجام برای مدیریت منابع و مصرف آب در دولت، گفت: در این راستا، دولت 10 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بخش آب در نظر گرفته است.

این مسوول خاطرنشان کرد: راندمان آبیاری بخش کشاورزی از 36 درصد در اواخر دهه 70 با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و ارتقای دانش فنی به 44 درصد در سال 94 رسیده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای افزایش راندمان آبیاری به حدود 50 درصد و صرفه‌جویی سالانه 10 میلیارد متر مکعب در مصرف آب کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

اکبری با بیان این که به ازای هر هکتار اجرای سامانه های نوین آبیاری، 4 هزار و 400 متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، گفت: امسال سامانه های نوین آبیاری در سطح 100 هزار هکتار از اراضی کشور اجرا می‌شود که از این میزان، 43 هزار هکتار اجرایی شده و مابقی در دست اجراست.

وی افزود: 80 درصد آبیاری بارانی کشور در مزارع گندم است به طوری که اجرای روش‌های نوین آبیاری نقش موثری در افزایش تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که برنامه‌ریزی برای آب کشور بدون توجه به خاک راه به جایی نخواهد برد، تصریح کرد: با وجود این که آب در تولیدات بخش کشاورزی نقش حاکمیتی دارد، اما حاصلخیزی خاک، تامین کود و بذر به موقع، استفاده از ارقام پرمحصول، زمان کاشت، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و ... نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گفته وی با توجه به کمبود آب در کشور، مدیریت مصرف آب و مدیریت عملیات بهزراعی و بهنژادی از مهمترین عوامل افزایش تولیدات محصولات کشاورزی است.

اکبری با بیان این که در شورای عالی آب مصوب شده حوضه‌های کشور تحت عنوان مدیریت هماهنگ بهم پیوسته مدیریت شوند، گفت: بر اساس این مصوبه، مباحث مربوط به مدیریت هر حوضه در راستای آب قابل برنامه‌ریزی برای بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت مدیریت می‌شوند و پیشنهاد ما این است که وزارت نیرو آب را به صورت حجمی در زمان و بر اساس مدیریت تقاضا نه به صورت حوضه‌ای در دشت، تحویل دهد.

وی افزود: در بحث مدیریت منابع آب و مصرف آن، با برگزاری کمیته‌های تخصصی انسجام خوبی بین دو وزارت جهاد کشاورزی و نیرو برقرار شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از آلودگی‌های متاثر از طرح‌های کشاورزی برنامه‌ریزی کرده است که در این راستا بالغ بر 3 میلیارد تومان اعتبار درخواست شده که در شورای عالی آب مطرح خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که حکمرانی آب باید با مشارکت مردم صورت گیرد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی، تشکل‌ها و شرکت‌های سهامی زراعی و کشت و صنعت‌ها باید در این امر به دولت کمک کنند.

منبع:تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر: