کد خبر: ۲۲۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد
کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس تهران ابزارها و ساز و کارهای متفاوت و متنوعی برای مولد سازی املاک و دارایی‌های دولت در اختیار دارد.

به گزارش بازار، علی مظفری افزود: برای نمونه امسال صندوق املاک و مستغلات در بورس رونمایی شد که این صندوق می‌تواند روشی ساده برای فروش املاک مازاد دولت باشد.

وی اضافه کرد: این صندوق‌ها در این روش اقدام به خرید صندوق املاک و مستغلات درآمد زا می‌کنند و از خرید، نگهداری و مدیریت املاک و مستغلات مختلف سود و درآمد کسب می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در دوره فعالیت این صندوق‌ها دارندگان یونیت یا واحدهای صندوق سرمایه گذاری، از عواید بلند مدت آن ناشی از افزایش قیمت ملک در طول زمان یا تورم ملکی، عواید حاصل از فعالیت‌های مجاز اقتصادی و یا اجاره بهای املاک منتفع می‌شوند.

وی افزود:در پایان عمر صندوق‌ها، این سرمایه گذاری با تقسیم اصل سرمایه، سود و عواید حاصل از سرمایه گذاری خاتمه پیدا می‌کند.

مظفری اضافه کرد: مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت دارایی‌های بلا اسفتاده خود را یا اموالی که ارزش افزوده‌ای ندارد و سال‌ها رشد نکرده است را بهینه سازی می‌کند تا ارزش افزوده آن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه همه کشورهای پیشرفته امکان رصد و شناسایی دارایی‌های دولت را دارند و اجازه نمی‌دهند دارایی‌ها به وضعیت رکود و غیر مولد دچار شود گفت: دو مطالعه در دنیا انجام شده است یکی موسسه kpmg که ۲۸ کشور اتحادیه اروپا را بررسی کرده است و دیگری مطالعه‌ای است که در امریکای لاتین انجام شده و نشان می‌دهد همه کشورها به بهترین جایگاه مولد سازی خود رسیده اند یا در این مسیر مولدسازی قرار دارند.

وی تصریح کرد:با عرضه املاک مازاد در تهران و شهرهای بزرگ می‌توان امیدوار بود که با افزایش عرضه مسکن، بار سرمایه گذاری مسکن کمتر شود و با ا ین عرضه‌ها، قیمت‌های مسکن کاهشی و مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

این کارشناس افزود: از طرفی با آزاد شدن نقدینگی در چرخه تولید می‌توان شاهد تحول در صنایع هم باشیم.

مظفری با بیان اینکه بین فروش و مولد سازی تفاوت وجود دارد اضافه کرد: در بحث مولد سازی اگر درآمدی کسب می‌شود حتما باید در توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود و نه در تامین هزینه‌های جاری.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار