کد خبر: ۲۲۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
تجارت‌نیوز نوشت: بازار ارز امروز افزایشی بوده است. بعد از چند روز نوسان محدود قیمت دلار، امروز اول تیر ۱۴۰۲ قیمت‌ها در بازار نسبت به روز گذشته افزایش بیش از هزار تومان را تجربه کردند.

قیمت دلار روز نخست تابستان را به گزارش برخی کانال‌های تلگرامی با حدود قیمتی ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد و در ادامه نوسانی را در حدود ۴۹۳۵۰ تا ۴۹۵۵۰ تومان تجربه کرده است. معاملات غیرقانونی فردایی نیز در محدوده ۴۹۶۰۰ تا ۵۹۷۰۰ در نوسان است.

همچنین به گزارش شبکه، طلا، سکه و ارز، قیمت دلار تا ظهر امروز اول تیر، با ۱۰۴۹ تومان (۲.۱۶%) افزایش، ۴۹۶۲۲ تومان اعلام شده است. روز جاری برای دلار با ۹۸۷ تومان افزایش نسبت به روز گذشته و با رقم ۴۹۵۶۰ تومان آغاز شد و طی معاملات امروز، ۴۹۷۴۰ تومان، بیشترین مقدار و ۴۹۴۷۸ تومان نیز کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.
در روزهای گذشته قیمت دلار تا حدودی یخ زده بود و تغییر چندانی نداشت. در واقع نرخ ارز در کانال ۴۸ هزار تومانی نوسان محدودی داشت و در فلج موقت ناشی از سیگنال‌های سیاسی به سر می‌برد. به گزارش برخی کانال‌های تلگرامی روز گذشته، چهارشنبه ۳۱ خرداد شروع معاملات با ۴۸۸۰۰ تومان بود. در ادامه روز نیز بازار اندکی نزولی بو دیروز، کف قیمت به ۴۸۵۵۰ و سقف آن به ۴۹۸۸ تومان رسید. آخرین مظنه معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز ۴۸۸۵۰ تومان بود.
در روزهای اخیر، قیمت دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی، خوشبینی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای و برجام و سیاست‌های تنش‌زدایی کشور قرار داشت و تا حدودی آرام و گاه نزولی بود. امروز اما رسانه‌ها نوشتند که طرح دائمی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذاشته می‌شود. آنگونه که انتخاب گزارش داده، کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا، طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌ها ارائه کرده که به زودی به صحن علنی مجلس نمایندگان می‌رود. در تدوین این طرح، هم نمایندگان دموکرات و هم اعضای جمهوری‌خواه کنگره مشارکت داشتند. در صورتی که طرح حاضر به تصویب برسد، قانون فعلی تحریم‌های ایران که در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد، دائمی می‌شود.
مطالعه بیشتر: قیمت دلار توقف کرد/ منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

پیش از این نیز، برخی کارشناسان معتقد بودند کاهش قیمت ارز موقتی است. در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور به تجارت‌نیوز گفته بود: «خبرهای مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد. متن کامل این گفتگو را در گزارش پیش بینی قیمت دلار ۱ تیر ۱۴۰۲ بخوانید.

با وجود روند صعودی امروز در بازار ارز، قیمت دلار در ایران همیشه تحت تاثیر اخبار لحظه‌ای سیاسی و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارزپاشی و خبردرمانی نیز قرار داشته است. اما گاه طولانی شدن روند انتشار اخبار امیدوارکننده، بدون دستیابی به نتایج ملموس، آثار این موارد را کمرنگ می‌کند و بازار به حرکت طبیعی خود باز می‌گردد. اما برخی اخبار مثبت در حوزه تنش‌زدایی، تبادل زندانیان، مذاکرات هسته‌ای و برجام، همچنان ادامه دارد و ممکن است در روزهای آینده با کسب نتابج مشخص‌تر، باز هم شاهد تاثیر آنها بر بازار ارز باشیم.

بیشتر بخوانید:

برچسب ها: دلار ، قیمت دلار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار