کد خبر: ۲۲۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۴
در نخستین هفته تیرماه بازدهی بازارها همچون روند قیمت در رکود قرار داشت. این هفته اخباری از موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی روانه بازار نشد. می‌توان گفت به غیر از کودتای داخلی روسیه سیگنالی هفته جاری را تحت تاثیر قرار نداد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نخستین هفته تیرماه بازاهای مالی همچنان در رکود قرار داشت. این هفته اخباری از موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی روانه بازار نشد. می‌توان گفت به غیر از کودتای داخلی روسیه سیگنالی هفته جاری را تحت تاثیر قرار نداد. بازدهی بازارها با کاهش محدودی در قیمت دلار، سکه و بورس همراه بود و تنها طلا اندکی افزایش قیمت داشت.

بازدهی بازارها هفته اول تیرماه 1402

معامله‌گران و فعالان اقتصادی چشم‌انتظار نتایج اخبار و مذاکراتی هستند که نیمه دوم خرداد را در سیل اخبار غرق کرد. نشست‌های محرمانه‌ در حوزه برجام، تبادل زندانیان سیاسی و پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها موضوعاتی است که بلاتکلیف مانده و بازارهای مالی را نیز در سردرگمی فرو برده است. کمااینکه این اخبار چه نتیجه مثبت داشته باشد و چه منفی می‌تواند روند بازار را تغییر دهد.

کارشناسان اقتصادی با متر دلار بازارهای مالی را می‌سنجند و معتقدند ارز آمریکایی از سایر بازارها عقب افتاده و این نشانه خوبی نیست.

آنها می‌گویند نرخ کالاها، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، خودرو و سایر محصولات وارداتی با قیمت دلار بالاتر تسعیر می‌شوند و نرخ واقعی دلار نیز آنجاست. به اعتقاد برخی از تحلیلگران بازار تنش‌های‌ منفی و مثبت، حرکت و روند بازار ارز محسوب نمی‌شود. نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی ملاک تعیین قیمت در بازارهای مالی است. آنها معتقدند هیجانات ناشی از اخبار، در کوتاه‌مدت تاثیر کوچک و مقطعی بر بازارها دارد.

کارشناسان اقتصادی دوام فعلی رکود و فشردگی ارزی را تا نیمه‌های تابستان پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقدند برخی مذاکرات به ویژه در مورد برجام و تحریم‌ها تا مدت مذکور  از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از یکم تا دیروز هفتم تیرماه نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی ۱.۰۱ درصدی داشته است. امروز بازارهای مالی به جهت عید قربان تعطیل است و در آخرین معامله دیروز  دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد.

باید توجه داشت بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند. تلاشی که گاه به نتیجه رسیده و گاه به دلیل آنکه خبر موثقی به بازار نرسیده، با شکست مواجه شده است.

افت قیمت دلار اگر چه به کسانی که آن را در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند، زیان می‌رساند اما به طور کلی امری مثبت و به نفع اقتصاد کشور تلقی می‌شود؛ مشروط بر آنکه این کاهش دستوری نباشد و طی یک روند طبیعی بهبود اقتصادی و رشد و توسعه تولید و تجارت رخ داده باشد.

بر همین اساس از آنجا که این نشانه‌ها در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود، تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند در صورتی که قیمت دلار به صورت دستوری پایین نگه داشته شود، زمانی نه چندان دور فرا خواهد رسید که این فنر فشرده رها خواهد شد و چالشی جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار هفته گذشته، یکم تیرماه با قیمت دو میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله می‌شد. این در حالی است که دیروز این مقدار طلا با رقم دو میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت طلا در نخستین هفته تیرماه ۱۴۰۲ افزایش محدود ۰.۵۱ درصدی داشت و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان به ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار افزوده شد.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به کف کانال ۱۹۰۰ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۱ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی نیز بر خلاف هفته گذشته با بازدهی منفی همراه شد. این قطعه در روز گذشته با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته ۸۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. در نخستین هفته تیرماه بازدهی سکه امامی کاهش ۰.۲۸ درصدی داشت.

بورس

این هفته بازار سهام گروگان تصمیم‌های غیرکارشناسی دولت بود. در ابتدای هفته اعلام شد نرخ دلار فرآورده‌های ویژه نفتی قرار است با قیمت حواله مرکز مبادله یعنی حدود ۳۸ هزار تومان محاسبه شود و دیگر قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیمایی در این موضوع، محلی از اعراب ندارد. این خبر سیگنال مثبتی برای بازار سهام بود اما به دنبال فشارهای انجمن قیر، این تصمیم تنها یک روز دوام آورد و به سرعت ملغی شد.

از روز گذشته هم افشای نامه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری که درباره افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان حاشیه‌ساز شده است. بر اساس این نامه مشخص شده است وزراتخانه‌های اقتصادی این افزایش نرخ را به هیات وزیران پیشنهاد داده‌اند و هیات دولت نیز آن را تصویب کرده است.

به این ترتیب در هفته جاری، بازار سهام دو مسیر افزایشی و کاهشی را تجربه کرد و به محض آنکه تلاش کرد مسیر افزایشی را در پیش بگیرد و جان تازه‌ای در رگ‌های بازار دمیده شود، شوک نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بازار را زمین‌گیر کرد.

عملکرد شاخص‌های بازار

معاملات هفته نخست بازار سهام در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس از ارتفاع دو میلیون و 173 هزار و 893 واحدی (در آغاز معاملات هفته) تا پله دو میلیون و 153 هزار و 408 واحد پایین آمد تا در نهایت، افت 0.94 درصدی را ثبت کرد.

با این حال اما شاخص هم‌وزن از ارتفاع 746 هزار و 134 واحد (در آغاز معاملات هفته) به پله 746 هزار و 635 واحد رسید و به این ترتیب توانست رشد 0.07 درصدی را ثبت کند؛ به این ترتیب شاخص هم‌وزن طی هفته نخست تیرماه عملا در جا زد و بازدهی نداشت.

شاخص کل فرابورس هم در این هفته 1.34 درصد افت کرد و از سطح 27 هزار و 997 واحد (آغاز معاملات هفته) به سطح 27 هزار و 621 واحد در پایان هفته رسید.

حجم و ارزش معاملات خرد

این هفته بازار سهام با شرایط رکودی روبرو بود و حجم و ارزش معاملات خرد ناامیدکننده ارزیابی شد. در روز شنبه بازار سهام معاملاتی به ارزش 6 هزار و 424 میلیارد تومان را تجربه کرد. روند نزولی ارزش معاملات خرد از هفته پایانی خرداد، به تیرماه سرایت کرده بود.

در دومین روز معاملاتی هفته، بورس تهران مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و صعودی شد. به تبع رشد شاخص کل به مدد نمادهای دلارمحور، ارزش معاملات خرد هم اندکی رشد کرد و به هفت هزار و 842 میلیارد تومان رسید. در این روز حجم معاملات نیز 12.7 میلیارد برگه سهم برآورد شد.

در روز دوشنبه اما ارزش معاملات خرد دوباره کاهشی شد و به 6 هزار و 755 میلیارد تومان رسید. حجم معاملات خرد نیز 11 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم کاهش یافت.

بازدهی بازارها زیر چتر رکود

در روز سه‌شنبه ششم تیرماه، ارزش معاملات خرد به 6 هزار و 966 میلیارد تومان رسید که رشد بسیار اندکی نسبت به روز قبل داشت. حجم معاملات اما کاهشی بود و رقم 10.9 میلیارد برگه سهم را ثبت کرد.

در آخرین روز هفته، موج بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه تقویت شد و ارزش معاملات با کاهش حدود هزار میلیارد تومانی نسبت به روز قبل، در رقم پنج هزار و 941 واحد قرار گرفت. در این روز حجم معاملات نیز 10.4 میلیارد برگه سهم بود.

ورود و خروج پول حقیقی

بازار سهام این هفته هم شاهد خروج پول حقیقی بود. در نخستین روز از هفته جاری، 444 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. در دومین روز هفته، اما بازار شرایط بهتری را از این نظر تجربه کرد و تنها 191 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ثبت شد.

در سومین روز از هفته جاری هم تراز پول حقیقی منفی بود و بر همین اساس ۲۳۶ میلیارد تومان دیگر از بازار سهام خارج شد. ششم تیرماه، خروج پول حقیقی شدت گرفت و به این ترتیب 535 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

در آخرین روز از هفته جاری هم 281 میلیارد تومان دیگر تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد تا به این ترتیب طی هفته نخست تیرماه، بیش از هزار و 687 میلیارد تومان از بازار سهام خارج شده باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار