کد خبر: ۲۲۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
در هفته جاری همه نگاه‌های سرمایه‌گذاران طلای جهانی به انتشار داده‌های تورمی آمریکا بود که ساعاتی پیش منتشر شد. کاهش بیش از انتظارات تورم آمریکا چه تاثیری بر مسیر قیمت انس جهانی طلا خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته با نوسانات صعودی طلای جهانی در آرامش خبری آغاز شد. در ادامه هفته اما داده‌های مربوط به صورت‌جلسه فدرال رزرو منتشر شد که حاکی از افزایش تمایل سیاست‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره در سال 2023 بود.

انس جهانی طلا از روز پایانی هفته گذشته تا به امروز در روندی صعودی قرار داشت. این تغییر موضع در تقابل انس و دلار اما، به دلیل گزارش اداره آمار کار ایالات متحده پیرامون داده‌های مرتبط با اشتغال بخش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) بود. این گزارش حاکی از افزایش کمتر از انتظار بود که باعث شد تا شاخص دلار تحت فشار قرار گیرد و به این ترتیب زمینه برای افزایش ارزش طلا فراهم شد.

کاهش فراتر از انتظار تورم ایالات متحده

تورم ایالات متحده در یک سال گذشته از 9.1 درصد تا 4 درصد در ابتدای ماه ژوئن کاهش پیدا کرده است. ساعاتی پیش داده‌های شاخص بهای مصرف کننده آمریکا منتشر شد که نشان از کاهش یک درصدی آن در بعد سالانه دارد. انتظارات بازار کاهش تورم سالانه تا محدوده 3.1 درصد بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت طلای جهانی بیش از آنچه به کاهش تورم واکنش نشان دهد، به تاثیر این کاهش بر تصمیمات بعدی فدرال رزرو واکنش نشان دهد.

تورم ماه ژوئن سال گذشته، 1.2 درصد بوده است. حال با توجه به اینکه شاخص بهای مصرف کننده ماهانه برای جولای، ساعاتی پیش 0.2 درصد اعلام شد، تورم سالیانه یک درصد کاهش یافت و به 3 درصد رسید.

تفسیر سرمایه‌گذاران از CPI ماه ژوئن چیست؟

تفسیر داده‌های تورم ژوئن برای سرمایه‌گذاران از دو بعد قابل بررسی است: ابتدا احتمال بسیار بالای افزایش تورم در ماه‌های بعدی است. با توجه به اینکه تورم ایالات متحده به سه درصد رسیده است.

در اینجا لازم است اشاره‌ای به Base-effect داشته باشیم که به حذف تورم 6 درصدی ماه ژوئن سال گذشته مربوط است. اکثر مدل‌های اقتصادی و موسسات مالی انتظار دارند تورم هسته (Core CPI) به آرامی کاهش پیدا کند و انتهای سال باز هم در محدوده چهار درصد قرار گیرد. تورم این ماه کاهش پیدا کرد، ماه بعد اما به دلیل Base-Effect، تورم سالیانه به 3.3 درصد افزایش خواهد یافت. یعنی بسته به تورم ماه‌های بعدی، ممکن است در شاخص بهای مصرف کننده آمریکا ممکن است کفی در سطح سه درصدی ثبت شود اما در آینده رشدی تا 3.5 درصد شاهد باشیم.

این موضوع بستگی به شرایط اقتصادی و تقاضا در اقتصاد ایالات متحده دارد که چه تاثیری بر قیمت نفت و انرژی خواهد گذاشت.

نقش داده‌های NFP و CPI در جهش صعودی انس طلای جهانی

از بعد دیگر، کاهش تورم سالیانه اقتصاد آمریکا از دید سرمایه‌گذاران اینگونه قابل تفسیر است که احتمالا فدرال رزرو تمایل کمتری نسبت به افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی داشته باشد. به ویژه اینکه گزارش اداره آمار کار ایالات متحده پیرامون داده‌های مرتبط با اشتغال بخش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) با کاهش روبه‌رو شده است.

به زبان ساده فیلیپس مطرح می‌کند که تورم و بیکاری حداقل در کوتاه‌مدت رابطه معکوس دارند. البته مدلی که در فدرال رزرو برای تعیین سیاست در این‌باره استفاده می‌شود بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از منحنی فیلیپس است و در اینجا برای سادگی مطلب به نظریه فیلیپس اشاره شده است.

بنابراین با افزایش نرخ بهره، تورم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد که احتمالا با افزایش بیکاری در سطح اقتصاد همراه خواهد بود. از این رو با توجه به شرایط فعلی، سرمایه‌گذاران انتظار دارند، تمایل فد به افزایش نرخ بهره حداقل در چندماه آتی کاهش یافته باشد. از این روز انس طلا به محض انتشار داده‌های شاخص بهای مصرف کننده با قرار دادن قطعه دیگر پازل که گزارش هفته گذشته NFP بود، افزایش انفجاری را تا سطوح 1957 دلار را تجربه کرد.

دو سیگنال مثبت از عدم وقوع رکود در اقتصاد ایالات متحده

پیش از امروز، داده‌های NFIB یا میزان خوشبینی از وضعیت اقتصادی شرکت‌های کوچک آمریکا منتشر شد. بنیاد تحقیقاتی NFIB داده‌های روند‎‌‌های اقتصادی کسب‌وکار‌های کوچک را در دومین سه‌شنبه هرماه منتشر می‌کند که در ماه ژوئن این داده‌ها با رشدی بیش از انتظارات همراه بود و به سطح 91 واحدی رسید.

این موضوع به مانند انتشار بسیار بالاتر از حد انتظار داده‌های اشتغال در بخش خصوصی ایالات متحده (ADP)، سیگنال مثبتی را نسبت به عدم وقوع رکورد بدهد. چرا که کسب‌وکار‌های کوچک حساسیت بیشتری نسبت به شرایط اقتصادی دارند و نسبت به شرکت‌هایی با مارکت‌‎کپ بسیار بزرگ مانند اپل، آلفابت زودتر واکنش نشان می‌دهند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار طلا و ارز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار