کد خبر: ۲۲۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر،احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در۲۰ استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در۱۲ استان هشدار داد.

رگبار باران و گرد و خاک در راه است

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر،احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در۲۰ استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در۱۲ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از سه شنبه تا چهارشنبه ( ۱۷ تا ۱۸ مرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در غرب خراسان شمالی، گلستان، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، قم، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شرق لرستان، یزد، هرمزگان، فارس و دامنه و ارتفاعات در نیمه‌غربی کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان و روز چهارشنبه در دامنه و ارتفاعات در مازندران، البرز و تهران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، شرق لرستان، جنوب همدان، جنوب مرکزی، شمال شرق و غرب هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه نیز از تداوم گرادیان فشاری، وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۷ تا ۱۹ مرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در خراسان جنوبی، شرق و نیمه جنوبی خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، تهران، البرز، مرکزی، قم، اصفهان، سمنان، یزد، شمال شرق کرمان، چهارشنبه در سمنان، تهران، قم، البرز، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شمال اصفهان، کرمان، شمال و شرق فارس و پنجشنبه در سمنان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شمال شرق فارس، یزد و نیمه شرقی اصفهان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، تیرهای برق و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار