کد خبر: ۲۲۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ قیمتی در رابطه با بنزین ندارد، خاطرنشان کرد: این اخبار کذب را سودجویان و دشمنان برای تشویش افکار عمومی نشر می‌دهند، دولت هرگاه برنامه‌ای داشته و به درستی قبل اجرا آن را برنامه‌ریزی، تبیین و اطلاع‌رسانی می‌کند.

بهادری جهرمی: دولت نمی خواهد بنزین را گران کند

سخنگوی دولت گفت: دولت هیچ برنامه قیمتی درباره بنزین ندارد و به شایعات توجه نکنید.

علی بهادری‌جهرمی شامگاه امروز (۲۳ مردادماه) در جمع دانشجویان و بسیجان دانشگاه‌های استان زنجان، ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به مرقد مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز ، اظهار کرد: خوی و خصلت دشمنان بر همگان  آشکار و روشن شده است. 

وی با بیان این‌که در طول ۴۴ سال گذشته، هرگاه چشم به بیگانگان داشتیم، نه تنها منفعتی حاصل نشد که اقتصاد کشور با پس‌رفت مواجه شد، افزود: بدون شک امام (ره) احیاگر انسانیت بشری در عصر مدرنیته و کنونی بود. امروز مدرنیته فاصله معناداری با ارزش‌های اصیل انسانی پیدا کرده است و انتهای این روش که دنیای مدرن به سمت آن حرکت می‌کند، روشن و آشکار است. 

بهادری‌جهرمی با اشاره به نگاه امام خمینی (ره) در رابطه با خروج از وضعیت دو قطبی شرق و غرب، ادامه داد: گفتمانی که امام‌خمینی (ره) ایجاد کردند گفتمان عزت، خودباوری و تکیه بر نیروی جوانان بود. دشمنان و نظام سلطه سعی بر این داشتند که نشان دهند هر کشوری از سرسپردگی ما خارج شود دچار فقر، فلاکت و بدبختی خواهد شد که این مسئله با حرکت در مسیری که امام خمینی (ره) آن را مسیر توسعه و پیشرفت خواند، نتیجه عکس داد. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: در مجموع حرکت نظام جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت است که این شرایط باید برای مردم تبیین شود.

وی با بیان اینکه نگاه دولت در بخش‌های مختلف با تکیه بر تفکر انقلاب اسلامی بوده و این تفکر در بسیاری از پیشرفت‌ها مؤثر بوده است. افزود: ایران اسلامی در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به دوره گذشته رشد داشته است؛ لذا دولت سیزدهم گفتمان انقلاب را بر اساس قانون اساسی و منویات رهبر معظم انقلاب دنبال می‌کند. 

این مسئول با بیان اینکه مسیری که امام راحل آغاز کردند دنیای استکبار را زیر سوال برد، اذعان کرد: تاریخ به خوبی نشان داد که عاقبت سرسپرده‌ها  و کسانی که وابسته به بیگانه بودند چه شد و چه بلایی سرشان آمد؟ آن‌هایی که به اخم و لبخند دشمن واکنش نشان دادند در تاریخ اکنون در کجا هستند؟ این حجم از مطیع بودن را در حکومت پهلوی دیدیم؛ در دوره پهلوی اول منجر به تبعید و در دوره پهلوی دوم منجر به فرار شد.

وی ادامه داد: دشمنان سرسپردگان خود را حتی با وجود یک هواپیمای بزرگ از اموال و جواهرات هم، با آغوش باز نمی‌پذیرفتند. چرا که منفعتی دیگر برایشان نداشت. این مسئله را در کشورهای همسایه هم دیدیم؛ زمانی که صدام حسین سگ هار منطقه شده بود از او استفاده کردند، سپس پایان این شخصیت را به بدترین حالت توسط حامی‌های خود دیدیم. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه دوگانگی که استکبار جهانی تعریف می‌کند واقعیت ندارد، ابراز کرد: در طول تاریخ هر که به خود متکی بوده به بالندگی رسیده است؛ امروز اگر کارنامه انقلاب اسلامی را مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد در همه عرصه‌های با وجود مقاصد شوم دشمنان، تحریم، جنگ، انواع خبرسازی‌ها و تشویش افکار عمومی با توجه به کشورهای همسایه پیشرفت‌های قابل توجه‌ای داشته‌ایم‌؛ این‌ها در دوره پهلوی به ظاهر حامی ما بودند تا به زعم خودشان ما پیشرفت علمی و اقتصادی داشته باشیم اما همه این اوامر به ظاهر بود ولی به طور علنی این شکل نبود. 

این مسئول با بیان اینکه باید قدردان روشنگری‌ها و هدایت‌های امام راحل و مقام معظم رهبری در جامعه باشیم، گفت: باید قدردان نعمت‌ها باشیم و یکی از مصادیق شکرگزاری نعمات الهی، شمردن نعمت‌ها و بیان خدمات مجموعه نظام به مردم از طریق رسانه‌ها و روایت‌گری آنها برای آحاد جامعه است. این همان جهاد تبیینی است که مقام معظم رهبری به آن سفارش دارند. 

سخنگوی دولت سیزدهم با اشاره به آمار مقایسه‌ای قبل انقلاب و پس از انقلاب، در حوزه‌های مختلف، اعم از پزشکی، علمی، نانو و نظامی و غیره، افزود: تحریم باعث پیشرفت ایران اسلامی به‌خصوص در بعد نظامی شد. ما مسیر مقاومت را رفتیم و در این مسیر نیز بی‌شک هزینه‌های زیادی دادیم. دشمنان تمام‌قد جلوی کشور ایستادند اما اگر با دید منصفانه طبق آمارهای جهانی نگاه کنیم در بسیاری از حوزه‌ها علی‌رغم فشارهای دشمنان در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه خطی که امام خمینی (ره) برای ما روشن کرد کاملا آشکار بود، افزود: بعضا این مسیر را گم کردند یا جدا شدند و یا مسیر را اشتباه رفتند که این‌ مسائل سبب اتفافاتی شد که بی‌شک اگر این مسائل یا افراد نبودند اکنون جلوتر بودیم. 

این مسئول با تاکید بر اینکه ضعف افراد و مشکلات را به پای نهضت و مسیر انقلاب ننوسید، ادامه داد: خط امام از چهار محور قابل بررسی است؛ در بعد سیاسی، مسیری که این شخصیت برجسته مشخص کردند، راه استقلال، ایستادگی و اعتماد به مردم، اتکا به خدا در برابر غرب و شرق بود نه خط دپلماسی التماس، به‌خصوص التماس به غرب؛ لذا هر کس و هر وقت از این مسیر جدا شدیم به جاده خاکی زده‌ایم.

وی با بیان اینکه نتیجه اتکا و اعتنا به غرب را دیده‌ایم و این نتایج هرگز نباید به اسم انقلاب و نظام زده شود، تاکید کرد: جوانان گاهی از عملکردی که می‌بینند انتقاد دارند، می‌گویند این حکم‌رانی به درد نمی‌خورد، در وهله اول این نگاه باید از گذشته به امروز باشد یعنی ببینیم کجا بودیم و اکنون علی‌رغم تمام فشارها کجا هستیم.

این مسئول متذکر شد: ضعف‌ها ناشی از همین دور شدن از مسیری است که امام راحل برایمان روشن‌ کرد؛ لذا اصلی‌ترین کار ما باید این باشد که با تببین‌گری از این دست‌اندازهایی که در نتیجه فاصله گرفتن از نهضت انقلاب است، خارج شویم.

وی با اشاره به نگاه امام راحل در حوزه اجتماعی و آزادی معنوی و اجتماعی‌، اضافه کرد: یک سری آزادی نمایشی را به نام ملت ما زدند، حتی خط امام در حوزه اقتصاد، توجه به محرومان و مستعضفان است، اینکه برخی از مردم زیر چرخ‌دنده‌های رشد کمرشان خم شود مصداق همان انحراف از مسیر امام و انقلاب اسلامی است. لذا اگر اکنون نتیجه این شده که این مسائل را نمی‌شود به نام انقلاب زد بلکه حاصل خروج از راه مشخص شده است. 

وی تصریح کرد: میانگین نرخ تورم در ۵ سال آخر دولت گذشته، از صد سال گذشته بیشتر است و این نتیجه الگو تعامل با غرب بود.

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه دولت گذشته تمام تمرکزش را روی برجام گذاشته بود، اضافه کرد: دروازه ساخت مسکن، خودرو و فعالیت‌های اقتصادی در دولت گذشته بسته شد و به بهانه گشایش اقتصادی و معیشتی همه تمرکز دولت روی برجام متمرکز شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وعده ساخت مسکن، تأکید کرد: ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال علاوه بر شعار دولت، قانون مصوب مجلس است و دولت هم نمی‌تواند بگوید نمی‌شود، نمی‌توانیم و نشدنی است.

سخنگوی دولت، همچنین اصلی‌ترین مسئولیت برای ساخت مسکن را متوجه دولت دانست و با بیان اینکه دولت سیزدهم  مسئولیت‌پذیر است، تصریح کرد: البته ساخت مسکن مشارکت بخش خصوصی و بخش‌های مختلف را می‌طلبد ولی دولت در محور قرار دارد و اقداماتی از جمله آماده‌سازی زمین‌ها، تسهیلات، زیرساخت‌ها و صدور مجوزها با آن است. 

بهادری‌جهرمی کاهش چشمگیر نرخ تورم تولید را از دیگر دستاوردها در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در مسیر مهار تورم در حال حرکت هستیم و باید سرعت آن را افزایش دهیم. 

وی یادآور شد: تورم بایستی کنترل شود. سیاست دولت نشان می‌دهد که در مسیر مهار تورم در حال حرکت هستیم و باید سرعت آن را افزایش دهیم. کسری بودجه‌هایی که ایجاد شده و عدم تحقق رشد اقتصادی را به همراه داشته و همه اینها بر میزان تورم ۶۰ درصدی تأثیر داشته است؛ این دولت با گفتمان انقلابی بر طبق قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها است. 

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درباره افزایش مالیات‌ها نیز گفت: سال گذشته ۱۸ میلیون درگاه پرداخت اعم از دستگاه‌های پوز و درگاه‌های اینترنتی ساماندهی شد، درآمدهای دولت از محل مالیات ۱۰ درصد افزایش یافت اما آیا فشار مالیاتی به مودیان سابق وارد شد؟ خیر؛ بلکه به جای ۲ میلیون مؤدی، ۴ میلیون مؤدی مالیاتی شناسایی شد. 

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ درآمدهای مالیاتی کشور ۶۰ درصد افزایش یافته در حالی که برای اولین‌بار پایه مالیاتی از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافت. در مجموع دولت در طی این مدت مالیات را کاهش داده و جلوی فرار مالیاتی را گرفته است‌.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو در کشور و مشکلات صنعت خودروسازی، بیان کرد: گلایه‌های مردم از صنعت خودرو چندین ساله است. وقتی از دولت می‌خواهیم برای صنعت خودرو برنامه داشته باشد طبیعتاً نیاز به زمان دارد تا این معضل مزمن را درمان کند.

این مسئول گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شد حال آن‌که نیاز کشور یک و نیم میلیون دستگاه بود و مازاد تولید برای جایگزینی خودروهای فرسوده مصرف می‌شد. در دولت قبل میزان تولید خودرو به ۷۵۰ هزار دستگاه در سال کاهش یافت، به عبارتی دیگر ما ۳ تا ۴ سال، نیمی از نیاز خودروی کشور را تولید می‌کردیم و از سوی دیگر واردات خودرو هم ممنوع بود.  

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اربعین حسینی جنبش و اتفاق مردمی است، افزود: در این حرکت میلیونی هر کس وظیفه و تکلیفی دارد و دولت هم وظیفه‌ای دارد و سعی می‌کند تسهیل‌گری داشته باشد.

وی در خصوص اختصاص وام برای شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین، گفت: نظام بانکی قصد کرده که آورده‌ای در این خصوص داشته باشد، حالا ممکن است شیوه مشارکتش به نظر عده‌ای خوب نباشد که در این صورت می‌توانند از آن استفاده نکنند.

وی همچنین با بیان اینکه میزان تولید ما در سال گذشته به بیش از یک میلیون و سیصد هزار خودرو رسید و ۵ خوردو غیراستاندارد از تولید خارج شد، افزود: تلاش دولت این است که در سال‌جاری نزدیک به رکوردها شویم و بر کمیت و کیفیت تمرکز داشته باشیم. همچنین در برنامه دارازمدت دولت سیزدهم، نظر این است که در آینده صنعت خوردو به بخش خصوصی سپرده شود. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ قیمتی در رابطه با بنزین ندارد، خاطرنشان کرد: این اخبار کذب را سودجویان و دشمنان برای تشویش افکار عمومی نشر می‌دهند، دولت هرگاه برنامه‌ای داشته و به درستی قبل اجرا آن را برنامه‌ریزی، تبیین و اطلاع‌رسانی می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار