کد خبر: ۲۲۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
ماکرون: خواهان احیای توافق هسته‌ای هستیم
در ادامه روند مثبت حاکم شده در مذاکرات و توافقات میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، در جدیدترین تحولات شاهد استقبال مقام‌های ایرانی و غربی از احیای توافق هسته‌ای هستیم.

اجماع جهانی برای گره‌گشایی از پرونده برجام

گروه سیاسی: طی روزهای گذشته به وضوح سیگنال‌های مثبتی مبنی بر پی‌گیری هر چه بیشتر توافقات و مذاکرات ایران با طرف‌های غربی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد. حالا نیز شاهد هستیم که رهبران اروپایی نیز از این موضوع به وضوح استقبال کرده‌اند.
به گزارش «تجارت آنلاین»، رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید: ما می‌خواهیم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفافیت داشته باشیم و به توافق هسته‌ای بازگردیم. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه گفت: البته ما نیاز به نظارت روشن و شفاف بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و بازگشت به توافق برجام داریم، تا زمانی که آژانس نظارت لازم را انجام دهد، این امر بسیار خوبی است. ما واقعاً نیاز به نظارت بر این فعالیت‌ها داریم که برای کل منطقه کاملاً کلیدی است. وی همچنین خواستار آزادی شش فرانسوی بازداشتی در ایران شد که به ادعای وی «در شرایط غیرقابل قبول» هستند.
همزمان با اظهارات ماکرون، ناصرسخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز –دوشنبه- در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با پیشرفت در روند توافقات اخیر با آمریکا اظهار داشت: رفع تحریم‌های ظالمانه و بی اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم این رویکرد را در طول دو سال اخیر پیگیری کرد. مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه دنبال شد و به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. وی گفت: در بازه اخیر تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است، بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه عملا به گروگان گرفته شده‌اند را آزاد کنیم، با نگاه انسانی به قضیه و با اهمیت برای آزادسازی زندانیان ایرانی تفاهم تبادل زندانیان را انجام دادیم و در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم. این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و در این مسیر خوشبختانه شاهد پیشرفت کار هستیم. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق نیز گام‌های بعدی را برداریم. کنعانی افزود: دولت‌های دوست در منطقه از جمله عمان و قطر هستند که علاقه‌مندند ایفای نقش کنند. ما از ایفای نقش سازنده همه طرف‌ها که در این زمینه علاقه‌مندند از ظرفیت‌های خود استفاده کنند، استقبال می‌کنیم. رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما اولویت است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک در این زمینه غفلت نخواهیم کرد و مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار