کد خبر: ۲۲۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
در گفتگو با مسعود تاج فرد مطرح شد:
در سال‌های اخیر در حوزه سلامت دیجیتال سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است. با این وجود، برخلاف کشورهای دیگر متاسفانه حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران متناسب با پتانسیل بازار و نیازهای آن نیست.

سرمایه گذاری در حوزه سلامت دیجیتال متناسب با نیاز بازار نیست

در سال‌های اخیر در حوزه سلامت دیجیتال سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است. با این وجود، برخلاف کشورهای دیگر متاسفانه حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران متناسب با پتانسیل بازار و نیازهای آن نیست.

به گزارش تجارت آنلاین، مسعود تاج‌فرد، هم‌بنیان‌گذار پلتفرم اسنپ دکتر معتقد است که اراده‌ قوی برای حل مشکلات سلامت دیجیتال توسط نهادهای تصمیم‌گیر در کشور وجود ندارد.

در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال با استقبال خوبی مواجه شده‌اند و توانسته‌اند رشد خوبی را تجربه کنند. رشدی که همچنان ادامه دارد. با این وجود این حوزه خالی از چالش نیست. به مانند تمام حوزه‌های اقتصاد دیجیتال این حوزه درگیر چالش‌های متفاوتی است که برای رشد در سال‌های آینده باید برطرف شوند.

در همین خصوص با مسعود تاج‌فرد، هم‌بنیانگذار اسنپ دکتر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

برخی از کارشناسان رشد فضای حوزه سلامت دیجیتال را متاثر از شیوع پاندمی کرونا در جهان و ایران می‌دانند. در دوره شیوع این ویروس بسیاری از کسب‌وکارهای این حوزه رشد خوبی را تجربه کردند. وضعیت این حوزه در حال حاضر به چه صورت است؟ آیا با پایان همه‌گیری کرونا رشد این فضا هم به سمت رکود حرکت خواهد کرد؟

رشد فضای سلامت دیجیتال به دوره شیوع همه‌گیری کرونا محدود نمی‌شود. ما پیش از شیوع کرونا در کشور، پیش‌بینی کرده بودیم که دیجیتالایزه شدن سلامت به زودی اتفاق می‌افتد. با توجه به این مسئله، چهار سال پیش از شروع پاندمی کرونا با راه‌اندازی تلیار و‌پس از آن هاسپیتل، قدم به این راه گذاشتیم. شیوع پاندمی کرونا به رشد این فضا شتاب بخشید و توجه سرمایه‌گذاران را به آن جلب کرد. پس از پایان پاندمی کرونا در جهان، نه تنها رشد این فضا متوقف نشد و کسب‌و‌کارها به سمت افول حرکت نکردند، بلکه با شیبی ملایم و‌ منطقی در حال رشد هستند.

با توجه به رشد این حوزه در سال‌های اخیر، توقع می‌رود شاهد رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز باشیم. آیا سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال خوبی از این بازار داشته‌اند؟

در سال‌های اخیر در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است. با این وجود، برخلاف کشورهای دیگر که به ویژه در دوره کرونا سرمایه‌های زیادی را روانه این صنعت کردند، متاسفانه حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران متناسب با پتانسیل بازار و نیازهای آن نیست. در واقع هنوز ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از بخش‌های این صنعت وجود دارد. البته دلایل دیگری به جز سوددهی و‌ بزرگی این بازار می‌توان برای این امر متصور بود.

یکی از چالش‌های اصلی تمام حوزه‌های اقتصاد دیجیتال کشور رگولاتوری و تنظیم‌گری است. وضعیت رگولاتوری را در این بخش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رگولاتوری در این حوزه هم با چالش‌هایی همراه است. متاسفانه در این حوزه تنظیم‌گران اصلی وظیفه خود که همان رگولاتوری و‌تنظیم‌گری است را به درستی ایفا نمی‌کنند. به عنوان مثال پیرامون فعالیت پلتفرمی ‌ارسال دارو خلأ قانونی وجود دارد. هیئت وزیران، وزارت بهداشت را مکلف به تنظیم آیین‌نامه‌های مربوطه کرده‌اند ولی متاسفانه سال‌هاست این تکلیف روی‌زمین مانده است. انتظار ما همراهی تنظیم‌گران با تکنولوژی است که در نهایت به نفع سلامت مردم است.

بخش حاکمیت به غیر از مسائل مربوط به بخش رگولاتوری، چه واکنشی به حوزه سلامت دیجیتال داشته‌ است؟ آیا در این بخش شاهد رویکرد مشخصی از طرف حاکمیت نسبت‌ به کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال هستیم؟

خوشبختانه در ایران بدنه اصلی حاکمیت رویکرد مساعدی نسبت به کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان در حوزه سلامت داشته است. همانطور که اشاره شد تکالیفی را هم برای رگولاتوری این حوزه مشخص کرده‌اند. اما تاکنون اراده قوی برای حل معضلات و مشکلات وجود نداشته است. علیرغم تلاش بعضی نهادها مانند وزارت صمت هنوز آن اتفاقی که باید رخ‌دهد تا شاهد شتاب گرفتن این کسب و کارتا باشیم، نیفتاده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار