کد خبر: ۲۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
پژوهشگران دانشگاه پوردو و در صدر آنها دکتر بابک ضیائی ایمپلنت بی سیمی ساخته اند که برای نخستین بار امکان بررسی حرکت بافت مغز ناشی از شوک انفجار را فراهم می کند.
وقوع انفجار به ویژه در میادین جنگ لطمات سخت و معمولا جبران ناپذیری به بافت مغز وارد می کند. جدای از خطرات ناشی از بقایای مواد منفجره که سلامت بدن و مغز را تهدید می کند، شوک ناشی از این انفجارها نیز ترومای شدید مغزی را به همراه دارد.
 
دانشمندان علوم پزشکی از مدتها پیش در تلاش بودند تا امکانی را فراهم کنند که طی آن بتوانند این فرآیند را با دقتی بالا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و حالا با ابتکار عمل دکتر بابک ضیائی دانشیار علوم مهندسی برق، رایانه و زیست پزشکی دانشگاه پوردو این رؤیا محقق شده است. وی در این پروژه با «رییی شی» دیگر محقق ارشد علوم پزشکی بنیادین دانشگاه پوردو همکاری داشته است.
 
در مواردی نظیر جنگ عراق شمار زیای از نظامیان آمریکایی به واسطه شوک ناشی از انفجار مین و سایر مواد منفجره دچار ترومای مغزی شده اند. برخی ارزیابی ها حکایت از آن دارد که حدود ۱۶۷ هزار نظامی این کشور مبتلا به چنین عارضه ای شده اند.
 
فناوری جدیدی که محققان دانشگاه پوردو به سرپرستی دکتر ضیائی ارایه کرده اند شامل حسگر بی سیم «مغناطیس نرم» زیست سازگاری است که در بررسی های اولیه در مغز موشهای آزمایشگاهی جاسازی شده است.
 
دکتر ضیائی درخصوص ویژگیهای این نوآوری پزشکی می گوید: ازآنجا که مغناطیس ژل مانند این فناوری ویژگیهای مکانیکی مشابه به بافت مغز دارد، در حین وقوع انفجار و وارد آمدن شوک ناشی از آن قابلیت جابجا شدن دارد و بدین ترتیب می توان میزان لطمات وارد آمده به مغز را در نقاط مختلف آن بررسی کرد.
 
این محقق ایرانی تأکید می کند این برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی است که می توان به هم ریختگی ساختار مغز را به طور بی سیم مورد مطالعه قرار داد.
 
نتایج آزمایشهای صورت گرفته نشان داده که در پی وارد آمدن شوک ناشی از انفجار به بدن، بافت مغز در یک مسیر خطر ساده حرکت نکرده بلکه در مسیر منحنی شکل پیچیده ای جابجا می شود که این به مراتب خطرناک تر از زمانی است که مغز به واسطه وارد آمدن نیرویی شدید حرکت می کند.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: