کد خبر: ۲۲۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشستی خبری با مطرح کردن ادعایی علیه اهداف برنامه هسته‌ای ایران، به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آن واکنش نشان داد.

واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های اخیر رسانه‌ها پیرامون آخرین نتایج فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، گفت: ما این گزارش‌ها را درباره میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی دیده‌ایم اما قرار نیست درباره گزارشی از آژانس که هنوز به طور علنی منتشر نشده است، اظهار نظر کنیم.

با وجود اینکه مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران، صرفاً صلح‌آمیز است، پاتل مدعی شد: همان طور که قبلاً هم از ما شنیده‌اید، ما به وضوح گفته‌ایم که تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی توسط ایران هیچ هدف مسالمت‌آمیز باورپذیری را دنبال نمی‌کند. هیچ کشور دیگری در جهان برای اهدافی با این ادعا اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی نمی‌کند.

اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری آسوشیتدپرس دو روز پیش مدعی شد، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم (۲۶۸ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به میزان قبلی دارد. گزارش آژانس اتمی در ماه مه ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را کمی بیش از ۱۱۴ کیلوگرم (۲۵۰ پوند) اعلام کرده بود که این حجم در ماه فوریه ۸۷.۵ کیلوگرم (۱۹۲ پوند) بوده است.

پیشتر، شبکه بلومبرگ گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی آتی خود احتمالاً کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را اعلام خواهد کرد و برخی مقامات هسته‌ای ارزیابی می‌کنند که داده‌های آژانس اتمی نشان می‌دهد، ایران در حال تعدیل غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاست.

گمانه‌زنی‌ها درخصوص تعدیل غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند که تهران و واشنگتن همزمان با توافق بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی با هدف کاهش تنش‌ها درخصوص کاهش غنی‌سازی در ایران نیز توافق کرده‌اند.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از این در رابطه با گزارشات مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی ایران، بدون اینکه آن را تائید و یا رد کند، گفت: اگر ایران حتی اقداماتی برای کاهش سرعت غنی‌سازی خود اتخاذ کرده باشد، من در جایگاهی نیستم که آن را تایید کنم. اگر تهران چنین کاری را انجام بدهد، این خبر خوبی است.

بلومبرگ همچنین مدعی شده مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان کرده‌اند که از قبل شروع به کاهش اجرای تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران کرده‌اند و به تهران اجازه می‌دهند تا تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌ها در پنج سال پیش بازگرداند. ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است.

«محمد اسلامی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اما پیش از این درباره برخی ادعاها مبنی بر کاهش غنی‌سازی ایران اظهار داشت: غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی پیش می‌رود و در چارچوب تدابیر کلی نظام تدابیرش پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم.

آسوشیتدپرس همچنین در گزارش امروز خود، با ادعای اینکه به گزارش محرمانه آژانس اتمی به اعضای شورای حکام دست یافته است، در ادامه افزود: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در این گزارش به مشکلات دیگری در رابطه با تلاش‌ها برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است.

بنا بر گزارش ادعایی آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که ایران از صدور ویزا برای مقامات این سازمان سر باز زده است و با رد کردن این بازرسان که توسط آژانس تعیین شده‌اند، کار آنها را به چالش می‌کشد.
این خبرگزاری در پایان مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فوریه ۲۰۲۱ به دلیل محدودیت‌های ایران قادر به دسترسی به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی نبوده و تنها داده‌های ثبت‌شده از ژوئن ۲۰۲۲ از دوربین‌های کارگاهی در شهر اصفهان در دسترس بوده است.

پاتل در بخش دیگری از نشست خبری‌اش در پاسخ به این که آیا دولت آمریکا با جاسوسان آمریکایی که در ایران، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند، اخیرا ارتباط نداشته است و این که اطلاعات جدیدی درباره انتقالشان به آمریکا وجود دارد یا نه، گفت: این پنج نفر در حبس خانگی به سر می‌برند. ما مدام وضعیت سلامتی و رفاهشان را با کمک شرکای سوییسی‌مان بررسی می‌کنیم. این روندی ادامه‌دار است. مسلماً، انتقال به حبس خانگی، اقدامی مثبت است، اما ما به کارمان ادامه می‌دهیم و هر کاری بتوانیم تا زمان بازگرداندن آن‌ها به آمریکا و نزد خانواده‌هایشان انجام خواهیم داد. اما در حال حاضر اطلاعات جدیدی برای ارائه در این باره ندارم.

پاسخ پاتل به این سوال در پی این مطرح می‌شود که ایران و آمریکا طی مذاکراتی غیرمستقیم و با میانجیگری قطر بر سر تبادل پنج شهروند ایرانی زندانی در آمریکا با پنج جاسوس آمریکا زندانی در ایران توافق کردند که آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی نیز بخشی از این توافق بود.‌

این پول‌ها قرار است به بانکی در سوییس، سپس به قطر منتقل و برای امور غیر تحریمی ایران هزینه شوند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوالی درباره روند اجرای توافق صورت گرفته بین ایران و آمریکا در ارتباط با تبادل زندانیان با آمریکا و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت: تا الان این روند امیدوار کننده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و تبادل زندانیان در بازه زمانی انجام شود. 

او با اشاره به ماهیت فنی این توافق گفت: اجازه دهید منتظر نتیجه کار باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار