کد خبر: ۲۲۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
قیمت دلار این روزها با وجود جو نیمه تعطیل در بازار، روند افزایشی دارد. در عین حال سیگنال‌های متناقضی از احتمال تفاهم یا افزایش تنش میان ایران و آمریکا نیز برای بازار ارسال می‌شود. پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار چه می‌گویند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در روز پنجشنبه 16 شهریور، در کانال 49 هزار تومانی نوسان داشت. دیروز، معاملات در محدوده قیمتی 49 هزار و 591 تومان انجام می‌شد. در آخرین روز کاری هفته، 49 هزار و 651 تومان بیشترین مقدار و 49 هزار و 431 تومان، کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز پنجشنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت 49 هزار و 550 تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز 49 هزار و 480 تومان و 49 هزار و 640 تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی پشت خطی هم با قیمت 49 هزار و 630 تومان انجام شد.

قیمت دلار روز گذشته روند کاهشی داشت اما در کل هفته با وجودی بازار در حالت نیمه تعطیل بود، ارز آمریکایی با بازدهی مثبت همراه شد. دلار در هفته‌ای که رو به پایان است، با افزایش ۶۵۰ تومانی قیمت، بازدهی مثبت ۱.۳۳ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب ارز آمریکایی در میان بازارها، پس از بورس رتبه دوم بیشترین بازدهی را به دست آورد. طلا و سکه نیز به ترتیب سوم و چهارم شدند.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

قیمت دلار این روزها با وجود تلاش‌‌های بازارساز و انتشار برخی سیگنال‌های امیدوارکننده، با وجود نوساناتی در مجموع روند افزایشی دارد. در این میان، دیپلمات‌های ایرانی از آماده بودن سندی موسوم به سپنامبر در مورد مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گویند. در عین حال، برخی کارشناسان می‌گویند که این سند جدید نیست و چندان هم جنبه مثبتی ندارد. این مباحث با توجه به نزدیکی موعد پایان سند برجام اهمیت زیادی دارد.

جلال ساداتیان، دیپلمات پیشین ایران در انگلستان اخیرا بیان کرده است که توافق کوتاه‌مدت و نانوشته، از کیفیت یا شرایط استثنایی و ویژه‌ای برخوردار نیست و به حدی محدودیت دارد که فعلا مورد توجه روسیه، چین و اعراب هم قرار نگرفته است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، گزارش توافق موقت ایران و آمریکا را بخوانید. 

با وجود این، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که ایران و آمریکا به سمت تفاهم پیش می‌روند. بر اساس این گزارش، تحلیلگران بر این باورند که کند شدن سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا در ایران می‌تواند به کاهش تنش‌های ایران و آمریکا کمک کند اما این، به معنای پیشرفت به سوی توافق هسته‌ای گسترده‌تر پیش از انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا نیست.

به گفته تحلیلگران منع اشاعه، کاهش سرعت هسته‌ای ایران ممکن است برای ایالات متحده و ایران کافی باشد تا به کندوکاو کردن در آنچه که آنها به عنوان «تفاهمات» توصیف می‌کنند – چیزی که واشنگتن هرگز به آن اذعان نکرده است – در راستای کاهش تنش‌ها بر سر موضوعات هسته‌ای و دیگر مسائل ادامه دهند (ایسنا).

توقیف محموله نفت ایران

با وجود این، موضوعی می‌تواند به تنش میان ایران و آمریکا دامن بزند؛ توقیف محموله نفت ایران. نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «واشنگتن پس از آنکه شرکت‌های آمریکایی حاضر به تخلیه محموله نفتی توقیف شده ایران نشدند، تحت فشارهای کنگره به این بهانه که ایران در حال قاچاق این نفت به چین بوده است، آن را تخلیه کرد.»

به نوشته این رسانه، اسناد دادگاه که به تازگی از حالت مهر و موم درآمده است، نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده نزدیک به یک میلیون بشکه نفت ایران را با این ادعا که برخلاف تحریم‌های واشنگتن در حال قاچاق به چین بوده، توقیف کرده است.

در این میان، یک شرکت یونانی نیز به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه شده. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، شرکت دارنده نفتکش سوئز راجان که پیشتر به بهانه حمل نفت ایران توسط آمریکا توقیف شده بود، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

این سیگنال‌های متناقض در کنار افزایش تقاضا در بازارها ارز، باعث رشد قیمت دلار در روزهای گذشته شد. با وجود این، به نظر می‌رسد معامله‌گران در انتظار پایان تعطیلات و خروج بازار از رکود هستند. این در حالی است که پایان ۶ ماهه نخست امسال برای بازارهای مالی به جهت رفع برخی تحریم‌های ایران و نشست‌ دوره‌ای شورای حکام نیز برهه زمانی مهمی محسوب می‌شود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند در حال حاضر محدوده ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای قیمت دلار مهم شده و اخباردرمانی را دلیل اصلی ماندن دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی می‌دانند. آنها می‌گویند احتمال به وقوع پیوستن وعده‌های سیاسی در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست.

در مورد پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت دلار گزارش پیش بینی قیمت دلار 18 شهریور 1402 را بخوانید. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار