کد خبر: ۲۲۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس، اظهار کرد: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است و اشاره به آنها در بیانیه اخیر نشست شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی عصر روز جمعه (۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۲) در یک موضع‌گیری رسانه‌ای در این ارتباط افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها بر تمامیت سرزمینی خود تاکید نموده و بر حاکمیت خود بر جزایر ایرانی براساس اصول و قواعد پذیرفته شده حقوق بین‌الملل تصریح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص بهره‌برداری از منابع مشترک در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران، بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است و بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

کنعانی تصریح کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس باید بر اساس حسن‌نیت و حقوق تاریخی از منابع بستر و زیر بستر خلیج فارس در راستای منافع مشترک ملت‌ها بهره‌برداری کنند.

این دیپلمات ارشد در خصوص ادعاهای مربوط به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نیز تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وفق حقوق و تکالیف ذیل معاهده عدم اشاعه و موافقت نامه جامع پادمان بصورتی سازنده ادامه داده و تحت تاثیر مداخلات و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد.

کنعانی با اشاره به ضرورت حفاظت همه طرف‌ها از فضای مثبت جدید حاکم بر فضای منطقه‌ای و لزوم تقویت روند هم‌افزایی و همگرایی منطقه‌ای در مسیر تامین منافع و مصالح مشترک ملت‌های منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همسایگان انتظار دارد با رویکردی واقع‌بینانه، از طرح ادعاهای غیرواقعی پرهیز کرده تا زمینه برای ارتقاء و تعمیق مناسبات منطقه‌ای فراهم شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار