کد خبر: ۲۲۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
مدتی است زمزمه‌هایی در مورد ساخت خانه‌های 25 متری در قالب مسکن استیجاری مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی آب پاکی را روی دست موافقان این اقدام ریخته است! مهرداد بذرپاش در این باره تاکید کرده است که واحدهای ۲۵ متری برای مسکن استیجاری هم مناسب نیست! وی تصریح کرده است که شاید متراژ کوچک برای سوییت‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی مناسب باشد اما عرضه مسکن استیجاری را می‌توان با مدل نهضت ملی مسکن انجام داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسئله مسکن استیجاری بحثی است که برخی کارشناسان آن را در زمره راه‌ حلی برای کاهش مشکلات بازار مسکن می‌دانند.

طرحی که در برخی کشورها تحت عنوان بنگاه اجاره‌داری به اجرا درآمده و نتایج خوبی نیز در پی داشته است؛ با این حال برای اجرای آن در ایران، اما و اگرهایی وجود دارد.

منصور غیبی، کارشناس و پژوهشگر بازار مسکن پیشتر در این باره به تجارت‌نیوز گفته بود: «مدت‌ها پیش در مورد مسکن‌ استیجاری صحبت شده بود. مساله کشور این است که در تولید مسکن بهینه، اعتبار مصوب و تاییدشده جهت اجرای پروژه و طرح‌های اجاره به شرط تملیک، مشکل دارد.»

هزینه و فایده ساخت خانه‌های استیجاری کوچک‌متراژ

البته بعد جدیدی در مورد ساخت مسکن استیجاری در کشور مطرح شده است، ساخت خانه‌های 25 متری در قالب این طرح.

ساخت خانه‌های 25 متری، طرحی است که در چند ماه گذشته سر و صدای زیادی در بازار مسکن ایجاد کرده است. کارشناسان انتقادات زیادی نسبت به این طرح عنوان کرده‌اند؛ از مشکلات فرهنگی تا تحت تاثیر قرار دادن مستقیم رفاه ساکنان آن.

مجید گودرزی دیگر کارشناس بازار مسکن نیز در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «این طرح از اساس با طرح‌هایی مانند فرزندآوری و افزایش جمعیت مغایرت دارد و اجاره‌داری حرفه‌ای که معمولا شهرداری‌ها انجام می‌دهند باید نیازهای خانواده‌ها در نظر بگیرند.»

او ادامه داده بود: «دولت باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا از رهاشدگی قیمت مسکن جلوگیری کند زیرا این قیمت‌گذاری‌های خارج از ضابطه بحران مسکن را رقم زده است و با ساخت خانه‌های 25 متری نیز مشکل دو چندان می‌شود.»

گودرزی همچنین گفته بود: «این الگوگیری غلط از کشورهای جنوب غربی آسیا در ایران توجیهی منطقی ندارد و نباید امکانات رفاهی یک واحد مسکونی حذف شود.»

مسکن ۲۵ متری نیازهای مردم را پاسخ نمی‌دهد

اما واکنش دولت نسبت به این اظهار نظرهای گوناگون چیست؟ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: مسکن ۲۵ متری در بازار نیازهای مردم را پاسخ نمی‌دهد. واحدهای ۲۵ متری برای مسکن استیجاری هم مناسب نیست، شاید متراژ کوچک برای سوییت‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی مناسب باشد، اما عرضه مسکن استیجاری را می‌توان با مدل نهضت ملی مسکن انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در حال عرضه زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی هستیم. چگونه ممکن است برنامه‌ای مثل مسکن ۲۵ متری را در دستور کار قرار دهیم؟ همانطور که قبلا اعلام کردیم عرضه این نوع واحدها توسط وزارت راه و شهرسازی تکذیب می‌شود.

البته لازم به ذکر است طرح نهضت ملی مسکن نیز اکنون پس از گذشت دو سال نتیجه مشخصی برای مردم نداشته و حتی یک واحد نیز به آنها تحویل داده نشده است! بنابراین ساخت مسکن حمایتی در قالب مسکن استیجاری هدفی کوتاه‌مدت و قابل دسترس به نظر نمی‌رسد.

کارشناسان معتقدند که با توجه به وضعیت بازار مسکن و اجاره دیگر زمان آن فرا رسیده است که دولت سیاست‌هایی اساسی و تخصصی برای مسکن دست و پا کند تا به وسیله آن بتوان بخشی از مشکلات مردم در زمینه تامین سرپناه را حل کرد.

آخرین اخبار مربوط به بخش مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار