کد خبر: ۲۲۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
رقابتی از جنس سلامت و امید
مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار، عصر سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۲ با حمایت شرکت درمان آرا و با حضور جمعی از کودکان و خردسالان هنرمند در محل کتابخانه جندی‌شاپور ایران مال برگزار شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار، عصر سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۲ با حمایت شرکت درمان آرا و با حضور جمعی از کودکان و خردسالان هنرمند در محل کتابخانه جندی‌شاپور ایران مال برگزار شد.

در این مراسم که با هدف معرفی آثار منتخب برگزار شد، تعداد ۲۵۰ اثر از میان آثار ارسالی معرفی و به هنرمندان خالق این آثار نقاشی هدایایی تقدیم شد.

ایده این جشنواره از یک دهه پیش به همت دکتر نیما رضایی مدیر سابق مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران رئیس فعلی مرکز تحقیقات نقص ایمنی بیمارستان مرکز طبی کودکان با این دیدگاه که سلامت فقط جنبه جسمانی ندارد، رقم خورد.

دکتر نیما رضایی در گفت‌وگو با فانا توضیح داد: تشکیل گروه سلامت و هنر یکی از دستاوردهای این جشنواره بوده است. این گروه به موضوعاتی مانند فستیوال بین‌المللی نقاشی و مسابقات فوتبال، توجه داشته و به اقداماتی مانند اهدای کتاب و راه‌اندازی کتابخانه‌ها و برپایی جشن تولد برای کودکان بیمار اهتمام داشته است.

وی گفت: این جشنواره بین‌المللی است و با همراهی کودکان بیمار از کشورهای مختلف دنیا برپا می‌شود. امسال حدود ۳۰ کشور جهان از جمله بلغارستان، مجارستان، اوکراین، ایتالیا، عمان، امارات متحده عربی، ترکیه و غیره همراهی کردند. در این جشنواره با هدف ایجاد حس خودباوری به کودکان مدال و هدایایی تقدیم شد. همه افرادی که با این جشنواره همراهی کردند به طور خودجوش و بدون چشمداشت محبت داشتند. هر دوره حدود ۳۰ هنرمند و بیش از ۲۰ داور نقاش بین‌المللی همراهی دارند. کودکان هنرمند نقاش از حدود ۶۰ کشور دنیا با ارسال آثار خود طی این یک دهه با جشنواره نقاشی همراهی کردند. هدف اصلی بهبود روح و روان کودکان بیمار و کمک به بهبودی حال "دل" این عزیزان است.

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

به دنبال افزایش روحیه و بهبود سلامت روان کودکان بیمار هستیم

کوثر ذوالفقاری مدیر گروه سلامت و هنر و یکی از مدیران اجرایی یوسرن در گفتگو با خبرنگار فانا با اشاره به اینکه این چهارمین دوره همراهی وی با این جشنواره است، گفت: هر دوره حدود یک تا دو هزار نقاشی از حدود ۶۰ کشور دنیا برای ما ارسال شده است. ایده برگزاری جشنواره با دکتر نیما رضایی رئیس گروه سلامت و هنر بوده است که از یک دهه پیش مطرح شد تا هنر را در کنار سلامت قرار دهیم. این جشنواره برای کودکان بیمار است، افرادی که حداقل یکبار در بیمارستان بستری شده باشند.

وی گفت: امروز ۱۱ مهر ماه، نمایش آثار برگزیده را در مجموعه ایران مال داریم؛ نقاشی تنها موضوع مورد پیگیری ما نیست و به هر بهانه‌ای حتی جام جهانی فوتبال، کودکان بیمار را مشغول، سرگرم و شاد می‌کنیم. سال گذشته چهارمین دوره مسابقات فوتبال کودکان بیمار در مرکز طبی کودکان تهران برگزار شد و موجبات شادی روح و روان و ارتقای سلامت کودکان را فراهم کرد.

وی گفت: ما به دنبال افزایش روحیه و بهبود سلامت روان کودکان بیمار هستیم. این جشنواره بی‌وقفه و به طور سالانه برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در جشنواره عضو دائمی گروه سلامت و هنر خواهند بود. موضوع مسوولیت اجتماعی یکی از ابعاد برپایی این جشنواره است.

اختتامیه جشنواره ۱۹ آبان ماه در ارمنستان برگزار می‌شود

نیلوفر یزدان‌پناه دبیر اجرایی یوسرن هم در گفتگو با خبرنگار فانا توضیح داد: امسال بیش از ۷۰۰ نقاشی از سراسر جهان دریافت کردیم که بعد از داوری توسط داوران داخلی و بین‌المللی، ۲۵۰ نقاشی برتر داخل کتاب جشنواره چاپ شد. این عزیزان نقاش دعوت شدند و امروز ۱۱۴ کودک در مراسم حاضر هستند که تقدیر شوند. هدایای بقیه که کسالت داشتند و به مراسم نرسیدند نیز ارسال خواهد شد.
نقاشی‌های متعددی از کشورهای بلغارستان، لیتوانی، هند، ارمنستان، استرالیا، اسپانیا، چین، مجارستان و برزیل به دست ما رسیده است.

وی افزود: در اختتامیه که ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ برابر ۱۹ آبان ۱۴۰۲ در ارمنستان برپا خواهد شد، برندگان بخش بین‌الملل از کشورهای بلغارستان، هند، اندونزی و ایران مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. فراخوان این جشنواره هر سال از زمستان اعلام می‌شود. امسال نیز تا ۱۹خرداد این فراخوان برقرار بود که بعد از این تاریخ، آثار ارسالی وارد مراحل غربالگری و داوری شدند. آثار و نقاشی‌ها در چهار گروه سنی شامل ۳ تا ۶، ۷ تا ۱۰، ۱۱ تا ۱۴و ۱۵ تا ۱۸ سال بررسی شدند. در هر گروه سنی ۱۰ نقاشی برتر منتخب و معرفی می‌شوند. نفرات برتر نیز در مراسم اختتامیه آبان امسال در کشور ارمنستان معرفی خواهند شد اما در مجموع تمام ۲۵۰ نفر نقاش برتر که آثار آنان در کتاب جشنواره چاپ شده، امروز هدیه دریافت کردند و نقاشی آنان نیز به نمایش عمومی گذاشته شد.

به گفته وی طی این سال‌ها شاهد بودیم که چطور بچه‌های بیمار با انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان خون مبارزه کردند و حتی در طول درمان‌ها و دوران بیماری خود با این جشنواره نیز همراه بودند. کمک به افزایش توان جنگیدن با بیماری و ارتقای سلامت روان برای مبارزه با بیماری، همیشه از اهداف مهم ما در برگزاری این جشنواره بوده است.

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

کودکان با نقاشی احساسات و ایده‌های ذهنی خود را به تصویر می‌کشند
همراهی هنرمندان، نقش اثرگذاری در بهبود روحیه کودکان بیمار و بستری در مراکز درمان دارد. فرشید فهیم مجری پرسابقه رادیو و تلویزیون و عضو تیم فوتبال هنرمندان کشور هم در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با بیان این مطلب گفت: من طی چند سال اخیر با دکتر نیما رضایی مدیر گروه سلامت و هنر و همچنین کودکان بیمار در جشنواره‌های نقاشی و مسابقات فوتبال کودکان در مرکز طبی کودکان تهران همکاری و همراهی دارم.

وی افزود: اگر کودکان را به سمت انواع هنرها در جامعه سوق دهیم، می‌توانیم این عزیزان را با بسیاری از موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی دقیق‌تر آشنا و پیوند بدهیم.

فهیم گفت: از آنجایی که کودکان شاید نتوانند حرف دل خود را به زبان بیاورند اما با کشیدن نقاشی‌های مختلف و استفاده از رنگ‌های متنوع، می‌توانند بخشی از احساسات و ایده‌های ذهنی خود را به تصویر بکشند.

این مجری حوزه سلامت و آموزش در صدا وسیما افزود: کودکان افکار، خواسته‌ها، تمایلات و دردهای خود را برای اطرافیان در قالب نقاشی بیان می‌کنند و به نوعی کلام خود را به تصویر می‌کشند. والدین و یا پرستاران هم می‌توانند کمبودها یا نیازهای عاطفی و اجتماعی بچه‌ها را بدین ترتیب دقیق‌تر شناسایی کنند.

وی گفت: چیزی که از مدت‌ها پیش برای من مشهود بود و امروز نیز حین این جشنواره در نحوه تشویق کودکان توسط حاضران ملاحظه کردم، این است که متاسفانه شادمانی و دلخوشی، آنچنان که باید در کوکان و حتی والدین وجود ندارد.

من از حاضران خواستم که کودکان را با انرژی بیشتر تشویق کنند تا آنان بتوانند در اینگونه برنامه‌های هنری و اجتماعی با انگیزه بیشتری بدرخشند.

فرشید فهیم افزود: هرچه از کودکان بیشتر حمایت کنیم نتایج بهتری در زندگی و آینده آنان خواهیم دید.

وی از مسوولان بهداشت و درمان کشور تقاضا کرد تا نسبت به تامین دارو و غذای کودکان بیمار و نیازمند، به ویژه بستری در مراکز درمانی تلاش بیشتری کنند. اگر بازدیدی از بیمارستان‌ها داشته باشید، می‌بینید که برخی خانواده‌ها دیگر توان مالی برای درمان فرزند خود را ندارند و حتی خانه و زندگی خود را فروخته‌اند تا برای دارو و درمان فرزندان خود هزینه کنند.

وی گفت: زیباترین صحنه در مراسم جشنواره امروز، حضور توام پدران و مادران در کنار فرزندانشان بود که به اتفاق، عزیزان خود را تشویق می‌کردند. این اقدام تاثیر بیشتری در افزایش روحیه شادی و خودباوری کودکان خواهد گذاشت. بی‌شک برگزاری اینگونه جشنواره‌ها موجب بهبود روحیه و شادمانی این عزیزان که اغلب دوران بیماری و بستری در بیمارستان را تجربه کرده‌اند، خواهد شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

بیشترین پیام‌های نقاشی‌های کودکان بیمار دوستی، ایثار و گذشت بوده است

مرتضی رضایی مدرس رشته نقاشی و مدیر آتلیه نقاشی "باران رنگ" که این چهارمین سال همراهی وی است در خصوص برگزاری جشنواره امسال به خبرنگار فانا گفت: حدود ۱۰۰۰ مورد اثر در قالب نقاشی به این جشنواره رسیده است که من به اتفاق دوستان ارزیابی و داوری آن را عهده‌دار بودیم.

وی افزود: قرار است تصویر چهره نفرات اول تا سوم هر بخش را من در قالب تابلوی نقاشی ترسیم کنم که در مراسم اختتامیه این جشنواره که آبان ماه در کشور ارمنستان برگزار خواهد شد، نمایش داده می‌شود.

این هنرمند نقاش گفت: محور این نقاشی‌ها اکثرا در زمینه حس درونی این کودکان بوده که از رنگ‌های شاد استفاده و با احساس شیرین کودکی خود نقاشی کرده‌اند. برخی از آثار در قالب نقاشی آبستره بود و محور نقاشی‌ها بیشتر درباره مسائل پزشکی و اجتماعی است. این کودکان اغلب مدرن و انتزاعی نقاشی و خوش آب و رنگ هنرنمایی کرده‌اند.

رضایی که به عنوان یکی از داوران همکار در این جشنواره سخن می‌گفت، افزود: کودکان بداهه نقاشی کردند و بیشترین پیام این کودکان در آثار ارسالی درباره حفظ دوستی، محبت به همنوعان و موجودات، ایثار و گذشت بوده است. آن عزیزانی که آثارشان منتخب می‌شود بهتر است که پیگیر باشند تا بطور حرفه‌ای و مستمر آموزش‌های تکمیلی را فرا بگیرند.

وی گفت: هر سال تصویر برندگان جشنواره را نقاشی می‌کنم و به آنان هدیه می‌دهیم. تاکنون ۱۵۰ نقاشی برای حمایت از جشنواره، هدیه کرده‌ام.

گزارش از رضا حسینمردی

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

نهمین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار افتتاح شد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار