کد خبر: ۲۲۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
قیمت نفت پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا نرخ‌های بهره را بدون تغییر گذاشت و بر موضع جنگ‌طلبانه خود پافشاری کرد، به پایین‌ترین حد خود در یک هفته اخیر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهای معاملات آتی برنت برای تحویل در نوامبر 81 سنت یا 0.9 درصد کاهش یافت و به 93.53 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) برای تحویل در اکتبر با 92 سنت یا 1.0 درصد کاهش به 90.28 دلار رسید. این کمترین ارزش نفت برنت از 13 سپتامبر بود.

قرارداد WTI برای ماه اکتبر روز چهارشنبه به پایان می‌رسد. بهای معاملات آتی نفت خام WTI در ماه نوامبر، که ماه آینده خواهد بود، با حدود 82 سنت کاهش به 89.66 دلار رسید.

قیمت نفت همچنان بالاست

به‌رغم کاهش قیمت، برنت برای چهاردهمین روز متوالی بالا باقی ماند که طولانی‌ترین دوره از سال 2012 خواهد بود.

به نقل از رویترز، سیاستگذاران فدرال رزرو همچنان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره در سال جاری در محدوده 5.50 تا 5.75 درصد به اوج خود رسیده که فقط یک‌چهارم درصد بالاتر از محدوده فعلی است. افزایش نرخ بهره برای مهار تورم می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضای نفت را کاهش دهد.

تحلیلگران موسسه مشاوره انرژی Ritterbusch and Associates در یادداشتی می‌گویند: ترکیبی از افزایش بیشتر نرخ بهره، تقویت دلار و افزایش بیشتر قیمت نفت، احتمال رکود را افزایش می‌دهد.

در همین حال، بازارهای انرژی واکنش کمی به داده‌های انرژی ایالات متحده نشان دادند که نشان می‌دهد ذخایر نفت خام مطابق با انتظارات هفته گذشته کاهش یافته است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در گزارشی هفتگی اعلام کرد که کاهش ذخایر نفت خام ناشی از صادرات قوی آن بود، در حالی که با شروع تعمیرات پاییز سالانه پالایشگاه‌‌ها، ذخایر بنزین و گازوئیل کاهش یافت.

ذخایر نفت خام هفته گذشته 2.1 میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند 2.2 میلیون بشکه کاهش یابد.

معاملات آتی بنزین در ایالات متحده به پایین‌ترین حد خود در 2 هفته گذشته رسید و اسپرد کراک بنزین را به پایین‌ترین حد خود از دسامبر 2022 کاهش داد.

در بریتانیا، داده‌ها حاکی از کاهش غیرمنتظره تورم در ماه اوت بود، زیرا شاخص قیمت مصرف‌کننده با 0.1 درصد کاهش به 6.7 درصد رسید که پایین‌ترین سطح از فوریه 2022 بود. گلدمن ساکس گفت انتظار دارد بانک انگلستان نرخ‌های بهره را در نتیجه کاهش تورم در روز پنج‌شنبه بدون تغییر نگه دارد.

در ژاپن، صادرات در ماه آگوست برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که تحت تاثیر کاهش تقاضای چین برای فولاد و نفت سنگین و تشدید ترس از رکود در مواجهه با افزایش نرخ‌های بهره جهانی بود.

تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد جهانی

به طور کلی اگر قیمت نفت افزایش یابد، تقاضا برای این کالاها و خدمات افزایش خواهد یافت. برعکس، قیمت‌های پایین می‌تواند هزینه سایر کالاها و خدمات را نیز افزایش دهد. اگر قیمت‌ها بالا بماند، فعالیت‌های اقتصادی همچنان متوقف می‌شوند و حتی ممکن است کاهش یابند.

حتی افزایش اندک در قیمت نفت خام می‌تواند باعث تورم، رکود یا بحران انرژی شود، زیرا نفت و گاز ستون فقرات تجارت جهانی است و نقش مهمی در توسعه و شکوفایی اقتصاد یک کشور دارد.

افزایش قیمت نفت با تغییر روابط تجاری باعث انتقال درآمد حاصل از واردات به کشورهای صادرکننده می‌شود. نیازی به گفتن نیست که با افزایش قیمت، نفت ماندگار می‌شود.

مطالعه بیشتر: قیمت نفت کاهشی شد

با افزایش طولانی‌تر قیمت‌ها، تأثیر کلان اقتصادی آن بیشتر خواهد بود. علاوه بر این برای کشورهای صادرکننده خالص نفت، افزایش قیمت به طور مستقیم درآمد واقعی ملی را از طریق صادرات افزایش می‌دهد.

برای کشورهای واردکننده نفت، افزایش قیمت باعث افزایش نرخ تورم، افزایش هزینه‌های ورودی، کاهش تقاضای غیرنفتی و کاهش سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار